Pryncypia kultury wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PKulW-5Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pryncypia kultury wizualnej |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 5 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 5 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy 30 godz. (ćwiczenia) i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konwersatorium, konsultacje indywidualne i grupowe. 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie pracy do prezentacji zaliczeniowej. razem 60 godz. i 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - wyjaśnia wpływ wielości czynników na kulturę wizualną we współczesnym rozumieniu, K_W03 - klasyfikuje podstawowe zależności, wzajemne wpływy i rozróżnienia zachodzące pomiędzy czynnikami konstruującymi pola wizualne, K_W04 - analizuje wpływ wybranych komponentów na jakość przekazów wizualnych, K_W05 - porównuje procesy przemian wizualności, K_W09 - syntetyzuje komponenty w określone kompetencje wizualne, K_W09 - dokonuje analizy społecznej konstrukcji pola wizualnego jak i wizualnej konstrukcji pola społecznego, K_W09 - uzasadnia oddziaływanie polityki widzialności, K_W07 - prezentuje argumenty na rzecz istotności badan nad wizualnością (visual studies). K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - posiada umiejętności w zakresie interpretacji zjawisk widzialności w teorii i praktyce, K_U01 - potrafi wykorzystać wiedzę do badania i opisu wybranych procesów i zjawisk w zakresie kultury wizualnej i formułować na tej podstawie własne opinie, K_U04 - potrafi przygotować wystąpienie (teoretyczne jak i praktyczne) korzystając z wielości źródeł, K_U05 - potrafi identyfikować polityki widzialności, uczestniczyć w dyskusjach i prowadzić dialog. Jest otwarty na kontrargumenty i rozwiązywanie kwestii spornych, K_U08 - potrafi w oparciu o metody przeprowadzić analizę i postawić diagnozę w stosunku do współczesnego pojęcia kultury wizualnej, K_U07 - umie udzielić porady w zakresie polityki widzialności w szerokim kontekście uwarunkowań, K_U10 - ma podstawowe kompetencje językowe w zakresie rozumienia i wykorzystywania współczesnych teorii i badań. K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - przestrzega odpowiednich norm w tym prawa autorskiego, K_K08 - potrafi animować społeczności na różnorodnych poziomach, K_K02 - wyrabia w sobie potrzebę i umiejętności ciągłego kształcenia, K_K04 - posiada poczucie "misji" ukierunkowanej na społeczeństwo obywatelskie związanej z promocją współczesnej kultury wizualnej opartej na demokracji, tolerancji, pluralizmie ideowym w warunkach ostrego i wymagającego dyskursu, K_K03 - wykazuje się samodzielnością i niezależnością we własnych działaniach profesjonalnych. K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - drama - inscenizacja - pokaz - symulacyjna (gier symulacyjnych) - wystawa Metody dydaktyczne podające: - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - obserwacji - panelowa - projektu - sytuacyjna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ograniczony jest do 30 godzin ćwiczeniowych, na których zrealizowane zostaną zagadnienia związane z dominującą rolą obrazu we współczesności. obrazu nie traktujemy wyłącznie jako dzieła sztuki lecz jako fakt społeczno - kulturowy regulujący relacje pomiędzy polem wizualnym, a polem społecznym. Istotne jest również podkreślenie roli widza w procesie odbierania, widzenia, tworzenia i interpretowania zjawisk współczesnej kultury. |
Pełny opis: |
W trakcie ćwiczeniowych godzin kontaktowych, w oparciu o wymienione metody, dojdzie do wyróżnienia przemian jakie zaszły w obszarze pola wizualnego w relacji rzeczywistość - artysta - dzieło - odbiorca. Wnioski prowadzą do uchwycenia dynamiki działania obrazów jako ekspresji będącej narzędziem wpływu oraz dyskursu wizualnego jako instrumentu ideologii. Uwypuklamy zagadnienie ukazywania, przedstawiania, odsłonięcia i objawiania jak i przeciwne działania jak zasłanianie, wydzielanie pola widzenia, jego limitowanie itd. Zwracamy uwagę na tak zwane praktyki patrzenia związane z politykami widzialności ukazując narzędzia umożliwiające przełamywanie pozornych oczywistości sfery wizualnej. Identyfikujemy, a następnie przełamujemy stworzone "ramy" dla obrazów analizując jak możemy kształtować praktyki odbiorcze tekstów kultury w powiązaniu z praktyką codzienności. Zatem klasyczne podejście do problemu związane z ujęciem historycznym zostaje zastąpione postawą posthistoryczną właściwą dla czasów postepistemologicznych. Działamy w obszarze doświadczeń wizualnych, które w znaczącym stopniu są kolonizowane przez istniejące teksty kultury i przejmują władzę nad pamięcią indywidualną i społeczną. Tak rozumiane przekazy wizualne narzucają określone sposoby widzenia rzeczywistości, naszym zadaniem jest ich rozpoznanie i zafundowanie nowej płaszczyzny czynienia widzialnym, nowej ideologii widzialności wykraczającej poza konwencjonalny determinizm widzialności. Służy temu kompetencja wizualna realizowana na ćwiczeniach, składająca się z trzech podstawowych komponentów: umiejętności poznawczych, technicznych i społecznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas Frąckowiak, M., Rogowski, Ł., (2009). Badania nad wizualnością w perspektywie multidyscyplinarnej, Kultura i Społeczeństwo, t. LIII, nr 4 McCannell, D., (2002). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA Mitchell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy?, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury Tomasello, M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa: PIW Literatura uzupełnijaca Smith, M. (2008). Visual Culture Studies, London: Sage Publications |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotowi przypisano 2 pkt. ETC. Student za aktywny udział w ćwiczeniach otrzymuje 1 ECTS. Pozostały 1 ECTS otrzymuje za realizację zadania praktycznego wykonanego na ćwiczeniach jak i w trakcie pracy własnej. Kryteria oceniania: Ocenie podlega obecność i aktywność studenta na zajęciach oraz merytoryczna oraz estetyczna jakość zrealizowanej samodzielnie pracy. Ocena na podstawie ciągłego zaangażowania studenta w toku zajęć oraz według wypełnienia i rozumienia założeń teoretycznych w realizacji indywidualnego tematu. Istotnym elementem oceny jest koncepcja indywidualna, jej oryginalność oraz dojrzałość intelektualna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Dudzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Dudzik | |
Prowadzący grup: | Sebastian Dudzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.