Instalacje rysunkowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-InsRys-4L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Instalacje rysunkowe |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 4 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Uzdolnienia manualne, wrażliwość plastyczna i posiadanie zaangażowanej, kreatywnej postawy ukierunkowanej na umiejętność obserwacji i analizy rzeczywistości, stającej się bodźcem inspiracyjnym do powstania szeroko rozumianej instalacji rysunkowej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 45 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 1,5 pkt. Praca własna studenta: 45 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 1,5 pkt. 30 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac 1,0 pkt. Razem - 120 godz. i 4 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych tendencji artystycznych i technologicznych-K_W03 W2: Posiada umiejętność odpowiedniej analizy i oceny problematyki zawartej w wytworach z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych- K_W09 W3: Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych - K_W07 i audiowizualnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyrażać własne koncepcje artystyczne, dzięki szerokiemu zakresowi umiejętności warsztatowych umożliwiających odpowiedni ich dobór w celu klarownego przekazu artystycznej wypowiedzi -K_U06 U2: Potrafi współdziałać w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia odpowiedzialności za swoją rolę w zespole podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym- K_U05 U3: Posiada umiejętności odpowiedniego konstruowania autorskich komentarzy w mowie i piśmie, w języku ojczystym i obcym będących spójnym elementem uzupełniającym własne realizacje twórcze- K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada umiejętność wrażliwej oceny problemów moralnych i etycznych poruszanych w twórczości osadzonej w kontekstach społecznych. Potrafi prawidłowo identyfikować problemy społeczne i rozstrzygać dylematy związane z odpowiedzialnym wykonywaniem własnego zawodu- (K_K06) K2: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz do podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej..-(K-02) K3: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować.- (K_08) |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa, pokaz, wystawa, prezentacja multimedialna, Prezentacja problematyki tworzenia realizacji przestrzenno-instalacyjnych z uwzględnieniem różnorodności podejścia koncepcyjnego, poznawania nowych technik i środków plastycznego wyrazu. Zapoznanie studentów z konstrukcją autoreferatów dotyczących uzasadnionego stosowania medium. Panel dyskusyjny-nabycie przez studenta umiejętności argumentowania indywidualnych wyborów ma wzbudzić w studencie samoświadomość artystyczną co prowadzić ma do wykorzystania zdobytych umiejętności w świadomym kreowaniu własnej postawy artystycznej w zewnętrznym, pozaakademickim obiegu sztuki. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Instalacje rysunkowe jako narzędzie budowy wypowiedzi przestrzenno-czasowej. |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z ogólnymi typami, zasadami i sposobami budowy instalacji rysunkowej istniejącymi we współczesnym obiegu sztuki. Budowanie konstrukcji wizualnych i audiowizualnych uwarunkowanych przestrzenią, w której mają zaistnieć. Rysunek o charakterze konstrukcyjno-projektowym, będącym wizualizacją artystycznej formy przestrzennej. Umiejętność stworzenia indywidualnej i atrakcyjnej formy plastycznej wykorzystującej rozmaite interdyscyplinarne umiejętności warsztatowe studenta. Umiejętność odpowiedniego doboru medium do zaprezentowania własnej koncepcji artystycznej. Rysunek odręczny a nowe media. Rysunek przestrzenny i konceptualny. Umiejętność operowania właściwymi symbolami oraz zabiegami artystycznymi w konstruowaniu zamierzonego komunikatu wizualnego. Umiejętność konstruowania autorskich komentarzy w mowie i piśmie uzupełniających i uzasadniających wizualną formę instalacyjnej realizacji rysunkowej. Aktywizacja grupy zakładająca wspólną realizację, której celem jest umiejętność partnerskiej kreacji artystycznej w ciągłym dialogu z pracownią. Realizacje grupowe zakładają wnikliwe rozpoznanie i uwzględnienie osobowości studenta oraz jego predyspozycji artystycznych. |
Literatura: |
Zasoby internetu, wybrane fragmenty: www.tomassaraceno.com, www.petercallesen.com http://magazyn.o.pl/2012/piotr-sikora-pan-modernizm-i-obroncy-nowoczesnosci/tatiana-trouve-polder-2007/ http://inspiracje.art.pl/ Jadzińska M., "Duże dzieło sztuki". Sztuka Instalacji - autentyzm, zachowanie, konserwacja, Kraków 2012. Guzek Ł., Sztuka Instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecości w sztuce współczesnej, Warszawa 2007. Hunter R., Kilka uwag i materiałów o i do realizacji instakcji, katalog wystawy, Galeria QQ Kraków 1999. Hussakowska-Szyszko M., Spadobiercy Duchampa?, Kraków 1984. Kozłowski J., Cudzysłowy, Warszawa 2010. Reyes F., Nature Inspiration for Art & Design, Barcelona 2008 Wodiczko K., Critical Vehicles, Massachusetts 1999. The Art of Tomorrow, ed. L. Hoptman, Y. Dziewior, U. Grosenick, Berlin 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie polega na indywidualnym zaprezentowaniu wykonanej przez studenta pracy, omówieniu jej i uzasadnieniu doboru medium, przygotowaniu komentarza autorskiego w formie pisemnej oraz prowadzeniu otwartej dyskusji na forum grupy. Prowadzący podejmuje krytyczną analizę przedstawionych prac zaliczeniowych.(K_W02, K_W09) Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (K_K10) oraz przygotowanie dokumentacji realizacji w formie cyfrowej.(K_U09) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.