Malarstwo w Architekturze (specjalność)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAC-3Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo w Architekturze (specjalność) |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie dziedzina Malarstwa w architekturze. Zaliczony semestr IV na kierunku malarstwo lub przedmioty: Zasady projektowania witrażu i malarstwa ciennego, Techniki witrażu oraz Technologia i techniki malarstwa ściennego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | SEMESTRY STUDIÓW: V, VI, VII, VIII, IX, X Sześć semestrów o łącznej ilości godzin ok. 1840 h, w tym 1140 godzin kontaktowych i 700 godzin praca własna bezpośrednio przy realizacji oraz czas poświęcony na zgłębianie wiedzy |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku studiów i specjalności malarstwo w architekturze. K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych wchodzących w skład specjalności (i dyscyplin pokrewnych) K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności) K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów - umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego K_W05 opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych K_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań kulturowych w sztukach wizualnych K_W07 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych (własnej) postawy twórczej, pozwalającą na autoanalizę twórczych dokonań, (w ramach kierunku studiów i specjalności) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności K_U03 umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności K_U04 posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych K_U06 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi pokierować zespołem i realizować wspólne cele K_U07 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne wypowiedzi artystycznej – ma umiejętność właściwego doboru środków formalnych dla uzyskania jedności cech formalnych i artystycznych w zakresie kierunku studiów i specjalności K_U09 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki (w szczególności w zakresie kierunku studiów ) K_U12 potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej K_K03 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcić do zespołowej ich realizacji K_K05 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania się z otoczeniem i współpracownikami, umiejętność nawiązywania kontaktów z odbiorcą prac artystycznych oraz zdolności integracyjne w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego mikro i makroregionu K_K07 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka |
Metody dydaktyczne: | Wykład wprowadzający i omówienie zadania z wykorzystaniem materiałów poglądowych. Pokazy multimedialne i pokazy procesów technologicznych. Pogadanka Giełda pomysłów (projektowanie) Omówienie koncepcji w oparciu o powstały projekt oraz w kontekście analogicznych realizacji w obszarze sztuki polskiej i światowej. Indywidualne korekty Realizacja zadania z etapowymi korektami Omówienie efektów zrealizowanego zadania wystawa końcowa lub prezentacja dzieła. Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat • Indywidualizacja kształcenia • zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej • na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Malarstwo w Architekturze jest głównym przedmiotem na specjalizacji Malarstwo w Architekturze i obejmuje specjalizację WITRAŻ realizowany w dwóch pracowniach dyplomujących. Pracownia I ukierunkowana jest w stronę witrażu klasycznego, a Pracownia II w kierunku obiektów szkła artystycznego oraz specjalizację MALARSTWO ŚCIENNE Głównym celem treści programowych przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i wartości humanistycznych na poziomie wyższym oraz przygotowanie do wykonywania zawodu witrażysty, kreatora obiektów szklanych i nowoczesnego malarstwa ściennego. |
Pełny opis: |
Przedmiot Malarstwo w Architekturze jest głównym przedmiotem na specjalizacji Malarstwo w Architekturze i obejmuje specjalizację WITRAŻ realizowaną w dwóch pracowniach dyplomujących oraz specjalizację MALARSTWO ŚCIENNE W ramach specjalizacji WITRAŻ Pracownia I ukierunkowana jest w stronę witrażu klasycznego z założeniem poznania dogłębnie najważniejszych technik witrażowniczych w tym umiejętnością stosowania technik współczesnych i umiejętnością eksperymentowania i świadomego wykorzystania przypadku. Duży nacisk kładziony jest również na umiejętność projektowania z w kontekście architektury. Pracownia II bardziej koncentruje naukę w stronę nowych technik oraz obiektów szkła artystycznego i termo-formowanego. Pracownia Malarstwa Ściennego uczy posługiwania się w sposób współczesny nowymi technikami w kreacji artystycznej i użytkowej w nowoczesnej architekturze i przestrzeni miejskiej. Zatem głównym celem treści programowych głównego przedmiotu specjalizacji Malarstwo w Architekturze jest zdobycie przez studenta wiedzy i wartości humanistycznych na poziomie wyższym oraz przygotowanie do wykonywania zawodu witrażysty, kreatora obiektów szklanych i nowoczesnego malarstwa ściennego. Przedmiot Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń przygotowujących studenta do u wykonywania zawodu artysty plastyka z umiejętnością artystycznego projektowania witraży i innych artystycznych technik szklarskich oraz techniczną umiejętnością realizacji tych projektów w stopniu podstawowego zaawansowania technicznego. Poprzez ćwiczenia i realizację zadań zrozumienie specyfiki i estetyki szkła oraz nabycie umiejętność wykorzystania, jakości materiałowych w autorskich projektach użytkowych i artystycznych. Zapoznanie z pełną gamą technik szklarskich i witrażowniczych, oraz ich praktycznym opanowaniu w stopniu pozwalającym na samodzielne realizacje witraży zarówno bezpośrednio w obiektach architektonicznych jak i jako autonomiczne obiekty. Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem indywidualnej drogi kształcenia i indywidualnych predyspozycji studenta. Zajęcia na latach początkowych mają charakter poznawczy. Uczą sposobów obróbki szkła, zastosowań technicznych i technologicznych dla osiągnięcia zamierzonego wyrazu artystycznego. Pomagają opanować warsztat manualno –techniczno - konstrukcyjny oraz poznać technologie obróbki szkła w tym obróbki termicznej. Kolejny etap kształcenia stwarza możliwość w oparciu o własne projekty, zastosowania zdobytych umiejętności i doświadczeń w realizacjach w postaci autonomicznych obiektów oraz jako elementów związanych z architekturą Podsumowaniem kształcenia w pracowni Witrażu jest realizacja dyplomu artystycznego o wieloelementowej formie mającej charakter autonomiczny bądź, jako element spójny z architekturą. W programie studiów czterech lat specjalności „Malarstwo w architekturze” (malarstwo ścienne) zaplanowano 1380 godzin począwszy od wyboru specjalności po I roku studiów. Wszystkie zajęcia, ćwiczenia powinny być omówione wstępnie w oparciu o prezentację odpowiednich przykładów z historii malarstwa ściennego historycznego i współczesnego w kontekście postawionych zadań problemowych. W omówieniach zagadnień należy wykorzystywać znane światowe realizacje artystów zajmujących się malarstwem wielkoformatowym, muralnym w przestrzeni architektonicznej jak również sięgać do najlepszych przedstawicieli malarstwa ulicznego (street artowskiego) , Bascet, Bunksy, Harring, Blue, M-City, Julie Mehretu itd. Ważnym elementem edukacji wprowadzającym w zagadnienia problemowe jest przybliżenie działalności artystycznej grup twórczych malarstwa ściennego działających w skali światowej. Do najważniejszych należy grupa „City Creation” która obecnie skupia grupę niemal 100 artystów realizujących największe powierzchniowo murale na świecie między innym w osiedlu mieszkaniowym w Berlinie, czy na elewacjach super-marketów typu „Carfour” i innych obiektów wielkogabarytowych. Należy również pamiętać o analizie i przykładowych pokazach realizacji malarstwa ściennego studentów z lat ubiegłych umiejscowionych w realiach i architekturze Torunia. Omówienia i pokazy w miarę możliwości przedstawiać przy pomocy technik audiowizualnych lub obiektów realnych rzeczywistych. Ćwiczenia wprawki większe realizacje zagadnień malarstwa ściennego mszą zawsze być poprzedzone fazą projektową uwzględniającą wielowariantowość rozwiązań w dążeniu do optymalizacji wartości dzieła. Pragmatyka projektowa powinna w pierwszym rzędzie promować przede wszystkim projektowanie ręczne, szkicowe, wyobrażeniowe, natomiast projektowanie elektroniczne traktować jako dopełniające i rozwijające w szybkim tempie wielowariantowość tematu. Na etapie zaawansowanych projektów malarskich umiejscowionych w rzeczywistości realnej architektury niezbędne jest projektowanie za pomocą wizualizacji elektronicznej 2D i 3D a w szczególnych okolicznościach przygotowanie koncepcji malarskiej poprzez makietowanie. W określonych okolicznościach szczególnie realizacji dyplomowych będą wymagane fragmentaryczne wstępne realizacje kartonowe w skali 1 do 1 w celu uniknięcia czy skorygowania możliwych błędów realizacyjnych w pracach finalnych końcowych. Ważnym elementem edukacji na wszystkich poziomach nauki malarstwa ściennego jest omawianie zagadnień malarskich pod kątem możliwości technicznych i technologicznych uwzględniających warunki środowiskowe w zakresie materiałowym i klimatycznym. Należy również pamiętać o nauce podstawowych zagadnień z bezpieczeństwa pracy gdzie w tej specjalności normą jest praca na wysokości często w miejscach publicznych. |
Literatura: |
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995 Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec - Kraków 1998 Ada Polak – Szkło i jego historia. PWN W-wa 1981 Red. Buczkowski Kazimierz, Polskie szkło do połowy XIX, Ossolineum, Wrocław 1987 Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982 Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001 Ks. Henryk - Brzuski Witraże średniowieczne w kościele N.P.Marji w Krakowie, Kraków MCMXXVI Magda Ławicka – Zapomniana Pracownia. Wrocławski Instytut witrażowy Adolpha Sailera (1846-1945), Muzeum Architektury, Wrocław 2002 Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000 Ewa Letkiewicz – Polskie witraże nowożytne malowane emaliami – Wyd. UMCS, Lublin 1995 Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber, Czeski Cieszyn 1992 Linette Wrigley – Modern Gebrandschilerd Glass, Atrium Maria Jolanta Żychowska, Współczesne witraże polskie, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Kraków 1999 Andrew Moor, Architectural Glass Art, Londyn 1997 Giovanna Bubblico, Joan e Giacomo Crous, Techiche e arte del vetro, Demetra 1999 Czasopisma: New Glass. Neues Glas. Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik) Świat Szkła, Warszawa (miesięcznik) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia. - Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna. - Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat - Indywidualizacja kształcenia Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej - Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Nieobowiązkowe: Praktyki w Pracowniach architektonicznych oraz architektury wnętrz. Warsztaty szklarskie w Hutach Szkła (Olsztynek, Starogard Gdański, Jasło). Indywidualne praktyki w wybranych pracowniach witrażu. Staże naukowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.