Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-HFI-1Z-AW-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:



Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu oraz ćwiczeń, przewidziane w programie): 30 godzin wykładu


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu, przygotowanie się do ćwiczeń): 10


3. Czas, wymagany do przygotowania się do egzaminu (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 20


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:


 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w systemie nauk oraz zna ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną

 zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej, teoriopoznawczej, etycznej i estetycznej w kształtowaniu kultury zachodnioeuropejskiej


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:


 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,

 posiada umiejętność trafnego definiowania najważniejszych pojęć filozoficznych,

 potrafi dostrzec i scharakteryzować ewolucję doktryn i pojęć filozoficznych oraz określić ich rolę w ewolucji dzieł sztuki


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:


 docenia znaczenie filozofii w rozwoju kultury i jednostki w kontekście relacji z innymi osobami i odmiennymi kulturami,

 posiada świadomość i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych


Metody dydaktyczne:

Wykład o charakterze informacyjnym, ukazujący dokonania najważniejszych filozofów oraz problemowym, wskazujący na postęp wiedzy filozoficznej, wyłanianie się kolejnych zagadnień w refleksji filozoficznej i związek pomiędzy filozofią a procesami historycznymi. Wykład uzupełniony jest o prezentacje multimedialne, a także o elementy dyskusji.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyjaśnienie powstania filozofii, określenie zakresu przedmiotowego różnych działów filozofii, wskazanie na ich wzajemne relacje oraz ukazanie związków pomiędzy myśleniem filozoficznym a procesami historycznymi, w pewnym stopniu także ze zjawiskami artystycznymi oraz rozwojem nauk szczegółowych. Drugim, równorzędnym celem zajęć jest ogólne przedstawienie poszczególnych szkół i poglądów przedstawicieli filozofii od starożytności po współczesność. Zważywszy na zakres godzinowy zajęć jest to kurs skrócony: omawia tylko najważniejszych przedstawicieli filozofii takich, jak: Platon, Arystoteles, Kartezjusz, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Dilthey, Bergson, Husserl, Sartre. Pozostali przedstawiciele filozofii reprezentowani są przez omówienie nurtów filozoficznych: przedsokratycy, szkoły po-platońskie, filozofia średniowieczna, renesansowa, empirycy, hermeneutyka, egzystencjaliści itp.

Literatura:

Literatura podstawowa:

 ASTER E. v. „Historia filozofii”, Warszawa 1969.

 COPLESTON F. „Historia filozofii” (wyd. różne).

 REALE G. „Historia filozofii starożytnej”, Lublin 1993-1999.

 TATARKIEWICZ W. „Historia filozofii” (wydania różne)

 KUDEROWICZ Z. „Filozofia nowożytnej Europy”, Warszawa 1989.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem pisemnym.

Kryteria weryfikacji – zob. opis przedmiotu cyklu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi.

Pełny opis:

Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką.

2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm.

3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne

4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka.

5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda.

6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm.

7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem.

8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna.

9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy.

10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna.

11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju

12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów.

13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm.

14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp.

15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm.

Literatura:

 HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994.

 KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”.

 KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999.

 LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991.

 SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi.

Pełny opis:

Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką.

2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm.

3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne

4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka.

5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda.

6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm.

7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem.

8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna.

9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy.

10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna.

11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju

12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów.

13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm.

14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp.

15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm.

Literatura:

 HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994.

 KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”.

 KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999.

 LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991.

 SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Jolanta Żelazna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi.

Pełny opis:

Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką.

2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm.

3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne

4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka.

5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda.

6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm.

7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem.

8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna.

9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy.

10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna.

11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju

12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów.

13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm.

14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp.

15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm.

Literatura:

 HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994.

 KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”.

 KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999.

 LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991.

 SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)