Obiekty i działania rzeźbiarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-ODzRz-4L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Obiekty i działania rzeźbiarskie |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru 4 rok sem. letni obie specjalności, Moduł B |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność modelowania bryły i dostrzegania kontekstów przestrzennych. Postawy wiedzy o materiałach i technikach rzeźbiarskich. Ugruntowane podstawy umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych. Otwartość i gotowość do podejmowania nowych zadań. Zaliczenie poprzedniego semestru. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 pkt. ECTS - 60 godzin kontaktowych z udziałem prowadzącego przedmiot 0,5 pkt. ECTS - 15 godzin konsultacji architektonicznych 0,5 pkt. ECTS - 15 godzin konsultacji z nauczycielem podczas dyżuru 2 pkt ECTS - 60 godzin na pracę indywidualną, przygotowanie bieżące do zajęć. Łącznie: 5 pkt. ECTS - 150 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student - K_W01: ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień artystycznych właściwych dla studiowanego kierunku rzeźby K_W05: posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji K_W15: zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej K_W18: zna zasady i warunki niezbędne do tego, aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student - K_U01: posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych K_U03: umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku rzeźby K_U05: umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych K_U09: potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej K_U10: jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego K_U11: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach interdyscyplinarnych prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach K_U13: kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby i wybraną specjalnością K_U15: zna zasady i warunki niezbędne do tego, aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student - K_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K02: jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji K_K04: potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania K_K06: posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: - inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań, - przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań, - pracę w interdyscyplinarnych zespołach zwłaszcza w zakresie konserwatorsko – rzeźbiarskim i architektoniczno – rzeźbiarskim. - integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, - prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie K_K07: potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki tworząc pola do dyskusji, edukacji i wzajemnego inspirowania się. |
Metody dydaktyczne: | Praca w terenie i w pracowni o charakterze kreacyjnym, formalno-technicznym i analitycznym - metody praktyczne – realizacja zadań plastycznych z korektami dostosowanymi do poszczególnych propozycji - metody słowno-poglądowe – konfrontacja poszczególnych realizacji, przykłady analogicznych rozwiązań, komentarz analityczny dotyczący formy i treści poszczególnych realizacji i uwarunkowań przestrzennych |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i budowania obiektów rzeźbiarskich w określonych obszarach, do twórczego organizowania przestrzeni, a także do podejmowania różnorodnych form działań artystycznych wpisujących się w konkretną sytuację i miejsce. Zadania obejmują budowanie obiektów artystycznych i kształtowanie przestrzeni oraz operowanie materiałem z uwzględnieniem jego wagi dla celów artystyczno-wyrazowych, z uwzględnieniem skali, kontekstu, usytuowania w przestrzeni. |
Pełny opis: |
Student otrzymuje podstawowy zestaw informacji dotyczących pracy twórczej w przestrzeni. Dzieje się to w odniesieniu do konkretnych problemów, z którymi styka się realizując poszczególne etapy zadań. Istotne dla przedmiotu jest nie tylko zaprojektowanie idei artystycznej, ale także odpowiednie jej zaprezentowanie wraz z udokumentowaniem i czytelnym opisem oraz odpowiednią wizualizacją. Zadaniem przedmiotu jest kształtowanie otwartej na zagadnienia przestrzenne postawy artystycznej studenta potrafiącego umiejętnie wykorzystywać szeroko rozumiane środki artystyczne do autokreacji i pogłębiania świadomości twórczej, potrafiącego też postrzegać rzeczywistość w kontekście sztuki. Zadania są realizowane w konkretnej lub dla konkretnej przestrzeni. Staje się ona miejscem do zaistnienia dzieła, miejscem zdarzenia artystycznego, lub zostaje uruchomiona jako aktywne pole ukierunkowanego oddziaływania. Wcześniej student analizuje przestrzeń, próbuje ją zorientować (znaczenie kierunków i punktów orientacyjnych), wyznacza miejsca biorąc szczególnie pod uwagę: - uwarunkowania przestrzenne (topografia terenu, istniejąca infrastruktura, funkcje użytkowe) - kontekst społeczny (funkcja obiektu, jego rola społeczna, jakość i czytelność idei, parametry estetyczne) Procesowi temu towarzyszyć będzie badanie zależności pomiędzy uszczegółowionym problemem, materią artykulacyjną i przestrzenią. Istotne będzie ustanowienie dynamiczności pomiędzy sytuacjami zastanymi i budowanymi. |
Literatura: |
Książki, katalogi, recenzje, czasopisma, albumy z zakresu rzeźby Kwartalniki i roczniki CRP w Orońsku, Maria Anna Potocka „Rzeźba – dzieje teoretyczne” Wydawnictwo Baran i Suszczyński 2002 Yi-Fu Tuan „Przestrzeń i miejsce” PIW 1987 Mircea Eliade „Sacrum i profanum” Wydawnictwo KR 1999 Adam Kotula, Piotr Krakowski „Rzeźba współczesna” Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1980 Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce Alfabet rzeźby wydawnictwo CRP Orońsko |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega zaangażowanie i kreatywność studenta, a także sposób rozpoznawania, rozwiązywania i werbalizowania problemów w zakresie sztuki trójwymiarowej. Zaliczenie odbywa się w oparciu o analizę jakości i efektów pracy. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.