Projektowanie Graficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PGR-2Z-GW-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie Graficzne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | uzyskanie zaliczenia na ocenę przedmiotów podstawy projektowania graficznego (I rok, 1—2 semestr, 120h (2x60)) oraz podstawy liternictwa i typografii (1 rok, 1—2 semestr, 60h (2x30)); wybór specjalności grafika warsztatowa po I roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 45 / 1,8 ECTS + godziny pracy własnej studenta 30 / 1,2 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych; druk i ekspozycja) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (plakat, rozkładówka), K_W04 - student zna czołowe postaci związane z historią polskiego i światowego plakatu oraz ilustracji, K_W04 - student definiuje podstawowe technologie projektowania graficznego, K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - student posługuje się podstawowymi metodami realizacji zadań projektowych i technikami artystycznymi (manualnymi) oraz metodami cyfrowego przetwarzania obrazu, K_U02 - student przekłada treść na obraz w formie plakatu, lub para-plakatu, K_U02, K_U03 - student przekłada treść na obraz w formie ilustracji książkowej, K_U02, K_U03 - student świadomie łączy tekst z obrazem. K_U02, K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - student odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01 |
Metody dydaktyczne: | - omówienie sylabusów zajęć, - prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń, - korekta prac studenckich, - prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych, w tym prac archiwalnych studentów, - omawianie wystaw sprawozdawczych, - uczestnictwo w konkursach graficznych, - organizacja wystaw. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot projektowanie graficzne prowadzony dla studentów specjalności grafika poszerza i ugruntowuje nabytą wiedzę ogólną w tym zakresie oraz umożliwia rozwiązywanie prostych zadań z zakresu grafiki użytkowej. Doświadczenia te pogłębiają i uzupełniają edukację artystyczną studenta grafiki warsztatowej, zgodnie z tradycyjnymi powiązaniami tych dyscyplin sztuki. Przedmiot ma na celu przekazanie określonej wiedzy oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych do podjęcia realizacji z zakresu projektowania graficznego. Celem przedmiotu projektowanie graficzne jest także poznanie i opanowanie podstaw warsztatu współczesnego grafika projektanta. Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: 1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych, 2. Identyfikacja wizualna, 3. Grafika książkowa, 4. Inne formy użytkowe, 5. Plakat, 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe. |
Pełny opis: |
W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do plakatu; para-plakat; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie, - łączenie ilustracji z tekstem; interpretacja wybranego tekstu; wstęp do ilustracji książkowej, rozkładówka. W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 2–3 ćwiczeń w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej. Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. |
Literatura: |
- Folga-Januszewska D. Majewski L. Oto Sztuka Polskiego Plakatu, Warszawa 2018 - Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008 - Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977, - Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa 1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996, - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002 - AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003 - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008, - Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009, - Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009, - Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009, - Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008, - Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008 - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011, - Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009, - Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010, - czasopisma artystyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D” - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu, Golden Bee, Brno, Lahti, Mons itp.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła. Na ocenę składa się: - zaangażowanie i aktywność na zajęciach, - poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta). |
Praktyki zawodowe: |
- obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów; - obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Sobczak | |
Prowadzący grup: | Jakub Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Sobczak | |
Prowadzący grup: | Jakub Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Sobczak | |
Prowadzący grup: | Jakub Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.