Projekty i dział. intermedialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PDI-2Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Projekty i dział. intermedialne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 2 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawowe umiejętności oraz praktykę zawodową zdobyte podczas pierwszego roku i pogłębiać je w kolejnych latach. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w pracowni intermediów oraz w przestrzeni społecznej 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć oraz do przeglądu zaliczeniowego prac Semestr letni 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w pracowni intermediów oraz w przestrzeni społecznej 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć oraz do przeglądu zaliczeniowego prac Razem 120 godz. i 4 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych obecnych w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej, oraz, na jej podstawie, potrafi tworzyć prace artystyczne cechujące się oryginalnością. (K_W02, K_W15) W2: Zna wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodną i niezależną wypowiedź artystyczną w obszarze działań intermedialnych osadzonych w kontekście społecznym. (K_W14) W3: Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej w zakresie intermediów oraz potrafi wykorzystać ją w realizacji intermedialnych prac artystycznych. (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty uczenia się – umiejętności: U1: Potrafi podejmować działania artystyczne, również w przestrzeni społecznej, wynikające ze swobodnego i niezależnego wykorzystania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. (K_U04) U2: Potrafi współdziałać z innymi osobami realizując zadania zespołowe (K_U09) U3: W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. (K_U08) U4: Umie podejmować samodzielne decyzje w procesie projektowania i realizacji intermedialnych prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. (K_U02, K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: K1: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje ten kontekst realizując projekty artystyczne z obszaru intermediów. (K_K07) K2: Potrafi pracować indywidualnie oraz w grupie. (K_K08) K3: Posiada umiejętność twórczego i elastycznego myślenia, świadomie wykorzystuje wyobraźnię i intuicję w zakresie budowania relacji w jakich dane medium wchodzi z innymi mediami. (K_K04) K4: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się podczas pracy z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań. (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody realizacji zajęć (w zależności od cyklu): - Praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu. - Każde nowe zadanie poprzedzone jest jego omówieniem wzbogaconym o pokazy materiałów audiowizualnych oraz dyskusją ze studentami. - Realizacja zadania poprzedzona jest przedstawieniem przez studentów koncepcji i projektów wstępnych oraz indywidualnym ich omówieniem i dyskusją. - Wybrane zadania projektowe realizowane są w formie wizualizacji (2D i 3D) lub w formie makiet i modeli (w skali). - Część zadań jest realizowanych w warunkach studyjnych w Pracowni Intermediów, inne zaś w wybranej przestrzeni publicznej (np. ulica, park, kampus UMK). - Realizacja zadań odbywa się indywidualnie i w zespołach. - Tematy wybranych zadań formułowane są przez studentów w drodze dyskusji i głosowania. - Wybrane zadania realizowane są metodą projektów; studenci realizują je samodzielnie według wcześniej ustalonych założeń. - Stosowana jest także metoda tworzenia w działaniu (odpowiednik badania w działaniu); realizowana jest tu także świadoma improwizacja, zależna od zaistniałego kontekstu. |
Skrócony opis: |
Przedmiot Projekty i działania intermedialne należy do grupy przedmiotów realizowanych w Pracowni Intermediów. Obejmuje, eksploatowane współcześnie w sztuce, intermedialne przekazy wizualne, audiowizualne i multimedialne, łączone z innymi dyscyplinami sztuki, nauki i techniki. Jest to pole stałych poszukiwań i eksperymentów artystycznych, których istotą jest reagowanie na to, co aktualnie dzieje się w sztuce, kulturze i życiu społecznym. Przedmiot wyposaża studenta w ogólną wiedzę i umiejętności w zakresie intermediów. |
Pełny opis: |
Na II roku, na specjalności Multimedia i fotografia, celem przedmiotu Projekty i działania intermedialne jest dalsze wprowadzanie w obszar sztuki intermediów, rozumianej jako znaczący i ugruntowany element sztuki i kultury współczesnej. Wprowadzanie to oraz jego ugruntowywanie obejmuje zarówno wiedzę jak i umiejętności a szczególnie rozwój kreatywności, wzmacnianie odwagi w podejmowaniu działań niekonwencjonalnych oraz rozwijanie i wzmacnianie zdolności i umiejętności manualnych. Przedmiot obejmuje następujące treści programowe i formy ich realizacji: - Globalność i lokalność kultury w intermediach. - Intermedia wobec nauki i techniki, szczególny kontekst ekologii. - Interaktywność w relacjach: autor-nadawca, dzieło-działanie, odbiorca-uczestnik. - Tradycyjne media sztuki oraz sztuka ludowa (sztuka źródeł - art resources) jako pola inspiracji w intermediach. - Prezentacje intermedialne (m.in. obiekt, instalacja, environment, performance, happening, pokaz audiowizualny, multimedialny). - Intermedialne akcje, działania i interwencje artystyczne, społeczne, edukacyjne i reklamowe. - Prezentacja i percepcja polisensoryczna. - Kreacje indywidualne i zespołowe. - Projektowanie i realizacja działań intermedialnych w przestrzeni przyrodniczej i zurbanizowanej oraz otwartej i zamkniętej. - Intermedialne działania niekonwencjonalne. |
Literatura: |
Nie podaję stałego kanonu literatury albowiem ten przypisany jest odpowiednim zajęciom teoretycznym. W przypadku specyfiki zajęć praktycznych (ćwiczeń) w Pracowni Intermediów funkcję literatury pełnią następujące źródła wiedzy: - Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu obecności intermediów w sztuce i kulturze współczesnej. - Telewizja, Internet, multimedia – prezentacje centrów i muzeów sztuki współczesnej, oficjalnych i niezależnych galerii sztuki i autorskich inicjatyw twórczych, programów edukacyjnych, materiałów promocyjnych i reklamowych wykorzystujących intermedia. - Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, sympozjach, prezentacjach i warsztatach współczesnej sztuki intermedialnej i dziedzin pokrewnych. Powyższe źródła są każdorazowo dopasowywane przez prowadzącego do potrzeb aktualnie prowadzonych zajęć. Duże znaczenie mają zbiory własne prowadzącego, unikalne dokumentacje wideo i fotograficzne wydarzeń artystycznych oraz obszerne archiwum prac studenckich. Prezentowane są także materiały będące w posiadaniu studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wymagania i metody oceniania: - Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych. K2 (K_K08), K4 (K_K11), U2 (K_U09) - Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. - Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych. Kryteria oceniania: - Jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei. W2 (K_W14), U1 (K_U04), U3 (K_U08), K3 (K_K04) -Jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy. W1 (K_W02, K_W15), W3 (K_W07), U4 (K_U02, K_U03) - Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. W1 (K_W02, K_W15), W2 (K_W14), U1 (K_U04) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Chyliński | |
Prowadzący grup: | Szymon Chyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej |
|
Literatura: |
Jak wyżej |
|
Uwagi: |
Jak wyżej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Szczodrowska | |
Prowadzący grup: | Maria Szczodrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej |
|
Literatura: |
Jak wyżej |
|
Uwagi: |
Jak wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.