Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Instalacje rysunkowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-InsRys-4L-sm-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instalacje rysunkowe
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 4 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Uzdolnienia manualne, wrażliwość plastyczna i posiadanie zaangażowanej, kreatywnej postawy ukierunkowanej na umiejętność obserwacji i analizy rzeczywistości, stającej się bodźcem inspiracyjnym do powstania szeroko rozumianej instalacji rysunkowej.



Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

45 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 1,5 pkt.

Praca własna studenta:

45 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 1,5 pkt.

30 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac 1,0 pkt.

Razem - 120 godz. i 4 pkt. ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych tendencji artystycznych i technologicznych-K_W03


W2: Posiada umiejętność odpowiedniej analizy i oceny problematyki zawartej w wytworach z zakresu sztuk wizualnych

i audiowizualnych- K_W09


W3: Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych - K_W07

i audiowizualnych.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wyrażać własne koncepcje artystyczne, dzięki szerokiemu zakresowi umiejętności warsztatowych umożliwiających odpowiedni ich dobór w celu klarownego przekazu artystycznej wypowiedzi -K_U06


U2: Potrafi współdziałać w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia odpowiedzialności za swoją rolę w zespole podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym- K_U05


U3: Posiada umiejętności odpowiedniego konstruowania autorskich komentarzy w mowie i piśmie, w języku ojczystym i obcym będących spójnym elementem uzupełniającym własne realizacje twórcze- K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada umiejętność wrażliwej oceny problemów moralnych i etycznych poruszanych w twórczości osadzonej w kontekstach społecznych. Potrafi prawidłowo identyfikować problemy społeczne i rozstrzygać dylematy związane z odpowiedzialnym wykonywaniem własnego zawodu- (K_K06)


K2: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz do podejmowania

w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej..-(K-02)


K3: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować.- (K_08)





Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa, pokaz, wystawa, prezentacja multimedialna,

Prezentacja problematyki tworzenia realizacji przestrzenno-instalacyjnych z uwzględnieniem różnorodności podejścia koncepcyjnego, poznawania nowych technik i środków plastycznego wyrazu. Zapoznanie studentów z konstrukcją autoreferatów dotyczących uzasadnionego stosowania medium.

Panel dyskusyjny-nabycie przez studenta umiejętności argumentowania indywidualnych wyborów ma wzbudzić w studencie samoświadomość artystyczną co prowadzić ma do wykorzystania zdobytych umiejętności w świadomym kreowaniu własnej postawy artystycznej w zewnętrznym, pozaakademickim obiegu sztuki.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Instalacje rysunkowe jako narzędzie budowy wypowiedzi przestrzenno-czasowej.

Pełny opis:

Zapoznanie się z ogólnymi typami, zasadami i sposobami budowy instalacji rysunkowej istniejącymi we współczesnym obiegu sztuki. Budowanie konstrukcji wizualnych i audiowizualnych uwarunkowanych przestrzenią, w której mają zaistnieć. Rysunek o charakterze konstrukcyjno-projektowym, będącym wizualizacją artystycznej formy przestrzennej. Umiejętność stworzenia indywidualnej i atrakcyjnej formy plastycznej wykorzystującej rozmaite interdyscyplinarne umiejętności warsztatowe studenta. Umiejętność odpowiedniego doboru medium do zaprezentowania własnej koncepcji artystycznej. Rysunek odręczny a nowe media. Rysunek przestrzenny i konceptualny. Umiejętność operowania właściwymi symbolami oraz zabiegami artystycznymi w konstruowaniu zamierzonego komunikatu wizualnego. Umiejętność konstruowania autorskich komentarzy w mowie i piśmie uzupełniających i uzasadniających wizualną formę instalacyjnej realizacji rysunkowej. Aktywizacja grupy zakładająca wspólną realizację, której celem jest umiejętność partnerskiej kreacji artystycznej w ciągłym dialogu z pracownią. Realizacje grupowe zakładają wnikliwe rozpoznanie i uwzględnienie osobowości studenta oraz jego predyspozycji artystycznych.

Literatura:

Zasoby internetu, wybrane fragmenty:

www.tomassaraceno.com,

www.petercallesen.com

http://magazyn.o.pl/2012/piotr-sikora-pan-modernizm-i-obroncy-nowoczesnosci/tatiana-trouve-polder-2007/

http://inspiracje.art.pl/

Jadzińska M., "Duże dzieło sztuki". Sztuka Instalacji - autentyzm, zachowanie, konserwacja, Kraków 2012.

Guzek Ł., Sztuka Instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecości w sztuce współczesnej, Warszawa 2007.

Hunter R., Kilka uwag i materiałów o i do realizacji instakcji, katalog wystawy, Galeria QQ Kraków 1999.

Hussakowska-Szyszko M., Spadobiercy Duchampa?, Kraków 1984.

Kozłowski J., Cudzysłowy, Warszawa 2010.

Reyes F., Nature Inspiration for Art & Design, Barcelona 2008

Wodiczko K., Critical Vehicles, Massachusetts 1999.

The Art of Tomorrow, ed. L. Hoptman, Y. Dziewior, U. Grosenick, Berlin 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie polega na indywidualnym zaprezentowaniu wykonanej przez studenta pracy, omówieniu jej i uzasadnieniu doboru medium, przygotowaniu komentarza autorskiego w formie pisemnej oraz prowadzeniu otwartej dyskusji na forum grupy. Prowadzący podejmuje krytyczną analizę przedstawionych prac zaliczeniowych.(K_W02, K_W09)

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (K_K10)

oraz przygotowanie dokumentacji realizacji w formie cyfrowej.(K_U09)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)