Malarstwo w Architekturze (specjalność)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAC-Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo w Architekturze (specjalność) |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe-5 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie dziedzina Malarstwa w architekturze. Zaliczony semestr IV na kierunku malarstwo lub przedmioty: Zasady projektowania witrażu i malarstwa ,sciennego, Techniki witrażu oraz Technologia i techniki malarstwa ściennego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Sześć semestrów o łącznej ilości godzin ok. 620, w tym 360 godzin kontaktowych i 260 godzin praca własna bezpośrednio przy realizacji oraz czas poświęcony na zgłębianie wiedzy |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku studiów i specjalności malarstwo w architekturze. K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych wchodzących w skład specjalności (i dyscyplin pokrewnych) K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności) K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów - umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego K_W05 opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych K_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań kulturowych w sztukach wizualnych K_W07 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych (własnej) postawy twórczej, pozwalającą na autoanalizę twórczych dokonań, (w ramach kierunku studiów i specjalności) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności K_U03 umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności K_U04 posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych K_U06 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi pokierować zespołem i realizować wspólne cele K_U07 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne wypowiedzi artystycznej – ma umiejętność właściwego doboru środków formalnych dla uzyskania jedności cech formalnych i artystycznych w zakresie kierunku studiów i specjalności K_U09 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki (w szczególności w zakresie kierunku studiów ) K_U12 potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej K_K03 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcić do zespołowej ich realizacji K_K05 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania się z otoczeniem i współpracownikami, umiejętność nawiązywania kontaktów z odbiorcą prac artystycznych oraz zdolności integracyjne w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego mikro i makroregionu K_K07 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka |
Metody dydaktyczne: | Wykład wprowadzający i omówienie zadania z wykorzystaniem materiałów poglądowych. Pokazy multimedialne i inne. Pogadanka Giełda pomysłów (projektowanie) Omówienie koncepcji w oparciu o powstały projekt oraz w kontekście analogicznych realizacji w obszarze sztuki polskiej i światowej. Indywidualne korekty Realizacja zadania z etapowymi korektami Omówienie efektów zrealizowanego zadania wystawa końcowa lub prezentacja dzieła. Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat • Indywidualizacja kształcenia • zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej • na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmot Malarstwo w Architekturze odbywa się z podziałem na dwie specjalności: Malarstwo ścienne i Witraż. (Do wyboru) Przedmniot kontynuowany jest przez 6 semestrów na III, IV i V R. Rok V jest rokiem dyplomowym) Malarstwo ścienne - prowadzone jest w rzech grupach: III i IV R (dwie grupy) i V R (jedna grupa). Natomiast WITRAŻ prowadzony jest z podziałem na dwie grupy w których uczestniczą studenci III, IV i V Roku Dotyczy grupy ze specjalizacji - Malarstwo Ścienne Elementarne zasady poznania podstawowych środków wypowiedzi w malarstwie ściennym. Dotyczy grup ze specjalizacji -WITRAŻ Przedmiot: Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany w formie ćwiczeń. Ćwiczenia realizowane są w dwóch grupach utworzonych z III, IV i V roku. Głównym celem treści programowych przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i wartości humanistycznych na poziomie wyższym oraz przygotowanie do wykonywania zawodu witrażysty na możliwie najwyższym poziomie artystycznym. |
Pełny opis: |
Dotyczy grupy ze specjalizacji Malarstwo Ścienne Wstęp do praktycznych umiejętności realizacyjnych malarstwa ściennego poprzez szereg podstawowych, najczęściej występujących, formalnych środków wypowiedzi. Opis metod i formy wypowiedzi: a)Pokaz przykładów ćwiczeń wprawek malarskich. b)Pokaz materiałów reprodukcyjnych realizacji malarstwa ściennego, adekwatnych tematycznie do prowadzonych zagadnień. c)Wielowariantowe ćwiczenia projektowo-szkicowe jako podstawowy środek dochodzenia do optymalnej wypowiedzi malarskiej. d)Finalne realizacje malarstwa ściennego. Dotyczy grup ze specjalizacji WITRAŻ Przedmiot Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń przygotowujących studenta do u wykonywania zawodu artysty plastyka z umiejętnością artystycznego projektowania witraży i innych artystycznych technik szklarskich oraz techniczną umiejętnością realizacji tych projektów w stopniu podstawowego zaawansowania technicznego. Poprzez ćwiczenia i realizację zadań zrozumienie specyfiki i estetyki szkła oraz nabycie umiejętność wykorzystania, jakości materiałowych w autorskich projektach użytkowych i artystycznych. Zapoznanie z pełną gamą technik szklarskich i witrażowniczych, oraz ich praktycznym opanowaniu w stopniu pozwalającym na samodzielne realizacje witraży zarówno bezpośrednio w obiektach architektonicznych jak i jako autonomiczne obiekty. Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem indywidualnej drogi kształcenia i indywidualnych predyspozycji studenta. Zajęcia na latach początkowych mają charakter poznawczy. Uczą sposobów obróbki szkła, zastosowań technicznych i technologicznych dla osiągnięcia zamierzonego wyrazu artystycznego. Pomagają opanować warsztat manualno –techniczno - konstrukcyjny oraz poznać technologie obróbki szkła w tym obróbki termicznej. Kolejny etap kształcenia stwarza możliwość w oparciu o własne projekty, zastosowania zdobytych umiejętności i doświadczeń w realizacjach w postaci autonomicznych obiektów oraz jako elementów związanych z architekturą Podsumowaniem kształcenia w pracowni Witrażu jest realizacja dyplomu artystycznego o wieloelementowej formie mającej charakter autonomiczny bądź, jako element spójny z architekturą. Realizowane bloki tematyczne: 1. Techniki szklarskie a) – posługiwanie się piszczelą b) – wydmuchiwanie z formy c) – wydmuchiwanie „na cicho” d) – wylewanie i fomowanie szkła- „na gorąco” 2. Techniki witrażownicze a) – monochromatyczna b) - linearna „en grisai” c) – lazurowania, złocenia, srebrzenia d) – wielobarwna e) - trawienia i grawerowania f) - technika „dalle de werre” 3. Techniki termoformowane (fusing) a) – gięcie b) – zgrzewanie płaszczyznowe c) – zgrzewanie reliefowe d) – technika „pate de verre” e) - szkło architektoniczne 4. Techniki opracowywania szkła na zimno a) – szlifowanie b) – polerowanie c) – matowienie chemiczne d) – piaskowanie e) - szkło mrożone Każdy z bloków tematycznych obejmuje praktyczne opanowanie technik szklarskich oraz umiejętności obróbki szkła wpływający na indywidualny sposób wypowiedzi artystycznej. |
Literatura: |
Dotyczy grupy ze specjalizacji Malarstwo Ścienne Frank Milner "Henri Matisse" Wydawnictwo Grange Books 1994 Robert Descharnes "Salvador Dali" Marr N. Abrams Inc. NYC "Dom & Wnętrze" Dwumiesięcznik Architektura Wzornictwo Sztuka Umberto Eco "Historia piękna" Rebis Poznań 2005 Zbigniew Herbert "Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948-1998" Biblioteka "Więzi" Warszawa 2001 Sztuka świata 10 tomów Wydawnictwo Arkady Warszawa 1996 Dotyczy grup ze specjalizacji WITRAŻ Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995 Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec - Kraków 1998 Ada Polak – Szkło i jego historia. PWN W-wa 1981 Red. Buczkowski Kazimierz, Polskie szkło do połowy XIX, Ossolineum, Wrocław 1987 Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982 Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001 Ks. Henryk - Brzuski Witraże średniowieczne w kościele N.P.Marji w Krakowie, Kraków MCMXXVI Magda Ławicka – Zapomniana Pracownia. Wrocławski Instytut witrażowy Adolpha Sailera (1846-1945), Muzeum Architektury, Wrocław 2002 Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000 Ewa Letkiewicz – Polskie witraże nowożytne malowane emaliami – Wyd. UMCS, Lublin 1995 Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber, Czeski Cieszyn 1992 Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium Maria Jolanta Żychowska, Współczesne witraże polskie, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Kraków 1999 Andrew Moor, Architectural Glass Art, Londyn 1997 Giovanna Bubblico, Joan e Giacomo Crous, Techiche e arte del vetro, Demetra 1999 Czasopisma: New Glass. Neues Glas. Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik) Świat Szkła, Warszawa (miesięcznik) |
Metody i kryteria oceniania: |
• Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna • Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat • Indywidualizacja kształcenia • zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej • na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Dotyczy grup ze specjalizacji WITRAŻ Nieobowiązkowe: Warsztaty szklarskie w Hutach Szkła (Olsztynek, Starogard Gdański, Jasło). Indywidualne praktyki w wybranych pracowniach witrażu. Staże naukowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.