Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Malarstwo w Architekturze (specjalność)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-MAC-Z-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Malarstwo w Architekturze (specjalność)
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)
Przedmioty obowiązkowe-5 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie dziedzina Malarstwa w architekturze.

Zaliczony semestr IV na kierunku malarstwo lub przedmioty: Zasady projektowania witrażu i malarstwa ,sciennego, Techniki witrażu oraz Technologia i techniki malarstwa ściennego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Sześć semestrów o łącznej ilości godzin ok. 620, w tym 360 godzin kontaktowych i 260 godzin praca własna bezpośrednio przy realizacji oraz czas poświęcony na zgłębianie wiedzy

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku studiów i specjalności malarstwo w architekturze.


K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych wchodzących w skład specjalności (i dyscyplin pokrewnych)


K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności)


K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów

- umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego


K_W05 opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych


K_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań kulturowych w sztukach wizualnych


K_W07 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych (własnej) postawy twórczej, pozwalającą na autoanalizę twórczych dokonań, (w ramach kierunku studiów i specjalności)


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności


K_U03 umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności


K_U04 posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych


K_U06 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi pokierować zespołem i realizować wspólne cele


K_U07 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne wypowiedzi artystycznej – ma umiejętność właściwego doboru środków formalnych dla uzyskania jedności cech formalnych i artystycznych w zakresie kierunku studiów i specjalności


K_U09 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki

posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki (w szczególności w zakresie kierunku studiów )


K_U12 potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym


K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej


K_K03 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcić do zespołowej ich realizacji


K_K05 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania się z otoczeniem i współpracownikami, umiejętność nawiązywania kontaktów z odbiorcą prac artystycznych oraz zdolności integracyjne w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych


K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego mikro i makroregionu


K_K07 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka


Metody dydaktyczne:

Wykład wprowadzający i omówienie zadania z wykorzystaniem materiałów poglądowych.

Pokazy multimedialne i inne.

Pogadanka

Giełda pomysłów (projektowanie)

Omówienie koncepcji w oparciu o powstały projekt oraz w kontekście analogicznych realizacji w obszarze sztuki polskiej i światowej.

Indywidualne korekty

Realizacja zadania z etapowymi korektami

Omówienie efektów zrealizowanego zadania

wystawa końcowa lub prezentacja dzieła.


Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna

Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat

• Indywidualizacja kształcenia

• zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej

• na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmot Malarstwo w Architekturze odbywa się z podziałem na dwie specjalności: Malarstwo ścienne i Witraż. (Do wyboru)

Przedmniot kontynuowany jest przez 6 semestrów na III, IV i V R.

Rok V jest rokiem dyplomowym)

Malarstwo ścienne - prowadzone jest w rzech grupach: III i IV R (dwie grupy) i V R (jedna grupa).

Natomiast WITRAŻ prowadzony jest z podziałem na dwie grupy w których uczestniczą studenci III, IV i V Roku

Dotyczy grupy ze specjalizacji - Malarstwo Ścienne

Elementarne zasady poznania podstawowych środków wypowiedzi w malarstwie ściennym.

Dotyczy grup ze specjalizacji -WITRAŻ

Przedmiot: Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany w formie ćwiczeń.

Ćwiczenia realizowane są w dwóch grupach utworzonych z III, IV i V roku.

Głównym celem treści programowych przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i wartości humanistycznych na poziomie wyższym oraz przygotowanie do wykonywania zawodu witrażysty na możliwie najwyższym poziomie artystycznym.

Pełny opis:

Dotyczy grupy ze specjalizacji

Malarstwo Ścienne

Wstęp do praktycznych umiejętności realizacyjnych malarstwa ściennego poprzez szereg podstawowych, najczęściej występujących, formalnych środków wypowiedzi.

Opis metod i formy wypowiedzi:

a)Pokaz przykładów ćwiczeń wprawek malarskich.

b)Pokaz materiałów reprodukcyjnych realizacji malarstwa ściennego, adekwatnych tematycznie do prowadzonych zagadnień.

c)Wielowariantowe ćwiczenia projektowo-szkicowe jako podstawowy środek dochodzenia do optymalnej wypowiedzi malarskiej.

d)Finalne realizacje malarstwa ściennego.

Dotyczy grup ze specjalizacji

WITRAŻ

Przedmiot Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń przygotowujących studenta do u wykonywania zawodu artysty plastyka z umiejętnością artystycznego projektowania witraży i innych artystycznych technik szklarskich oraz techniczną umiejętnością realizacji tych projektów w stopniu podstawowego zaawansowania technicznego.

Poprzez ćwiczenia i realizację zadań zrozumienie specyfiki i estetyki szkła oraz nabycie umiejętność wykorzystania, jakości materiałowych w autorskich projektach użytkowych i artystycznych.

Zapoznanie z pełną gamą technik szklarskich i witrażowniczych, oraz ich praktycznym opanowaniu w stopniu pozwalającym na samodzielne realizacje witraży zarówno bezpośrednio w obiektach architektonicznych jak i jako autonomiczne obiekty.

Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem indywidualnej drogi kształcenia i indywidualnych predyspozycji studenta.

Zajęcia na latach początkowych mają charakter poznawczy. Uczą sposobów obróbki szkła, zastosowań technicznych i technologicznych dla osiągnięcia zamierzonego wyrazu artystycznego. Pomagają opanować warsztat manualno –techniczno - konstrukcyjny oraz poznać technologie obróbki szkła w tym obróbki termicznej.

Kolejny etap kształcenia stwarza możliwość w oparciu o własne projekty, zastosowania zdobytych umiejętności i doświadczeń w realizacjach w postaci autonomicznych obiektów oraz jako elementów związanych z architekturą

Podsumowaniem kształcenia w pracowni Witrażu jest realizacja dyplomu artystycznego o wieloelementowej formie mającej charakter autonomiczny bądź, jako element spójny z architekturą.

Realizowane bloki tematyczne:

1. Techniki szklarskie

a) – posługiwanie się piszczelą

b) – wydmuchiwanie z formy

c) – wydmuchiwanie „na cicho”

d) – wylewanie i fomowanie szkła- „na gorąco”

2. Techniki witrażownicze

a) – monochromatyczna

b) - linearna „en grisai”

c) – lazurowania, złocenia, srebrzenia

d) – wielobarwna

e) - trawienia i grawerowania

f) - technika „dalle de werre”

3. Techniki termoformowane (fusing)

a) – gięcie

b) – zgrzewanie płaszczyznowe

c) – zgrzewanie reliefowe

d) – technika „pate de verre”

e) - szkło architektoniczne

4. Techniki opracowywania szkła na zimno

a) – szlifowanie

b) – polerowanie

c) – matowienie chemiczne

d) – piaskowanie

e) - szkło mrożone

Każdy z bloków tematycznych obejmuje praktyczne opanowanie technik szklarskich oraz umiejętności obróbki szkła wpływający na indywidualny sposób wypowiedzi artystycznej.

Literatura:

Dotyczy grupy ze specjalizacji

Malarstwo Ścienne

Frank Milner "Henri Matisse" Wydawnictwo Grange Books 1994

Robert Descharnes "Salvador Dali" Marr N. Abrams Inc. NYC

"Dom & Wnętrze" Dwumiesięcznik Architektura Wzornictwo Sztuka

Umberto Eco "Historia piękna" Rebis Poznań 2005

Zbigniew Herbert "Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948-1998" Biblioteka "Więzi" Warszawa 2001

Sztuka świata 10 tomów Wydawnictwo Arkady Warszawa 1996

Dotyczy grup ze specjalizacji

WITRAŻ

Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983

Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995

Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec - Kraków 1998

Ada Polak – Szkło i jego historia. PWN W-wa 1981

Red. Buczkowski Kazimierz, Polskie szkło do połowy XIX, Ossolineum, Wrocław 1987

Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982

Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001

Ks. Henryk - Brzuski Witraże średniowieczne w kościele N.P.Marji w Krakowie, Kraków MCMXXVI

Magda Ławicka – Zapomniana Pracownia. Wrocławski Instytut witrażowy Adolpha Sailera (1846-1945), Muzeum Architektury, Wrocław 2002

Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000

Ewa Letkiewicz – Polskie witraże nowożytne malowane emaliami – Wyd. UMCS, Lublin 1995

Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber, Czeski Cieszyn 1992

Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium

Maria Jolanta Żychowska, Współczesne witraże polskie, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Kraków 1999

Andrew Moor, Architectural Glass Art, Londyn 1997

Giovanna Bubblico, Joan e Giacomo Crous, Techiche e arte del vetro, Demetra 1999

Czasopisma:

New Glass. Neues Glas. Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik)

Świat Szkła, Warszawa (miesięcznik)

Metody i kryteria oceniania:

• Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna

• Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat

• Indywidualizacja kształcenia

• zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej

• na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach

Praktyki zawodowe:

Dotyczy grup ze specjalizacji

WITRAŻ

Nieobowiązkowe:

Warsztaty szklarskie w Hutach Szkła (Olsztynek, Starogard Gdański, Jasło).

Indywidualne praktyki w wybranych pracowniach witrażu.

Staże naukowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)