Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Materiałoznawstwo współczesne (współczesne materiały budowlane/współczesne materiały wykończeniowe)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-MatWs-AW-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Materiałoznawstwo współczesne (współczesne materiały budowlane/współczesne materiały wykończeniowe)
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- podstawowa wiedza na temat materiałów stosowanych w budownictwie i wyposażeniu wnętrz

- zdolność analitycznej obserwacji architektury i jej elementów,

- znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne niezbędne do przygotowania zadania projektowego.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia:

godziny kontaktowe: 30 godzin


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, niezbędny do zaliczenia przedmiotu: zapoznanie się z literaturą, poszukiwanie inspiracji, opracowanie zadania projektowego: 30 godzin


ŁĄCZNIE: 60 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: ma wiedzę na temat współczesnych materiałów budowlanych i wykończeniowych (K_W19, K_W21),

W2: zna podstawowe zasady stosowania popularnych materiałów budowlanych i wykończeniowych, jest świadomy ich cech wspólnych i różnic między nimi (K_W19, K_W21),

W3: ma wiedzę na temat stosowanych technologii (K_W19, K_W21),

W4: zna znaczenie zastosowanych materiałów dla kreowania wnętrz (K_W05),

W5: ma wiedzę na temat wpływu stosowanych rozwiązań na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz środowisko naturalne (K_W05, K_W13).


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: potrafi samodzielnie dobrać i zaproponować materiały wykończeniowe do wnętrz (K_U15),

U2: samodzielnie opracowuje i prezentuje pomysły i projekty z zastosowaniem znanych materiałów budowlanych (K_U15),

U3: potrafi argumentować wybory (K_U15),

U4: posiada pogłębioną umiejętność prezentowania efektów swojej pracy – na piśmie, graficznie oraz przy pomocy prezentacji - z wykorzystaniem różnych form przekazu oraz mediów (K_U20),


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza (K_K01),

K2: ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i wynikającą stąd potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy na temat nowych technologii i materiałów (K_K01),

K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej (K_K03),

K4: potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w dziedzinie stosowania materiałów budowlanych i wykończeniowych, jest gotów na podjęcie stosownego działania (K_K04),

K5: identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z materiałami budowlanymi i wykończeniowymi, jest świadomy swojej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji (K_K04)


Metody dydaktyczne:

Prezentacja i wspólna analiza współczesnych materiałów budowlanych i wykończeniowych, dyskusja, konsultacje – korekty indywidualne pomysłów i zadań projektowych

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat współczesnych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Poznaje rodzaje materiałów, technologię i zakres ich stosowania.

Studenci opracowują wybrane zagadnienie dotyczące tematyki zajęć oraz wykonują pracę projektową.

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń przedstawione zostaną w formie mini-wykładów następujące zagadnienia:

- materiały konstrukcyjne,

- przegrody działowe (stałe i ruchome),

- materiały funkcyjne (akustyczne, wodoodporne itp.)

- szkło, szkło dekoracyjne,

- okładziny ścienne,

- powłoki malarskie,

- tynki dekoracyjne, struktury,

- okładziny podłogowe,

- materiały meblarskie,

Wymienione zagadnienia mogą być prezentowane zarówno przez prowadzącego jak i przez Studentów – w formie opracowanych (indywidualnie lub w parach) referatów.

Studenci wykonują na zaliczenie pracę pisemną na podstawie opracowanej prezentacji , uwzględniającą uwagi i sugestie prowadzącego oraz Kolegów i/lub zadanie projektowe związane z tematyką zajęć.

Temat zadania semestralnego podany jest na początku każdego semestru

Literatura:

1. Praca zbiorowa, „Budownictwo ogólne. Tom 1. Materiały i wyroby budowlane”, Arkady, 2010r.

2. Kramer, Hulst, „INSIDE. Interiors of Concrete, Stone, Wood”, Braun, 2007 r.

3. S. Kramer, “INSIDE. Interiors of Colour, Fabric, Glass, Light”, Braun, 2007 r.

4. Pauwels Wim, “Wood at Home”, Beta-Plus, 2011r.

5. Charles Broto, “Cozy Wood Interiors”, Links, 2009r.

6. Andrew H. Dent, Leslie Sherr, “Material Innovation: Architecture”, Thames&Hudson, 2014 r.

7. Chris Lefteri, “Materials for Design”, Laurence King, 2014 r.

8. Praca zbiorowa, “Clear Glass”, Braun, 2009 r.

9. Praca zbiorowa, “Houses & Materials. Basic Elements in Architecture”, Monsa, 2013 r.

10. Richard Weston, “Materials, Form and Architecture”, Laurence King, 2008 r.

11. Obra Colectiva, “Eco Design Furniture”, Promopress, 2013 r.

12. Ewa Osiecka, “Materiały budowlane. Kamień, ceramika, szkło”, Politechnika Warszawska, 2003 r.

13. Praca zbiorowa, „Compendium. Floor & Wall Coverings”, Beta-Plus, 2004 r.

14. Praca zbiotowa, “Podłogi”, Arkady, 2000 r.

15. Marie-Pierre Dubois Petroff, ‘Schody. Projektowanie i realizacja”, Arkady, 2004 r.

16. Joanna Góźdź, „Zasłony i inne dekoracje okienne”, Świat Książki, 2014 r.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega złożone prowadzącemu opracowanie zawierające zakres przewidziany w opisie przedmiotu na początku każdego semestru.

Oceniane są:

- szczegółowość i kompletność pracy,

- estetyka wykonania pracy,

- kreatywność w sposobie przedstawienia tematu referatu, zastosowanie zdobytej wiedzy,

- obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Truchel
Prowadzący grup: Aleksandra Truchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka: rozwiązania do mieszkania, zmysły człowieka.

Pełny opis:

Wykłady dotyczące poszczególnych rozwiązań materiałowych uzupełnione są o podstawowe informacje dotyczące zmysłów człowieka - na tej podstawie powstają prace projektowe oraz referaty.

W semestrze zimowym przedstawione są przede wszystkim rozwiązania stosowane we wnętrzach prywatnych, mieszkalnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)