Historia Malarstwa Sztalugowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-HMS-3L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Malarstwa Sztalugowego |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu -5 - czytanie literatury - 20 - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1 zna historię malarstwa sztalugowego i sztuk pokrewnych od XV do XX w. w Europie (K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06) W2 ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i założeniach malarstwa europejskiego (K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06) W3 zna genezę, kształtowanie się i przemiany form artystycznych w Europie od późnego średniowiecza do XX w. (K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06) W4. rozumie wzajemną zależność malarstwa i innych sztuk w szerszym kontekście kulturowym, społecznym, politycznym i ekonomicznym (K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student U1. samodzielnie wyszukuje materiał fotograficzny i źródłowy dotyczący malarstwa europejskiego (K_U03, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12) U2. rozpoznaje i omawia dzieła malarstwa europejskiego (K_U03, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12) U3. rozpoznaje i omawia główne kierunki malarstwa europejskiego od XV do XX w. z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, społecznego, politycznego i ekonomicznego (K_U03, K_U08, K_U09, K_U10, K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1. posiada świadomość złożoności uwarunkowań działalności artystycznej oraz jej znaczenia (K_K04, K_K05) K2. ma świadomość doniosłości dziedzictwa kulturowego omawianego okresu (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii malarstwa od późnego średniowiecza do XX w. Tematyka omawiana jest w ujęciu chronologicznym, z naciskiem na wybrane zagadnienia problemowe. W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na malarstwo, od czysto artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny, a także na ewolucję teorii sztuki oraz kształcenia artystycznego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii malarstwa od późnego średniowiecza do XX w. Historia malarstwa sztalugowego omawiana jest w kontekście innych, pokrewnych dyscyplin artystycznych: malarstwa ściennego, rysunku, a także, w ograniczonym zakresie, grafiki i rzeźby. Tematyka omawiana jest w ujęciu chronologicznym, z naciskiem na wybrane zagadnienia problemowe. W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na malarstwo, od czysto artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny, a także na ewolucję teorii sztuki oraz kształcenia artystycznego. W szczególności nacisk położony jest na przemiany kształcenia artystycznego, od praktyki warsztatowej do edukacji akademickiej. Istotną rolę odgrywa również teoria sztuki oraz krytyczna recepcja dzieł, od zarania krytyki artystycznej w XVIII w. po XX w. Tematy: - obraz jako narzędzie komunikacji i wpływu - początki mimetycznej koncepcji malarstwa w XV w. - malarstwo dojrzałego renesansu w kontekście ówczesnej teorii oraz fascynacji sztuką antyku - rozwój malarstwa w Europie Północnej (Niderlandy, Francja, Kraje Niemieckie) w XVI w. - problem manieryzmu - Caravaggio, Carracci i pluralizm estetyczny wczesnobarokowego Rzymu - specyfika malarstwa holenderskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego - różne modele kariery artystycznej w XVII-wiecznej Europie - teoria sztuki, Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby i rozwój akademickiej edukacji artystycznej - salony, narodziny krytyki i pluralizm artystyczny w XVIII-wiecznej Francji - malarstwo epoki Rewolucji Francuskiej – pomiędzy sztuką zaangażowaną a sztuką dla sztuki - rozwój romantyzmu i krytyka akademii - salony i krytyka malarstwa w XIX w. - realizm i sztuka rewolucyjna - narodziny awangardy - malarstwo abstrakcyjne i krytyka artystyczna w XX w. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych Historia Sztuki Świata, t. 4-5 Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 198 FREEDBERG, D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 Michael LEVEY, Dojrzały renesans, Warszawa 1980 Antoni Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005 John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970 Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce : od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. Jan Białostocki; red. nauk. i uzup. Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba (różne wydania) Literatura uzupełniająca Rudolph WITTKOWER, Art and Architecture in Italy 1600-1700, London 1982 Anthony BLUNT, Art and architecture in France1500 to 1700, Harmondsworth : Penguin Books 1973 WAŹBIŃSKI Z., Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975. BIAŁOSTOCKI J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976. BIAŁOSTOCKI J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978 BIAŁOSTOCKI J., Historia sztuki i historia idei, [w:] Refleksje i syntezy ze świata sztuki, 2, Warszawa 1987, s. 18-29 Man, Myth and Sensual Pleasures. Jean Gossaert’s Renaissance, (Exhibition Catalogue) Metropolitan Museum New York, ed. Maryan W. Ainsworth, New Haven – London 2010 Francis Haskell, Nicholas Penny, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven – London 1982 Leonard Barkan, Unearthing the Past: Archeology and Aesthetics in the Making of the Renaissance Culture, New Haven – London 1999 Paula Nuttall, From Flanders to Florence: The Impact of Netherlandish Painting 1400–1500, New Haven – London 2004 Uylenburg & Son. Art and Commerce from Rembrandt to De Lairesse; 1625 – 1675, Dulwich Picture Gallery, London, 7 June - 3 September 2006, The Rembrand House Museum, Amsterdam, 16 September - 10 December 2006, eds. Friso Lammertse, Jaap van der Veen, Zwolle 2006 Eric Jan Sluijter, Rembrandt’s Rivals. History Painting in Amsterdam (1630–1650), John Benjamins Publishing 2015 Karin-edis Barzman, The Florentine Academy and the Early Modern State: The Discipline of Disegno, Cambridge 2000 Charles Pierre Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, Gdańsk 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się pracą pisemną. Prace powinny dotyczyć zagadnień przekrojowych poruszonych na wykładzie – choć student ma możliwość zaproponowania też innych tematów – w układzie diachronicznym. Nie są dopuszczalne monografie artystów. Prace oceniane są wg następujących kryteriów: - oryginalność - spójność koncepcji - znajomość literatury i źródeł - sposób wykorzystania źródeł - poprawność merytoryczna |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.