Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Propedeutyka historii sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PHS-1Z-sm-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka historii sztuki
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Sztuka mediów i edukacja wizualna s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość poprzednich epok artystycznych

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład:

30 godz. i 1,0 pkt. ECTS – udział w wykładzie

15 godz. i 0,5 pkt. ECTS – nauka indywidualna, przegląd literatury przedmiotu,

15 godz. i 0,5 pkt. ECTS – czas na przygotowanie się do egzaminu

Łącznie 60 godzin (2pkt ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W 1

Student/ka ma ugruntowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i

metodologicznej w odniesieniu do szeroko pojętej sztuki europejskiej (K_W01)

W 2

Student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną na poziomie podstawowym z zakresu nowoczesnej historii sztuki Europy

(K_W03)

W 3

Student/ka ma uporządkowaną szczegółową wiedzę w zakresie europejskiej sztuki nowoczesnej (K_W04)

W 4

Student/ka ma zaawansowaną wiedzę o stylach epokach europejskiej i polskiej sztuki nowoczesnej oraz ich współczesnych interpretacjach

(K_W05)

W5

Ma zaawansowaną wiedzę na temat artystycznego nowoczesnego dziedzictwa ludzkości oraz międzydyscyplinarnych, kulturowych aspektów dialogu między cywilizacjami świata (K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1

Student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę na temat europejskiej sztuki nowoczesnej oraz rozwijać umiejętności badawcze korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; potrafi planować i organizować pracę indywidualną (K_U03)

U 2

Student/ka na poziomie podstawowym rozpoznaje dzieło sztuki pod kątem materiału i techniki, datowania, określenia stylu i środowiska

artystycznego, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki nowoczesnej w Europie (K_U05)

U 3

Student/ka na poziomie podstawowym prowadzi wstępną analizę ikonograficzną oraz określa symboliczne treści i kulturowy kontekst

dzieła sztuki, zwłaszcza sztuki nowoczesnej (K_U06)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1

Student/ka ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i

zawodowego oraz poznawania europejskiej nowoczesności (K_K01).

K 2

Student/ka potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji, określonego przez siebie lub innych zadania badawczego

dotyczącego np. malarstwa nowoczesnego Europie (K_K03).

K 3

Student/ka posiada świadomość wartości, które do współczesności wnosi światowe dziedzictwo kultury, obejmujące sztukę i kulturę

artystyczną nowoczesnej Europy (K_K07).


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)

Metody dydaktyczne podające (opis, wykład konwencjonalny)

Wykład może być poprowadzony na platformie MsTeams lub innej


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot Propedeutyka historii sztuki ma zapoznać studentów ze sztuką okresu nowoczesnego, rozpoczynającego się w okresie połowy XIX do II wojny światowej, obejmują tzw. pierwszą awangardę. Wstępem do omówienia panoramy zjawisk będzie omówienie dziejów sztuki końca XVIII i pierwszej połowy XIX wieku.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu student zostanie zapoznany z zagadnieniami przemian w dziedzinie obrazowania, społecznej roli sztuki, tworzenia się rynku sztuki oraz kolekcji prywatnych i muzealnych. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące przełomu kulturowego związanego z impresjonizmem oraz kierunkami związanymi z tym stylem, a następnie kierunki postimpresjonistyczne, secesja i styl art déco. Student zapozna się z najważniejszymi stylami ok. 1900 w malarstwie, takimi jak kubizm, dadaizm czy surrealizm oraz ze sztuką okresu po I wojnie światowej. Wykład obejmować będzie architekturę, rzeźbą, malarstwo i rzemiosło artystyczne, poruszone zostaną zagadnienia architektury eklektycznej, modernistycznej, osiagniecia Bauhausu i nowoczesnego wzornictwa przemysłowego.

Literatura:

Literatura zalecana (obowiązkowa):

1. Geller K., Malarstwo francuskie XIX w., Warszawa 1990

2. Hitchcock H.-R., Die Architektur des 19. und 20. Jahrhunderts, München

1994

2. Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1987

3. Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

4. Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985

5. Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1986

6. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980

7. Konopacki A., Prerafaelici, (="W kręgu sztuki"), Warszawa 1989

8. Mittelstädt K., Eugene Delacroix, (="W kręgu sztuki"), Warszawa

1980

9. Morawska H., Prerafaelici: romantyzm czy realizm?, w: Tessera.

10. Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-

1876, t. 1, Warszawa 1976

11. Sztuka jako przedmiot badań (księga pamiątkowa ku czci Mieczysława

Porębskiego), red. J. Białostocki i in., Kraków 1981

12. Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974

13. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, t. 2, Warszawa 1980

14. Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1978

15. Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989 (lub wcześniejsze wydanie)

16. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego,

Kraków 1983

16. Wallis M., Secesja, Warszawa 1984

17. Zeitler R., Die Kunst des 19. Jahrhunderts, (="Propyläen

Kunstgeschichte", 11), Frankfurt am Main-Berlin-Wien 1966

Literatura uzupełniająca:

1. Barielle J.-F., The Life and Work of Vincent van Gogh, Paris 1984

2. Black J., Europa XVIII wieku 1700-1789, Warszawa 1997

3. Chaunu P., Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa 1989

4. Cormack M., The Paintings of Thomas Gainsborough, Cambridge

1991

5. Düchtin H., Paul Cezanne 1839-1906, Nature into Art, Köln 1989

6. Friedländer W., David to Delacroix, Harvard University Press 1952

7. Herrmann L., British Landscape Painting of the 18th Century, London

1973

8. Hilton T., Pre-Raphaelits, London 1987

9. Jensen J.Ch., Caspar David Friedrich. Leben und Werk, Köln 1983

10. Konopacki A., William Blake, (="W kręgu sztuki"), Warszawa 1987

11. Kosowska I., "Caprichos" Francisco Goyi. Nowa forma cyklu w grafice,

"Rocznik Historii Sztuki", XXII (1996)

12. Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, (="Zeszyty

Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", nr 15), Warszawa 1979

13. Mignot C., Architektur des 19. Jahrhunderts, Köln 1994

14. Milde K., Neoreneissance in der deutschen Architektur des 19.

Jahrhunderts, Dresden 1981

15. Paulson R., William Hogarth, Warszawa 1984

16. Perez Sanches A.E., Goya, Warszawa 1992

17. Raine K., William Blake, New York-Toronto 1970

18. Russel J., Seurat, London 1985

19. Schiff G., Johann Heinrich Füsseli 1741-1825, t. 1-2, Zürich-München

1973

20. Scott J., Piranesi, London-New York 1975

21. Teoretycy, artyści krytycy o sztuce 1700-1870, Warszawa 1989 (ewent.

wyd z 1974)

22. Zawanowski K., Francisco Goya y Lucientes, Warszawa 1975

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania w ramach wykładu:

• obecność na zajęciach K_K05

• poziom rozumienia zagadnień K_W06, K_U02, K_U01, K_U04

• egzamin pisemny K_W04, K_W09, K_W11, K_U01, K_K01

Egzamin, po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń z zakresu historii sztuki starożytnej, obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich państw starożytnych.

Kryteria oceniania:

Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h

ndst - 1 pkt (50%)

dst- 2 pkt (60%)

dst plus- 3 pkt (70%)

db- 4 pkt (80%)

db plus- 5 pkt (90%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Birecki
Prowadzący grup: Piotr Birecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Birecki
Prowadzący grup: Piotr Birecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Birecki
Prowadzący grup: Piotr Birecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)