Nowe media w rysunku i malarstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-NRMal-3L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe media w rysunku i malarstwie |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student winien posiadać podstawowa znajomość dawnych i współczesnych technik, środków plastycznych i okołoplastycznych. Posługiwać się nimi i stosować we własnej praktyce zawodowej oraz artystycznej. Pożądana jest ciekawość poznawcza, kreatywność, wynalazczość. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02- Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych . A2_W08 K_W07- Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii rysunku, historii sztuki, sztuki współczesnej i najnowszej. A2_W10, H2A_W06 K_W10 -Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej. A2_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01- Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych. A2_U11 K_U02- Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12 K_U06 - Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U16 K_U07 - Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 - Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03 K_K05 - Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. A2_K01, H2A_K01, S2A_K01, S2A_K05, S2A_K06 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia, pokaz, prezentacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studentów specjalności „multimedia i fotografia” ma na celu przybliżenie studentom problematyki mediów w aspekcie klasycznym i współczesnym z położeniem akcentu na ich sensualność, wielozmysłowość oraz wskazanie na językowe, etymologiczne rodowody czynności znakowania, rysowania, malowania. Penetracja, odkrywanie zagadnień medialnych – tradycyjnych, współczesnych, nieznanych – w obszarze sztuki i poza nią. Wprowadzenie ich w obręb działań praktycznych i twórczych. |
Pełny opis: |
1. Media klasyczne, szkolne, współczesne, aktualne 2.Etymologia rozkwitająca: Rysować- szkicować, kreślić, liniować, szrafować, cieniować, kopiować, kalkować, rytować, grawerować, sztychować, tatuować, pisać, kaligrafować, notować, sygnować, inwentaryzować, dokumentować, smarować, pokrywać, ściemniać, rozjaśniać, rozpylać, pryskać, smolić, drapać… 3.Etymologia rozkwitająca: Malować- brudzić, barwić, kolorować, farbować, plamić, wcierać, powielać, chlustać, szpachlować, pacykować, bazgrać, paćkać, smarować, mazać, rozpływać, kryć… 4.Wprawki poznawczo-techniczne 5.Ćwiczenia praktyczne związane z powyższymi zagadnieniami. a. wiązać powyższe określenia czynności z różnymi środkami znakującymi b. określenia czynności, a konsekwencje technologiczno-wyrazowe c. zastosowanie środków, mediów klasycznych d. zastosowanie środków, mediów współczesnych e. zastosowanie środków, mediów wynalezionym, niekonwencjonalnym. f. łączenie, miksowanie mediów g. praca na płaszczyźnie h. praca w przestrzeni otwartej/zamkniętej i. akcje, działania j. ciało jako medium k. człowiek, grupa, społeczność jako medium 6.Podsumowanie w postaci prac zaawansowanych |
Literatura: |
Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • Zaliczenie semestru polega na indywidualnym – grupowym przeglądzie prac i wnikliwej ich ocenie(K_W02, K_W07) • Prace winny odzwierciedlać wszystkie tematy ćwiczeń semestralnych, pożądane są dodatkowe pozaprogramowe propozycje studentów(K_U01, K_U02) • Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach(K_K02, K_K05) Kryterium ocen • Wysoki poziom techniczno-wykonawczy(K_U06) • Adekwatność użytych środków wobec założeń, tematu, koncepcji pracy(K_U07) • Aspekt poszukująco-nowatorski bądź studyjna rzetelność(K_U02) • Sposób podania, ogólny wyraz estetyczny(K_U07) • Dojrzałość pracy, poziom intelektualny(K_W02) • Zaangażowany stosunek do specjalności i przedmiotu(K_K02, K_K05) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Grygorkiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Grygorkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studentów specjalności „multimedia i fotografia” ma na celu przybliżenie studentom problematyki mediów w aspekcie klasycznym i współczesnym z położeniem akcentu na ich sensualność, wielozmysłowość oraz wskazanie na językowe, etymologiczne rodowody czynności znakowania, rysowania, malowania. Penetracja, odkrywanie zagadnień medialnych – tradycyjnych, współczesnych, nieznanych – w obszarze sztuki i poza nią. Wprowadzenie ich w obręb działań praktycznych i twórczych. |
|
Pełny opis: |
1.Medium, media, medialny – etymologia 2. Środek wyrazu – etymologia 3. Rysunek, rysować- etymologia 4. malarstwo, malować – etymologia 5. Repetycja, przegląd środków, technik znakujących(od przedszkola do Torunia) 6. Plastyka „Żywa” 7. Media zimne i gorące 8. Media klasyczne, szkolne, współczesne, aktualne 9. Multimedia 10. Etymologia rozkwitająca: Rysować- szkicować, kreślić, liniować, szrafować, cieniować, kopiować, kalkować, rytować, grawerować, sztychować, tatuować, pisać, kaligrafować, notować, sygnować, inwentaryzować, dokumentować, smarować, pokrywać, ściemniać, rozjaśniać, rozpylać, pryskać, smolić, drapać… 11. Etymologia rozkwitająca: Malować- brudzić, barwić, kolorować, farbować, plamić, wcierać, powielać, chlustać, szpachlować, pacykować, bazgrać, paćkać, smarować, mazać, rozpływać, kryć… 12. Wprawki poznawczo-techniczne 13. Ćwiczenia praktyczne związane z punktami 10,11. a. wiązać powyższe określenia czynności z różnymi środkami znakującymi b. określenia czynności, a konsekwencje technologiczno-wyrazowe c. zastosowanie środków, mediów klasycznych d. zastosowanie środków, mediów współczesnych e. zastosowanie środków, mediów wynalezionym, niekonwencjonalnym. f. łączenie, miksowanie mediów g. praca na płaszczyźnie h. praca w przestrzeni otwartej/zamkniętej i. akcje, działania j. ciało jako medium k. człowiek, grupa, społeczność jako medium 14. Podsumowanie w postaci prac zaawansowanych |
|
Literatura: |
Wobec obfitości literatury przedmiotu – nie daję stałego zestawu literatury i materiałów źródłowo-poglądowych. Materiały te i ich prezentację wiążę ściśle z aktualną problematyką ćwiczeń. Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łyszkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studentów specjalności „multimedia i fotografia” ma na celu przybliżenie studentom problematyki mediów w aspekcie klasycznym i współczesnym z położeniem akcentu na ich sensualność, wielozmysłowość oraz wskazanie na językowe, etymologiczne rodowody czynności znakowania, rysowania, malowania. Penetracja, odkrywanie zagadnień medialnych – tradycyjnych, współczesnych, nieznanych – w obszarze sztuki i poza nią. Wprowadzenie ich w obręb działań praktycznych i twórczych. |
|
Pełny opis: |
1.Medium, media, medialny – etymologia 2. Środek wyrazu – etymologia 3. Rysunek, rysować- etymologia 4. malarstwo, malować – etymologia 5. Repetycja, przegląd środków, technik znakujących(od przedszkola do Torunia) 6. Plastyka „Żywa” 7. Media zimne i gorące 8. Media klasyczne, szkolne, współczesne, aktualne 9. Multimedia 10. Etymologia rozkwitająca: Rysować- szkicować, kreślić, liniować, szrafować, cieniować, kopiować, kalkować, rytować, grawerować, sztychować, tatuować, pisać, kaligrafować, notować, sygnować, inwentaryzować, dokumentować, smarować, pokrywać, ściemniać, rozjaśniać, rozpylać, pryskać, smolić, drapać… 11. Etymologia rozkwitająca: Malować- brudzić, barwić, kolorować, farbować, plamić, wcierać, powielać, chlustać, szpachlować, pacykować, bazgrać, paćkać, smarować, mazać, rozpływać, kryć… 12. Wprawki poznawczo-techniczne 13. Ćwiczenia praktyczne związane z punktami 10,11. a. wiązać powyższe określenia czynności z różnymi środkami znakującymi b. określenia czynności, a konsekwencje technologiczno-wyrazowe c. zastosowanie środków, mediów klasycznych d. zastosowanie środków, mediów współczesnych e. zastosowanie środków, mediów wynalezionym, niekonwencjonalnym. f. łączenie, miksowanie mediów g. praca na płaszczyźnie h. praca w przestrzeni otwartej/zamkniętej i. akcje, działania j. ciało jako medium k. człowiek, grupa, społeczność jako medium 14. Podsumowanie w postaci prac zaawansowanych |
|
Literatura: |
Wobec obfitości literatury przedmiotu – nie daję stałego zestawu literatury i materiałów źródłowo-poglądowych. Materiały te i ich prezentację wiążę ściśle z aktualną problematyką ćwiczeń. Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łyszkowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kwietnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studentów specjalności „multimedia i fotografia” ma na celu przybliżenie studentom problematyki mediów w aspekcie klasycznym i współczesnym z położeniem akcentu na ich sensualność, wielozmysłowość oraz wskazanie na językowe, etymologiczne rodowody czynności znakowania, rysowania, malowania. Penetracja, odkrywanie zagadnień medialnych – tradycyjnych, współczesnych, nieznanych – w obszarze sztuki i poza nią. Wprowadzenie ich w obręb działań praktycznych i twórczych. |
|
Pełny opis: |
1.Medium, media, medialny – etymologia 2. Środek wyrazu – etymologia 3. Rysunek, rysować- etymologia 4. malarstwo, malować – etymologia 5. Repetycja, przegląd środków, technik znakujących(od przedszkola do Torunia) 6. Plastyka „Żywa” 7. Media zimne i gorące 8. Media klasyczne, szkolne, współczesne, aktualne 9. Multimedia 10. Etymologia rozkwitająca: Rysować- szkicować, kreślić, liniować, szrafować, cieniować, kopiować, kalkować, rytować, grawerować, sztychować, tatuować, pisać, kaligrafować, notować, sygnować, inwentaryzować, dokumentować, smarować, pokrywać, ściemniać, rozjaśniać, rozpylać, pryskać, smolić, drapać… 11. Etymologia rozkwitająca: Malować- brudzić, barwić, kolorować, farbować, plamić, wcierać, powielać, chlustać, szpachlować, pacykować, bazgrać, paćkać, smarować, mazać, rozpływać, kryć… 12. Wprawki poznawczo-techniczne 13. Ćwiczenia praktyczne związane z punktami 10,11. a. wiązać powyższe określenia czynności z różnymi środkami znakującymi b. określenia czynności, a konsekwencje technologiczno-wyrazowe c. zastosowanie środków, mediów klasycznych d. zastosowanie środków, mediów współczesnych e. zastosowanie środków, mediów wynalezionym, niekonwencjonalnym. f. łączenie, miksowanie mediów g. praca na płaszczyźnie h. praca w przestrzeni otwartej/zamkniętej i. akcje, działania j. ciało jako medium k. człowiek, grupa, społeczność jako medium 14. Podsumowanie w postaci prac zaawansowanych |
|
Literatura: |
Wobec obfitości literatury przedmiotu – nie daję stałego zestawu literatury i materiałów źródłowo-poglądowych. Materiały te i ich prezentację wiążę ściśle z aktualną problematyką ćwiczeń. Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kwietnicki | |
Prowadzący grup: | Maciej Kwietnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studentów specjalności „multimedia i fotografia” ma na celu przybliżenie studentom problematyki mediów w aspekcie klasycznym i współczesnym z położeniem akcentu na ich sensualność, wielozmysłowość oraz wskazanie na językowe, etymologiczne rodowody czynności znakowania, rysowania, malowania. Penetracja, odkrywanie zagadnień medialnych – tradycyjnych, współczesnych, nieznanych – w obszarze sztuki i poza nią. Wprowadzenie ich w obręb działań praktycznych i twórczych. |
|
Pełny opis: |
1.Medium, media, medialny – etymologia 2. Środek wyrazu – etymologia 3. Rysunek, rysować- etymologia 4. malarstwo, malować – etymologia 5. Repetycja, przegląd środków, technik znakujących(od przedszkola do Torunia) 6. Plastyka „Żywa” 7. Media zimne i gorące 8. Media klasyczne, szkolne, współczesne, aktualne 9. Multimedia 10. Etymologia rozkwitająca: Rysować- szkicować, kreślić, liniować, szrafować, cieniować, kopiować, kalkować, rytować, grawerować, sztychować, tatuować, pisać, kaligrafować, notować, sygnować, inwentaryzować, dokumentować, smarować, pokrywać, ściemniać, rozjaśniać, rozpylać, pryskać, smolić, drapać… 11. Etymologia rozkwitająca: Malować- brudzić, barwić, kolorować, farbować, plamić, wcierać, powielać, chlustać, szpachlować, pacykować, bazgrać, paćkać, smarować, mazać, rozpływać, kryć… 12. Wprawki poznawczo-techniczne 13. Ćwiczenia praktyczne związane z punktami 10,11. a. wiązać powyższe określenia czynności z różnymi środkami znakującymi b. określenia czynności, a konsekwencje technologiczno-wyrazowe c. zastosowanie środków, mediów klasycznych d. zastosowanie środków, mediów współczesnych e. zastosowanie środków, mediów wynalezionym, niekonwencjonalnym. f. łączenie, miksowanie mediów g. praca na płaszczyźnie h. praca w przestrzeni otwartej/zamkniętej i. akcje, działania j. ciało jako medium k. człowiek, grupa, społeczność jako medium 14. Podsumowanie w postaci prac zaawansowanych |
|
Literatura: |
Wobec obfitości literatury przedmiotu – nie daję stałego zestawu literatury i materiałów źródłowo-poglądowych. Materiały te i ich prezentację wiążę ściśle z aktualną problematyką ćwiczeń. Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.