Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komputerowe wspomaganie projektowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-KWP-AW-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komputerowe wspomaganie projektowania
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela – godziny kontaktowe, ćwiczenia grupowe i indywidualne, zajęcia w pracowni specjalistycznej 45


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (wykonanie zadań, przygotowanie do zaliczenia): 75


Łącznie w cyklu przedmiotu 120 godzin.



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

- Zna podstawową terminologię sztuk plastycznych (K_W02)

- Ma szczegółową wiedzę z zakresu cyfrowych technik sztuk wizualnych i projektowania (K_W11)

- Dysponuje wiedzą na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną przy podejmowanych zadaniach projektowych (K_W14)

- Posiada szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów nauki, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień projektowych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (K_W13)

- Wykazuje pogłębione zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuki wizualnej w zakresie projektowania komputerowego (K_W15)

- Posiada wiedzę w zakresie sposobów plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji projektowych (K_W17)

- Ma szczegółową wiedzę w zakresie struktury, percepcji i odwzorowania brył i przestrzeni, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań artystycznych i projektowych (K_W18)


- Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą nowoczesnych instrumentów i programów cyfrowych, ich znaczenia oraz sposobów zastosowania w sztukach wizualnych i projektowych (K_W19)

- Rozumie mechanizmy psychologiczne, społeczne i kulturowe, wpływające na odbiór informacji wizualnej oraz na komunikację społeczną (K_W24)

- Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (K_W25).


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiązywaniu złożonych zagadnień formalnych i projektowych (K_U10)

- Potrafi rozpoznawać i posługiwać się nowymi technikami i technologiami z dziedziny sztuk wizualnych (K_U12)

- Potrafi przeprowadzić analizę struktury brył oraz zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami a otoczeniem (K_U11)

- Potrafi zastosować wiedzę o technikach cyfrowych 2D i 3D do obrazowania, projektowania i wizualizacji fotorealistycznej (K_U14)

- Potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji, infrastruktury, technologii, materiałoznawstwa i technik oświetleniowych oraz prawa budowlanego przy realizacji projektów architektury wnętrz (K_U15)

- Na poziomie zaawansowanym umie realizować własne koncepcje artystyczne świadomie posługując się narzędziami cyfrowego warsztatu projektowego 2D i 3D (K_U16)

- Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac wizualnych (K_U17)

- Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U18)

- Jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach. (K_U19)

- Wykorzystując techniki cyfrowe, potrafi przygotować fotorealiztyczną wizualizację swoich koncepcji projektowych (K_U20)

- Na poziomie zaawansowanym dobiera i wykorzystuje techniki cyfrowe do odwzorowania na płaszczyźnie analizowanych form przestrzennych, którymi posługuje się m.in. przy prezentacji własnej myśli projektowej (K_U21)

- Klasyfikuje oraz interpretuje zjawiska wizualne, związane z percepcją wzrokową (K_U23)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swych umiejętności w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych (K_K01)

- Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim wyznaczone role lub twórczo inicjując działania grupowe (K_K02)

- Dostrzega i formułuje dylematy, jest zdolny do samokrytyki i krytyczny wobec innych oraz świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych (K_K04)

- Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy z wykorzystaniem technik cyfrowych (K_K07)

- Potrafi komunikować się z odbiorcami realizacji artystycznych i projektowych, tworząc pola do dyskusji, edukacji i wzajemnego inspirowania się (K_K08)

- Posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła projektowego (K_K09)

- Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji (K_K10)


Metody dydaktyczne:

- Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)

- Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka)

- Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu)

- Działanie w grupie


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Komputerowe Wspomaganie Projektowania ma na celu zapoznanie studenta z cyfrowymi narzędziami i metodami pracy wspomagającymi projektowanie wnętrz. Przedmiot obejmuje wprowadzenie do pracy w środowisku programów typu CAD przy projektach 2D i 3D. Dodatkowo student pozna techniki fotorealistycznej wizualizacji swoich koncepcji z użyciem oprogramowania do tworzenia grafiki 3D.

Pełny opis:

Treści programowe przedmiotu Komputerowe Wspomaganie projektowania:

1. PODSTAWY OBSŁUGI PROGRAMU ARCHICAD

- Przedstawienie środowiska pracy i palety narzędzi

- Poznanie przestrzeni, jednostki miary i skali

- Metody zaznaczania i grupowania elementów

- Sposoby wymiarowania

- Tworzenie przekroi, elewacji i rozwinięć ścian

- Działanie na warstwach i kondygnacjach

- Sposoby zapisu rysunków, szablony i teczka arkuszy

- Poruszanie się w płaszczyźnie 3D

- Wstawianie i edycja gotowych elementów z wbudowanej biblioteki

- Import modeli 3D z zewnętrznych bibliotek

- Działanie na materiałach wykończeniowych – dodawanie i edycja tekstur

- Dodawanie sztucznego oświetlenia

2. PODSTAWY OBSŁUGI PROGRAMU ARTLANTIS

- Eksport modelu do programu Artlantis

- Interfejs programu

- Działanie na parametrach dostępnych materiałów wykończeniowych

- Dodawanie nowych materiałów wykończeniowych

- Ustawianie kamer i nowych scen

- Dodawanie obiektów do sceny

- Typy oświetlenia sztucznego i globalnego

- Parametry renderowania

- Przygotowanie widoków do renderowania

3. PROJEKTOWANIE KONCEPCYJNE Z UŻYCIEM WIZUALIZACJI 3D

- Obróbka plików graficznych z użyciem Adobe Photoshopa

• korekta barwna i tonalna

• użycie masek (object buffers, z-depth mask)

• aberracja chromatyczna,

• winietowanie

• głębia ostrości z użyciem maski z-depth

• flara (halacje)

- Przygotowanie materiałów do publikacji plików CAD i wizualizacji

• rodzaje formatów

• rodzaje kompresji

• dobre praktyki

ZAKRES TEMATÓW

1. Podstawy obsługi programu Archicad; Artlantis

2. Projektowanie koncepcyjne z użyciem wizualizacji 3D

3. Budowa materiałów i komputerowe oświetlenie

4. Obróbka plików graficznych z użyciem Adobe Photoshop’a

5. Przygotowanie materiałów do publikacji plików CAD i wizualizacji

Literatura:

Zalecana literatura:

- KIRKPATRICK BM., KIRKPATRICK J.M., „AutoCAD 2015 for Interior Design and Space Planning”, Hossein Assadipour

ISBN-13: 978-0133144857 ISBN-10: 0133144852 Edition: 1st

- GORDON G., „Interior Lighting for Designers”, 4th Edition

- PIKOŃ A., „AutoCAD 2014 PL. Pierwsze kroki”, Helion ISBN:978-83-246-9939-1

Inne zalecane źródła wiedzy:

http://techtutor.pl/kurs-autocad/

http://cad.pl/kursy/5-kurs-autocad-poczatkujacy.html

http://cad.pl/kursy/7-kurs-autocad-sredniozaawansowany.html

http://cad.pl/kursy/8-kurs-autocad-zaawansowany.html

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

- Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje

i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych.

- Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach

i aktywny w nich udział.

- Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji

i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych.

Kryteria ocen:

- Jakość koncepcji, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei (K_U09, K_U10, K_K07, K_K08, K_K10)

- Jakość i biegłość techniczna, właściwe użycie technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy (K_W11, K_W19, K_U12, K_U14, K_U16, K_U21)

- Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. (K_W14, K_W15, K_U09, K_U10, K_U16, K_U21, K_U23)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Laszewicz
Prowadzący grup: Krystian Laszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dykowska
Prowadzący grup: Joanna Dykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dykowska
Prowadzący grup: Adam Stawicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)