Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Projektowanie Graficzne III pracownia dyplomująca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PGR3-4L-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie Graficzne III pracownia dyplomująca
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - projektowanie graficzne (dm)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczycieli: 1410 godzin – 50 ECTS

2. Samodzielna praca studenta, w tym przygotowanie do zaliczeń semestralnych: 35 ECTS (1000 godzin)

3. Przygotowanie pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego: 20 ECTS (600 godzin)


Efekty uczenia się - wiedza:

Zakłada się osiągnięcie pełnych kompetencji artystycznych związanych z wykonywaniem zawodu artysty grafika projektanta, a także uwszechstronnienie osobowości absolwenta – artysty grafika o takie cechy i umiejętności charakterystyczne dla projektanta graficznego jak:

Student:

- zna teoretyczne i praktyczne aspekty projektowania graficznego oraz werbalizuje formalne aspekty przedmiotu studiów. K_W01

- rozumie relacje między wiedzą teoretyczną a praktyką artystyczną w rozwoju osobowości twórczej. K_W04

- śledzi współczesne tendencje sztuki projektowej i dostrzega ich znaczenie dla kreacji artystycznej. K_W05


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- rozpoznaje właściwą formę oraz metodę realizacji adekwatną do przekazywanych treści, umożliwiające realizowanie koncepcji artystycznych. K _U01

- formułuje komunikat wizualny za pomocą znaku, metafory, skrótu graficznego. K_U02, K_U03

- posługuje się precyzją i jednoznacznością wypowiedzi. K_U03

- stosuje zarówno tradycyjne techniki artystyczne, jak też nowe media cyfrowe. K_U06

- posługuje się syntezą doświadczeń z różnych dziedzin plastyki w działaniach projektowych. K_U02

- w twórczy i ambitny sposób realizuje zlecenia projektowe. K_U07


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- znajduje metody nawiązywania kontaktu z określonym odbiorcą. K_K05

- interpretuje otaczającą rzeczywistość wizualną. K_K04

- wyzwala inwencję twórczą w każdych warunkach i okolicznościach. K_K02

- doskonali wrażliwość percepcyjną. K_K01


Metody dydaktyczne:

Omówienie tematy ćwiczeń, korekta prac studenckich, tematyczne pokazy multimedialne, rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń bezpośrednio w pracowni, prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych, w tym prac archiwalnych studentów, omawianie wystaw sprawozdawczych.

Skrócony opis:

Przedmiot projektowanie graficzne przygotowuje studentów specjalności do samodzielnej, oryginalnej działalności artystycznej i zawodowej na obszarze grafiki użytkowej. Stąd konieczność przekazania specjalistycznej wiedzy w tym zakresie, kształcenia niezbędnych umiejętności oraz gromadzenia doświadczeń umożliwiających świadome i na odpowiednim poziomie rozwiązywanie zadań projektowych. Ogromne znaczenie ma także odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów.

Pełny opis:

Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to:

- projektowanie graficzne – zakres ogólny

- indywidualna specjalizacja w określonej dziedzinie projektowania

Projektowanie graficzne – zakres ogólny jest kontynuacją przedmiotu podstawy projektowania graficznego (I-szy rok – 120 godz.) oraz liternictwo i typografia (I-szy rok – 60 godz., II rok – 60 godz., III rok – 60 godz.). Obejmuje wyszczególnione wyżej treści programowe jako obowiązujący wszystkich studentów specjalności kompleks problemów ogólnoprojektowych i jest realizowany według zasady stopniowania trudności. Semestr 8 (IV rok) oraz 9 i 10 (V rok dyplomowy) przeznacza się na indywidualną specjalizację w samodzielnie wybranych przez studentów dziedzinach projektowania graficznego, takich jak np: plakat, grafika książkowa wraz z ilustracja, informacja i identyfikacja wizualna, kalendarz autorski, tworzenie fontów, grafika w przestrzeni cyfrowej. Pozwala to na zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami osobistymi pogłębione studia określonych problemów szczegółowych, a także umożliwia ich kontynuację i rozwinięcie w pracach dyplomu artystycznego.

Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków, opracowań kompleksowych (np. informacja wizualna). Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym.

Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 3 do 5 w semestrze) pokazów tematycznych poświęconych wybranym, szczegółowym sztuki, w tym przede wszystkim projektowania graficznego.

Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanych ćwiczeń wykonywanych przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze).

Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe:

1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych

- poszukiwanie właściwej formy graficznej dla przekazywanej informacji (grafika książkowa, ilustracja, plakat, znak graficzny itp.)

- łączenie litery z innymi elementami graficznymi (plakat, informacja wizualna, grafika książkowa i prasowa itp.)

- skrót graficzny, metafora, znak w kompozycji graficznej (plakat, druk reklamowy, informacja wizualna itp.)

- warsztat współczesnego grafika projektanta

2. Identyfikacja wizualna

- geneza znaku graficznego

- funkcja znaku graficznego i zasady jego projektowania

- znak firmowy, logotyp, ideogram, znak literniczy

- znak graficzny jako element systemu informacji wizualnej

- księga znaku

3. Grafika książkowa

- budowa książki – okładka, obwoluta, strony tytułowe, śródtytułowe i tekstowe, ilustracja

- kompozycja graficzna i typograficzna książki

- książka specjalnego przeznaczenia (katalog, folder, książeczka dla dzieci, wydawnictwo encyklopedyczne, podręcznik, komiks itp.)

- seria wydawnicza

- ilustracja i jej związek z tekstem

- ilustracja autonomiczna

- ilustracja przestrzenna

- książka artystyczna i alternatywna

- styl i techniki wykonawcze w ilustracji

4. Inne formy użytkowe

- kalendarz – jedno i wieloplanszowy

- grafika prasowa

- druki reklamowe i okolicznościowe

- druki akcydensowe

- szata graficzna opakowań

- projektowanie w przestrzeni cyfrowej i multimedialnej

5. Plakat

- wybrane zagadnienia z historii plakatu (w Polsce i na świecie) – wielcy twórcy i ich dzieła

- specyfika plakatu, jego język, funkcja i zasady projektowania

- plakat informacyjno-kulturalny, ideowo-społeczny, polityczny, komercyjno-reklamowy

- plakat autorski

- afisz i plakat literniczy

- doskonalenie trafności przekazu w plakacie

- kształcenie autorskiej formy wypowiedzi

6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe

- techniki i technologie grafiki warsztatowej oraz fotografii w projektowaniu

- technika cyfrowa w procesie projektowania

- umiejętność przygotowania materiału wydawniczego do publikacji

- podstawowa wiedza o technikach reprodukcyjnych i warsztacie współczesnej poligrafii

Literatura:

- Stefan Bernaciński: Liternictwo, WSiP Warszawa 1990, Krzysztof Racinowski: Liternictwo, PWSZ Warszawa 1965,

- Tibor Szantó: Pismo i styl, Ossolineum Wrocław 1986,

- Andrzej Tomaszewski: Leksykon pism drukarskich, Wyd. Krupski i S-ka 1996,

- Michael Gosney, John Odam, Jim Benson: Szara księga, komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Intersofland Warszawa 1994,

- Clifford Burke: Pismo w technice Desktop Publishing, Intersoftland Warszawa 1995,

- Robert Chwałowski: Typografia typowej książki, Helion Gliwice 2002,

- Albert Kapr, Walter Schiller: Gestalt und Fnktion der Typografie, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1977,

- Hildegard Korger: Schrift und Schreiben, VEB Fachbuchverlag Leipzig 1981,

- Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Wyd. Krupski i S-ka 1996,

- 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993,

- Krzysztof Dydo: Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Krzysztof Dydo Galeria Plakatu Kraków 1996,

- Elżbieta Kaźmierczak: Główne choremy w semiografii, Instytut Wzornictwa Przemysłowego Warszawa 1990

- Adrian Frutiger: Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima Warszawa 2003,

- Lewis Blackwell, The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Laurence King Publishing 2000

- Russell Bestley, Ian Noble, Up Against The Wall .International Poster Design, Rotovision 2002

- Beryl McAlhone, David Stuart, A Smile in The Mind, Phaidon 2002

- AREA. 100 graphic designers, Phaidon 2003

- Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: Graphis, Novum, Idea, U&lc, 2+3 D

- katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.)

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła.

Na ocenę składa się:

- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,

- obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni

- poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)