Malarstwo (Specjalność)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAL-SP-5Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo (Specjalność) |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe - 5 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac malarskich, znajomość środków wyrazu wypowiedzi malarskiej i warsztatu technologicznego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):155 - udział w ćwiczeniach – 150 -konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):270 - przygotowanie do ćwiczeń, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych, przygotowanie dyplomu – 200 - zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -70 Łącznie: 425godz. (17 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku malarstwo ( K_W01) poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych (K_W02) rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego (K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie środków formalnych – posiada rozwiniętą osobowość artystyczną (K_U01) umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku malarstwo (K_U03) posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych (K_04) potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym( K_K01) jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej (K_K02) ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej postawy twórczej (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Rozmowy, korekty, elementy wykładów . Propozycje indywidualnych ćwiczeń dla studentów. Programy progresywne dostosowane do predyspozycji studenta. Stosowanie zadań problemowych, analiza źródeł inspiracji, korekta indywidualna, zbiorowa. Określanie zadań samodzielnej pracy studenta poza pracownią (prace domowe). Prowadzenie szkicownika jako podstawowego elementu procesu twórczego. Przeglądy semestralne, przeglądy na życzenie |
Skrócony opis: |
Program nauczania w zakresie przedmiotu Malarstwo ma przede wszystkim na celu wykształcenie studenta, który nie tylko warsztatowo przygotowany jest do samodzielnego wykonywania prac malarskich, ale także powinien być artystą świadomym, potrafiącym werbalizować zagadnienia artystyczno-technologiczne wynikłe z pracy twórczej artysty malarza. Celem dydaktyki jest wykształcenie osobowości twórcy – artysty malarza – mogącego samodzielnie podejmować wszelkie zadania malarskie ze szczególnym naciskiem na malarstwo sztalugowe. Absolwent kończący studia na tym kierunku, dzięki nabytej tu wiedzy i umiejętnościom, powinien być przygotowany zarówno do podjęcia zadań malarskich i projektowych, ale także posiąść umiejętność swobodnego dyskursu na tematy przedmiotowe, jak i przekazywania wiedzy z tego zakresu. |
Pełny opis: |
Przedmiot Malarstwo realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii malarstwa, jak i zagadnienia warsztatowe, umożliwiające poprzez kształtowanie postaw kreatywnych, rozwijanie osobowości twórczych. Realizowane bloki tematyczne: * Studium natury: obserwacje i interpretacje (wzajemnych) relacji przedmiotów i zjawisk kolorystycznych (gama barwna, akcent kolorystyczny ,temperatura barw, świetlistość i nasycenie koloru, ekspresyjne właściwości koloru) * Zagadnienia budowy obrazu – malarstwo wielowarstwowe z z wykorzystaniem sposobów kompozycyjnego konstruowania płaszczyzny obrazu * Interpretacyjna analiza kształtu – formowanie a deformacja * Symbolika barw: imitacyjne i ekspresyjne właściwości koloru * Ekspresyjne właściwości kompozycji - ukierunkowane akcje kreatywne (porównywanie schematów kompozycyjnych) * Zagadnienia przestrzeni w malarstwie: sposoby iluzji przestrzeni na płaszczyźnie obrazu, przestrzeń fizyczna a przestrzeń zmysłowa * Obserwacja i interpretacja przestrzeni otwartej – zajęcia plenerowe: organizowanie planów w kompozycji obrazu, z wykorzystaniem perspektywy malarskiej na czele * Symbole wizualne i metafora * Wypracowanie indywidualnych cech języka malarskiego * Tradycyjne i współczesne sposoby kreowania obrazu * Tradycyjne i współczesne zjawiska w sztuce |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) Max Doerner Materiały malarskie i ich zastosowanie. Arkady W-wa 1975 Władysław Ślesiński Techniki malarskie. Spoiwa organiczne. Spoiwa mineral.(tom I i II ) Arkady W-wa 1984 Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Wyd. Lit. Kraków 1983 Jacek A. Zieliński O widzeniu artystycznym Wyd. CRZZ W-wa 1966 John Gage Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji Universitas Kraków 2008 E.H. Gombrich Sztuka i złudzenie Arkady W-wa 1981 Herbert Read O pochodzeniu form w sztuce PIW W-wa 1973 Charles Sterling Martwa natura PWN W-wa 1998 Literatura zalecana (uzupełniająca) Herbert Read Sens sztuki PIW W-wa 1965 Władysław Strzemiński Teoria widzenia Wyd. lit. Kraków 1969 Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. G. Grabowska, H. Morawska PWN W-wa 1969 Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce PGS Łódź 1995 Wasyl Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna PIW W-a 1986 Fernand Leger, Funkcja malarstwa PIW W-wa 1970 Jerzy Wolff, Wybrańcy sztuki PIW W-wa 1982 Adam Kotula, Piotr Krakowski, Sztuka abstrakcyjna Wyd Art. i film. 1977 Józef Czapski, Czytają Wyd. Znak Kraków 1990 Józef Czapski, Patrząc Wyd. Znak Kraków 1983 P. Francastel, Twórczość malarska a społeczeństwo PIW W-wa 1973 Joanna Guze, Malarze mówią Wydd. Lit. Kraków 1963 Maria Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa Wyd. slowo/obraz terytoria Gdańsk 2008 Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Wyd. lit. Kraków 1986 Marcin Czerwiński Samotność sztuki PIW W-wa 1978 Herbert Read, Sens sztuki Piw W-wa 1965 Zbigniew Taranienko, Rozmowy o malarstwie PIW W-wa 1987 Wiesława Wierzchowska, Autoportrety Agencja wyd. Intester W-wa 1991 Bożena Kowalska Polska awangarda malarska 1945-70 PWN W-wa 1975 Bożena Kowalska Sztuka w poszukiwaniu mediów Wyd Wiedz powszechna W-wa 1985 Keneth Clark Ak,t studium idealnej formy PWN W-wa1998 Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Stanisław R. Stopczyk Malarstwo polskie od realizmu do abstrakcjonizmu KAW W-wa 1988 Jan Białostocki Symbole i obrazy PWN W-wa 1982 Juan Eduardo Słownik symboli Wyd. znak Kraków 2006 Jean Baudrillard Spisek sztuki Wyd Sic! W-wa 2006 Jacek Sempoliński Władztwo i służba Wyd. Drukarnia L-Print Lublin 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
przegląd prac oraz ich analiza, krytyczne omówienie realizacji zadania (ćwiczenia) i ocenienie na stopień •na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu Na ocenę z zajęć wpływa dostrzegalny rozwój świadomości artystycznej studenta |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.