Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Malarstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-Mal-AW-2L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Malarstwo
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem letni Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowe zdolności manualne

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin kontaktowych w semestrze


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. czytanie zalecanej literatury, indywidualna praca nad zadaniem plastycznym

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05 Ma wiedzę na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną

przy podejmowanych zadaniach projektowych oraz wykazuje zrozumienie wzajemnych

relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuk wizualnych.

K_W06 Rozumie sposoby plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji

artystycznych i projektowych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U08 Umie realizować własne koncepcje artystyczne świadomie posługując się narzędziami warsztatu

artystycznego i projektowego, wykorzystując właściwe środki formalne

i techniki, z naciskiem na kreację wnętrz w architekturze współczesnej i historycznej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i

niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego

Metody dydaktyczne:

teoretyczne wprowadzenie do ćwiczenia malarskiego, ćwiczenie praktyczne- kompozycja malarska

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Skrócony opis:

Przedmiot Malarstwo wprowadza studentów w problematykę środków obrazowania na płaszczyźnie, opanowania podstawowego warsztatu malarskiego.

Pełny opis:

Na przedmiocie Malarstwo student realizuje ćwiczenia malarskie. Poruszane zagadnienia mają na celu zwiększenie świadomości i kreacji artystycznej oraz rozwój wrażliwości na barwę.

Analiza martwych natur pod kątem barwnym i przestrzennym ma poszerzać manualne, wzrokowe i interpretacyjne umiejętności studenta

Realizowane zagadnienia tematyczne:

1. Martwa natura oparta na kompozycji monochromatycznej ciepłej i zimnej.

2. Kompozycja malarska harmonijna oraz martwa natura z dominantą.

3. Rodzaje kontrastów barwnych- analiza zagadnienia na podstawie kompozycji malarskiej.

Podczas pracy nad wymienionym tematami poruszane są również aspekty związane z:

1.Kształtowanie warsztatu malarskiego, położenie głównego akcentu na zagadnienia technologii i techniki malarstwa sztalugowego.

2.Twórcza interpretacja formy dzieła plastycznego.

3.Kształtowanie umiejętności dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji środków plastycznych dzięki którym kreowany jest obraz malarski.

Literatura:

J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia

zaliczenie każdego semestru( roku)polega na przeglądzie prac oraz analizie i krytycznym omówieniu zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej

na ocenę składa się: obecność na zajęciach w zakresie min 70%, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcicka
Prowadzący grup: Anna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

J. Itten Sztuka barwy, Kraków 2020

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Uwagi:

dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcicka
Prowadzący grup: Magdalena Chomiak, Anna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

J. Itten Sztuka barwy, Kraków 2020

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Uwagi:

dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wójcicka
Prowadzący grup: Anna Wójcicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

J. Itten Sztuka barwy, Kraków 2020

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979

Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995

Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986

Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974

Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004

Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“

J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,

Universitas 2006

Uwagi:

dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)