Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Malarstwo (Specjalność)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-MAL-SP-5Z-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Malarstwo (Specjalność)
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac malarskich, znajomość środków wyrazu wypowiedzi malarskiej i warsztatu technologicznego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot szczegółowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):155


- udział w ćwiczeniach – 150

-konsultacje z nauczycielem akademickim - 5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):270

- przygotowanie do ćwiczeń, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych, przygotowanie dyplomu – 200

- zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -70


Łącznie: 425godz. (17 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku malarstwo

( K_W01)

poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii

z dyscyplin artystycznych (K_W02)

rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów

umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego (K_W04)



Efekty uczenia się - umiejętności:

obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą

i odczuwaną prezentując opanowanie środków formalnych – posiada rozwiniętą osobowość artystyczną (K_U01)

umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku malarstwo (K_U03)

posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych (K_04)

potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką K_U12)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji

i potrafi przekazać taką postawę innym( K_K01)

jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych

i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej (K_K02)

ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej postawy twórczej (K_K04)



Metody dydaktyczne:

Rozmowy, korekty, elementy wykładów .

Propozycje indywidualnych ćwiczeń dla studentów. Programy progresywne dostosowane do predyspozycji studenta.

Stosowanie zadań problemowych, analiza źródeł inspiracji, korekta indywidualna, zbiorowa.

Określanie zadań samodzielnej pracy studenta poza pracownią (prace domowe). Prowadzenie szkicownika jako podstawowego elementu procesu twórczego. Przeglądy semestralne, przeglądy na życzenie


Skrócony opis:

Program nauczania w zakresie przedmiotu Malarstwo ma przede wszystkim na celu wykształcenie studenta, który nie tylko warsztatowo przygotowany jest do samodzielnego wykonywania prac malarskich, ale także powinien być artystą świadomym, potrafiącym werbalizować zagadnienia artystyczno-technologiczne wynikłe

z pracy twórczej artysty malarza. Celem dydaktyki jest wykształcenie osobowości twórcy – artysty malarza – mogącego samodzielnie podejmować wszelkie zadania malarskie ze szczególnym naciskiem na malarstwo sztalugowe. Absolwent kończący studia na tym kierunku, dzięki nabytej tu wiedzy i umiejętnościom, powinien być przygotowany zarówno do podjęcia zadań malarskich i projektowych, ale także posiąść umiejętność swobodnego dyskursu na tematy przedmiotowe, jak i przekazywania wiedzy z tego zakresu.

Pełny opis:

Przedmiot Malarstwo realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności

i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii malarstwa, jak i zagadnienia warsztatowe, umożliwiające poprzez kształtowanie postaw kreatywnych, rozwijanie osobowości twórczych.

Realizowane bloki tematyczne:

* Studium natury: obserwacje i interpretacje (wzajemnych) relacji

przedmiotów i zjawisk kolorystycznych (gama barwna, akcent

kolorystyczny ,temperatura barw, świetlistość i nasycenie koloru,

ekspresyjne właściwości koloru)

* Zagadnienia budowy obrazu – malarstwo wielowarstwowe z

z wykorzystaniem sposobów kompozycyjnego konstruowania

płaszczyzny obrazu

* Interpretacyjna analiza kształtu – formowanie a deformacja

* Symbolika barw: imitacyjne i ekspresyjne właściwości koloru

* Ekspresyjne właściwości kompozycji - ukierunkowane akcje

kreatywne (porównywanie schematów kompozycyjnych)

* Zagadnienia przestrzeni w malarstwie: sposoby iluzji przestrzeni

na płaszczyźnie obrazu, przestrzeń fizyczna a przestrzeń

zmysłowa

* Obserwacja i interpretacja przestrzeni otwartej – zajęcia

plenerowe: organizowanie planów w kompozycji obrazu,

z wykorzystaniem perspektywy malarskiej na czele

* Symbole wizualne i metafora

* Wypracowanie indywidualnych cech języka malarskiego

* Tradycyjne i współczesne sposoby kreowania obrazu

* Tradycyjne i współczesne zjawiska w sztuce

Literatura:

Literatura wymagana (obowiązkowa)

Max Doerner Materiały malarskie i ich zastosowanie. Arkady W-wa 1975

Władysław Ślesiński Techniki malarskie. Spoiwa organiczne. Spoiwa mineral.(tom I i II ) Arkady W-wa 1984

Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego.

Wyd. Lit. Kraków 1983

Jacek A. Zieliński O widzeniu artystycznym Wyd. CRZZ W-wa 1966

John Gage Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji Universitas Kraków 2008

E.H. Gombrich Sztuka i złudzenie Arkady W-wa 1981

Herbert Read O pochodzeniu form w sztuce PIW W-wa 1973

Charles Sterling Martwa natura PWN W-wa 1998

Literatura zalecana (uzupełniająca)

Herbert Read Sens sztuki PIW W-wa 1965

Władysław Strzemiński Teoria widzenia Wyd. lit. Kraków 1969

Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. G. Grabowska, H. Morawska PWN W-wa 1969

Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004

Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce PGS Łódź 1995

Wasyl Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna PIW W-a 1986

Fernand Leger, Funkcja malarstwa PIW W-wa 1970

Jerzy Wolff, Wybrańcy sztuki PIW W-wa 1982

Adam Kotula, Piotr Krakowski, Sztuka abstrakcyjna Wyd Art. i film. 1977

Józef Czapski, Czytają Wyd. Znak Kraków 1990

Józef Czapski, Patrząc Wyd. Znak Kraków 1983

P. Francastel, Twórczość malarska a społeczeństwo PIW W-wa 1973

Joanna Guze, Malarze mówią Wydd. Lit. Kraków 1963

Maria Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa Wyd. slowo/obraz terytoria Gdańsk 2008

Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Wyd. lit. Kraków 1986

Marcin Czerwiński Samotność sztuki PIW W-wa 1978

Herbert Read, Sens sztuki Piw W-wa 1965

Zbigniew Taranienko, Rozmowy o malarstwie PIW W-wa 1987

Wiesława Wierzchowska, Autoportrety Agencja wyd. Intester W-wa 1991

Bożena Kowalska Polska awangarda malarska 1945-70 PWN W-wa 1975

Bożena Kowalska Sztuka w poszukiwaniu mediów Wyd Wiedz powszechna W-wa 1985

Keneth Clark Ak,t studium idealnej formy PWN W-wa1998

Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004

Stanisław R. Stopczyk Malarstwo polskie od realizmu do abstrakcjonizmu KAW W-wa 1988

Jan Białostocki Symbole i obrazy PWN W-wa 1982

Juan Eduardo Słownik symboli Wyd. znak Kraków 2006

Jean Baudrillard Spisek sztuki Wyd Sic! W-wa 2006

Jacek Sempoliński Władztwo i służba Wyd. Drukarnia L-Print Lublin 2001

Metody i kryteria oceniania:

przegląd prac oraz ich analiza, krytyczne omówienie realizacji zadania (ćwiczenia) i ocenienie na stopień

•na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie

i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania

z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu

Na ocenę z zajęć wpływa dostrzegalny rozwój świadomości artystycznej studenta

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)