Malarstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAL-RZ-3Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - obiekty rzeźbiarskie (dm) Przedmioty obowiązkowe- 3 rok, sem. zimowy- rzeźba dla potrzeb konserwacji dzieł sztuki (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Uzdolnienia i wrażliwość plastyczna na kolor taki istotny dla kształcenia widzenia i odczytywania zjawisk chromatyczno – przestrzennych. Posiada wiedzę podstawową na temat technicznych i technologicznych warunków dla twórczości w zakresie malarstwa. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 120 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 4 pkt. Praca własna studenta: 45 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 1,5 pkt. 15 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac 0,5 pkt. Razem – 180 godz. i 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. A2_W08 K_W04: Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami. A2_W09, H2A_W05 K_W07: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej. A2_W10, H2A_W06 K_W08: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych, kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej, a także posiada umiejętność rozpoznawania i przyswajania wiedzy związanej z tymi zagadnieniami dla własnego rozwoju twórczego. A2_W11, H2A_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12 K_U03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13 K_U06: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03 K_K04: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia. A2_K02, H2A_K06, S2A_K05, S2A_K07 K_K06: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04, S2A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa, wystawa, prezentacja multimedialna, pokaz. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Pobudzenie ciekawości i zdolności do postrzegania zjawisk występujących w naturze oraz umiejętności ich malarskiego zapisywania. Dążenie do podnoszenia umiejętności widzenia i patrzenia. Praca nad sprawnością i świadomością plastyczną uwzględniającą predyspozycje osobiste studenta. Porównywanie wiedzy z zakresu percepcji i psychofizjologii widzenia z metodami praktycznymi podczas realizacji manualnych. |
Pełny opis: |
Prezentacja możliwości tradycyjnych i współczesnych materiałów i technik malarskich. Rola kompozycji i prac rozpoznawczo – przygotowawczych w malarstwie (rysunek, szkic, projekt oraz wersyjność ujęć). Sposoby budowania przestrzeni i jej interpretacji w malarstwie. Pojęcie harmonii na podstawie stawianych zadań i wartości języka plastycznego (linia, plama, faktura, forma wizualna, tonacja, kontrast, od syntezy do analizy, rytm, akcent, znak). |
Literatura: |
Bogdanowicz P., "Człowiek i przestrzeń" Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989 Arnheim Rudolf, "Sztuka i percepcja wzrokowa", WAiF 1978 Adler F. H. „Fizjologia oka” PZWL 1968 Drӧscher V. B. „Świat zmysłów” Wiedza Powszechna 1971 Wyburn G. M., Pickford R. W. „Zmysły i odbiór wrażeń przez człowieka” Minnaret M. „Światło i barwa w przyrodzie” PWN 1961 Rzepińska M. „Teoria koloru” PWN 1960 Werner J. „Podstawy technologii malarstwa” PWN 1980 Ślesiński W. „Techniki malarskie – spoiwa organiczne” Arkady 1984 Ślesiński W. „Techniki malarskie – spoiwa mineralne” Arkady 1984 Zasoby internetowe Czasopisma branżowe Wyjazdy na imprezy wystawiennicze |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planie semestralnym.( K_W02, K_W04, K_W07, K_W08) Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych.( K_U02, K_U03, K_U06) Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.( K_K02, K_K04, K_K06) Student zobowiązany jest do wykonania dokumentacji fotograficznej swoich prac i złożenia jej w archiwum Zakładu Rysunku |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.