Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-MAL-uz-2Z-3Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo sztalugowe (specjalnosć uzupełniająca) |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe-2 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-4 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze Przedmioty obowiązkowe-5 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):50 - udział w ćwiczeniach – 45 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):50 - przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie szkiców, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych – 25 - zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -25 Łącznie:100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | wiedza W1 ma wiedzę dotyczącą procesu twórczego, percepcji wzrokowej oraz warsztatu malarstwa (K_W01) W2 rozwija wrażliwość i wyobraźnię umiejętności warsztatowych, świadomości artystycznej, kreuje niezależną postawę pracy twórczej (K_W04) W3 potrafi zrozumieć różne konwencje we współczesnym malarstwie i ustosunkować się do nich (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 posiada biegłość warsztatową (K_U01) U2 potrafi operować własnym stylem malarskim w oparciu o autorski kod wizualny (K_U03) U3 potrafi zwerbalizować swój projekt, koncepcję malarską (K_U04) U4 posiada zdolność analizy dzieła - obrazu w kontekście kultury współczesnej (K_U09) U5 tworzy samodzielnie własną kolekcję prac, nadając jej spójny charakter wypowiedzi (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 potrafi podjąć dialog z odbiorcą w języku werbalnym i wizualnym (K_K02) K2 ma zdolnośc przekazu czytelnego komunikatu artystycznego, PRZECINEK zachowując przy tym wielopoziomowośc sematyczną oraz wartość interpretacyjną (K_K03) K3 potrafi samodzielnie weryfikować tematy w obszarach swoich zainteresowań i przekładać je na język plastyczny (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Rozmowy, korekty, elementy wykładów. Propozycje indywidualnych ćwiczeń dla studentów. Programy progresywne dostosowane do predyspozycji studenta. Stosowanie zadań problemowych, analiza źródeł inspiracji, korekta indywidualna, zbiorowa. Określanie zadań samodzielnej pracy studenta poza pracownią. |
Skrócony opis: |
Program nauczania w zakresie przedmiotu Malarstwo ma przede wszystkim na celu wykształcenie studenta, który nie tylko warsztatowo przygotowany jest do samodzielnego wykonywania prac malarskich, ale także powinien być artystą świadomym, potrafiącym werbalizować zagadnienia artystyczno-technologiczne, wynikłe z pracy twórczej artysty malarza. Celem dydaktyki jest wykształcenie osobowości twórcy – artysty malarza – mogącego samodzielnie podejmować wszelkie zadania malarskie ze szczególnym naciskiem na malarstwo sztalugowe. Absolwent kończący studia na tym kierunku, dzięki nabytej tu wiedzy i umiejętnościom, powinien być przygotowany zarówno do podjęcia zadań malarskich i projektowych, ale także posiąść umiejętność swobodnego dyskursu na tematy przedmiotowe, jak i przekazywania wiedzy z tego zakresu. |
Pełny opis: |
Przedmiot Malarstwo realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii malarstwa, jak i zagadnienia warsztatowe, umożliwiające poprzez kształtowanie postaw kreatywnych, rozwijanie osobowości twórczych |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) Max Doerner Materiały malarskie i ich zastosowanie. Arkady W-wa 1975 Władysław Ślesiński Techniki malarskie. Spoiwa organiczne. Spoiwa mineral.(tom I i II ) Arkady W-wa 1984 Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Wyd. Lit. Kraków 1983 Jacek A. Zieliński O widzeniu artystycznym Wyd. CRZZ W-wa 1966 John Gage Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji Universitas Kraków 2008 E.H. Gombrich Sztuka i złudzenie Arkady W-wa 1981 Herbert Read O pochodzeniu form w sztuce PIW W-wa 1973 Charles Sterling Martwa natura PWN W-wa 1998 Literatura zalecana (uzupełniająca) Herbert Read Sens sztuki PIW W-wa 1965 Władysław Strzemiński Teoria widzenia Wyd. lit. Kraków 1969 Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. G. Grabowska, H. Morawska PWN W-wa 1969 Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce PGS Łódź 1995 Wasyl Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna PIW W-a 1986 Fernand Leger, Funkcja malarstwa PIW W-wa 1970 Jerzy Wolff, Wybrańcy sztuki PIW W-wa 1982 Adam Kotula, Piotr Krakowski, Sztuka abstrakcyjna Wyd Art. i film. 1977 Józef Czapski, Czytają Wyd. Znak Kraków 1990 Józef Czapski, Patrząc Wyd. Znak Kraków 1983 P. Francastel, Twórczość malarska a społeczeństwo PIW W-wa 1973 Joanna Guze, Malarze mówią Wydd. Lit. Kraków 1963 Maria Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa Wyd. slowo/obraz terytoria Gdańsk 2008 Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Wyd. lit. Kraków 1986 Marcin Czerwiński Samotność sztuki PIW W-wa 1978 Herbert Read, Sens sztuki Piw W-wa 1965 Zbigniew Taranienko, Rozmowy o malarstwie PIW W-wa 1987 Wiesława Wierzchowska, Autoportrety Agencja wyd. Intester W-wa 1991 Bożena Kowalska Polska awangarda malarska 1945-70 PWN W-wa 1975 Bożena Kowalska Sztuka w poszukiwaniu mediów Wyd Wiedz powszechna W-wa 1985 Keneth Clark Ak,t studium idealnej formy PWN W-wa1998 Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Stanisław R. Stopczyk Malarstwo polskie od realizmu do abstrakcjonizmu KAW W-wa 1988 Jan Białostocki Symbole i obrazy PWN W-wa 1982 Juan Eduardo Słownik symboli Wyd. znak Kraków 2006 Jean Baudrillard Spisek sztuki Wyd Sic! W-wa 2006 Jacek Sempoliński Władztwo i służba Wyd. Drukarnia L-Print Lublin 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
przegląd prac oraz ich analiza, krytyczne omówienie realizacji zadania (ćwiczenia) i ocenienie na stopień •na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka, Piotr Zaporowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Chomiak, Piotr Klugowski, Ireneusz Kopacz, Anna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.