Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAL-uz-2L-3L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca) |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe-2 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-4 rok sem. letni- malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-5 rok sem. letni- malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność posługiwania się podstawową terminologią dotyczącą budowy i kompozycji obrazu. Znajomość podstaw technologii malarstwa sztalugowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):50 - udział w ćwiczeniach – 45 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):50 - przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie szkiców, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych – 25 - zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -25 Łącznie:100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku malarstwo K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów - umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych Rozróżnia i definiuje podstawowe terminy związane z treścią i formą dzieła malarskiego. Rozpoznaje podstawowe techniki malarstwa sztalugowego. Właściwie dobiera i definiuje środki wyrazu plastycznego charakterystyczne dla malarstwa. Wykonuje malarskie szkice i kompozycje studyjne w oparciu o naturę i wyobraźnię (studia martwych natur, motywów pejzażowych, postaci ludzkiej i zwierząt). Sprawnie posługuje się technikami malarskimi, eksperymentuje stosując techniki niekonwencjonalne. Świadomie komponuje na płaszczyźnie, stosuje właściwą konstrukcję, proporcje, skalę, itp., zwraca uwagę na barwę, właściwą formę oraz konstrukcję obrazu. Potrafi świadomie deformować rzeczywistość, by wyrazić własne odczucia i emocje. Dokonuje analizy różnorodnych zjawisk artystycznych i świadomie wykorzystuje w indywidualnym procesie tworzenia. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie środków formalnych – posiada rozwiniętą osobowość artystyczną K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku malarstwo Potrafi wypracować własną, malarską ekspresję artystyczną. · Tłumaczy technologie wybranych technik malarskich, rzeźbiarskich i rysunkowych. · Rozpoznaje, definiuje i pokazuje zależności stylistyczne w odniesieniu do własnej twórczości - ocenia dzieła sztuki jako potencjalne źródła inspiracji · Tworzy prace artystyczne stosując normy, zasady i zalecenia obowiązujące w poszczególnych dziedzinach artystycznych, wykorzystuje wiedzę i tradycję. · Potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości i osiągnięcia, jest zdolny do rzeczowej i konstruktywnej krytyki działań innych osób oraz do precyzowania refleksji dotyczących naukowych i etycznych aspektów własnej pracy. · Podejmuje dyskusje z poszanowaniem odrębności postaw i poglądów, werbalizuje konstruktywnie krytycznie uwagi w konfrontacji z innymi postawami twórczymi Np. podczas paneli dyskusyjnych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej. |
Metody dydaktyczne: | Tematy zadań są szczegółowo omawiane w kolejności ich wykonywania. Zajęcia poprzedzone są krótkim wstępem teoretycznym, który w zależności od potrzeb obejmuje dyskusję, pokaz przykładów i ich analizę oraz prezentacje multimedialne. W trakcie zajęć prowadzone są korekty indywidualne. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. Cela przedmiotu: - Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania. - Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie. - Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego. - Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury. - Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa. Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi. |
Literatura: |
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979 Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995 Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986 Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974 Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004 Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“ J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987 Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005 Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola, Universitas 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane jest: udział w zajęciach, systematyczna praca na pracowni, przygotowanie wstępnych projektów w postaci szkiców oraz innych materiałów dokumentacji, wykonanie wszystkich zleconych zadań w ramach zajęć z przedmiotu, dobór odpowiednich środków artystycznych, metod ekspresji, różnorodności środków wyrazu do konkretnego zadania, kreatywność i zdolność metaforycznego myślenia, dopracowany warsztat malarski, poprawna kompozycja, trafny przekaz wizualny oraz pokazanie indywidualnego styl w przygotowanych pracach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. Cela przedmiotu: - Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania. - Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie. - Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego. - Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury. - Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa. Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi. |
|
Literatura: |
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979 Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995 Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986 Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974 Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004 Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“ J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987 Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005 Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola, Universitas 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. Cela przedmiotu: - Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania. - Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie. - Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego. - Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury. - Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa. Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi. |
|
Literatura: |
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979 Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995 Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986 Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974 Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004 Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“ J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987 Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005 Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola, Universitas 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta. Cela przedmiotu: - Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania. - Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie. - Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego. - Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury. - Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa. Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi. |
|
Literatura: |
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979 Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995 Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986 Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974 Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004 Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“ J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987 Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005 Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola, Universitas 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.