Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-MAL-uz-2L-3L-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca)
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe-2 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze
Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze
Przedmioty obowiązkowe-4 rok sem. letni- malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze
Przedmioty obowiązkowe-5 rok sem. letni- malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:


Umiejętność posługiwania się podstawową terminologią dotyczącą budowy i kompozycji obrazu.


Znajomość podstaw technologii malarstwa sztalugowego.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):50


- udział w ćwiczeniach – 45

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):50

- przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie szkiców, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych – 25

- zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -25


Łącznie:100 godz. (4 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:


K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada


wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do


formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych


właściwych dla kierunku malarstwo


K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy


teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów


- umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego


K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych


Rozróżnia i definiuje podstawowe terminy związane z treścią i formą dzieła malarskiego.


Rozpoznaje podstawowe techniki malarstwa sztalugowego.


Właściwie dobiera i definiuje środki wyrazu plastycznego charakterystyczne dla malarstwa.


Wykonuje malarskie szkice i kompozycje studyjne w oparciu o naturę i wyobraźnię (studia martwych natur, motywów pejzażowych, postaci ludzkiej i zwierząt).


Sprawnie posługuje się technikami malarskimi, eksperymentuje stosując techniki niekonwencjonalne.


Świadomie komponuje na płaszczyźnie, stosuje właściwą konstrukcję, proporcje, skalę, itp., zwraca uwagę na barwę, właściwą formę oraz konstrukcję obrazu.


Potrafi świadomie deformować rzeczywistość, by wyrazić własne odczucia i emocje.


Dokonuje analizy różnorodnych zjawisk artystycznych i świadomie wykorzystuje w indywidualnym procesie tworzenia.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie środków formalnych – posiada rozwiniętą osobowość artystyczną


K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku malarstwo


Potrafi wypracować własną, malarską ekspresję artystyczną.


· Tłumaczy technologie wybranych technik malarskich, rzeźbiarskich i rysunkowych.


· Rozpoznaje, definiuje i pokazuje zależności stylistyczne w odniesieniu do własnej twórczości - ocenia dzieła sztuki jako potencjalne źródła inspiracji


· Tworzy prace artystyczne stosując normy, zasady i zalecenia obowiązujące w


poszczególnych dziedzinach artystycznych, wykorzystuje wiedzę i tradycję.


· Potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości i osiągnięcia, jest zdolny do rzeczowej i konstruktywnej krytyki działań innych osób oraz do precyzowania refleksji dotyczących naukowych i etycznych aspektów własnej pracy.


· Podejmuje dyskusje z poszanowaniem odrębności postaw i poglądów, werbalizuje konstruktywnie krytycznie uwagi w konfrontacji z innymi postawami twórczymi Np. podczas paneli dyskusyjnych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym


K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej.

Metody dydaktyczne:

Tematy zadań są szczegółowo omawiane w kolejności ich wykonywania. Zajęcia poprzedzone są krótkim wstępem teoretycznym, który w zależności od potrzeb obejmuje dyskusję, pokaz przykładów i ich analizę oraz prezentacje multimedialne. W trakcie zajęć prowadzone są korekty indywidualne.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Cela przedmiotu:

- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.

- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.

- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.

- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.

- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.

Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń

twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.

Literatura:

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Metody i kryteria oceniania:

Wymagane jest: udział w zajęciach, systematyczna praca na pracowni, przygotowanie wstępnych projektów w postaci szkiców oraz innych materiałów dokumentacji, wykonanie wszystkich zleconych zadań w ramach zajęć z przedmiotu, dobór odpowiednich środków artystycznych, metod ekspresji, różnorodności środków wyrazu do konkretnego zadania, kreatywność i zdolność metaforycznego myślenia, dopracowany warsztat malarski, poprawna kompozycja, trafny przekaz wizualny oraz pokazanie indywidualnego styl w przygotowanych pracach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz
Prowadzący grup: Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Cela przedmiotu:

- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.

- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.

- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.

- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.

- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.

Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń

twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.

Literatura:

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz
Prowadzący grup: Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Cela przedmiotu:

- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.

- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.

- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.

- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.

- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.

Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń

twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.

Literatura:

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz
Prowadzący grup: Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Malarstwo sztalugowe (specjalność uzupełniająca) jest przedmiotem obowiązkowym . Buduje podstawy myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami

plastycznymi. Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej studenta.

Cela przedmiotu:

- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.

- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.

- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.

- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.

- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.

Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń

twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.

Literatura:

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)