Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PMP-1Z-sm-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą I |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Sztuka mediów i iedukacja wizualna (S2) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 30 godz. i 1 pkt ECTS przygotowanie prac do przeglądu zaliczeniowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych, zwłaszcza w odniesieniu do realizacji partycypacyjnych, włączających odbiorców i odbiorczynie w proces twórczy. (K_W02) Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej, (K_W10) Ma pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej, w tym elementów surdopedagogiki, tyflopedagogiki, i potrafi ją odnieść do działań praktycznych z rożnymi grupami odbiorców i odbiorczyń w tym z osobami z niepełnosprawnościami. (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie realizować własne koncepcje artystyczne i edukacyjne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego i warsztatu edukatora (K_U02) Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji działań partycypacyjnych o charakterze artystyczno-edukacyjnym, wykorzystując właściwe środki dostosowane mi. in do osób z rożnymi niepełnosprawnościami (K_U03) Posiada podstawowy zakres umiejętności warsztatowych, pogłębionych o umiejętności treningu twórczości, umożliwiających realizację własnych koncepcji artystyczno-edukacyjnych w stopniu wystarczającym do uzyskiwania adekwatnych rezultatów do przyjętych celów (K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W trakcie uczestnictwa w treningu twórczości potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K03) Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05 ) Podczas projektowania działania lub dzieła partycypacyjnego jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07) Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: -inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach partycypacyjnych działań -integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, -prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie (K_K09) Posiada umiejętności efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania merytorycznych zagadnień partycypacyjnego dzieła lub działania – również z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody realizacji zajęć: Elementy wykładu - prezentacja multimedialna - pokaz - symulacyjna (gier symulacyjnych) Elementy treningu twórczości - wybrane aspekty. Elementy metody projektów: samodzielna praca studenta, działanie w małych zespołach, działanie na forum całej grupy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą zawiera naukowe i artystyczne refleksje nad rezultatami przedsięwzięć edukacyjnych, których treścią są zagadnienia związane ze sztuką. Szczególnym zainteresowaniem objęte są progresywne realizacje artystyczne i edukacyjne, w których autor_ka buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami_czyniami, zapraszając do współtworzenia lub włączając w odbiór osoby dotąd pomijane. Studenci_tki samodzielnie zaprojektują dzieło, którego elementem „edukującym”, pośredniczącym w sytuacji twórczej będzie np. rekwizyt artystyczno-edukacyjny, pomoc edukacyjna o walorach artystycznych, tyflografika lub audiodeskrypcja . Przedmiot ten kontynuowany jest w module Blok przedmiotów podstawowych II Zajęcia z komunikacji wizualnej, kultury i sztuki |
Pełny opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą realizowany jest w formie pracowni. Przedmiot podzielony jest na bloki tematyczne: 1. wprowadzenie – przegląd wybranych realizacji artystycznych gdzie dzieło jest elementem „edukującym” - interaktywność i/lub ponadpartyjność determinowana przez dzieło oraz takich, w których autor buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą. Poszerzone o wybrane elementy suropedagogiki i tyflopedagogiki. 2. wybór i pogłębienie tematów własnych realizacji, poprzez uczestnictwo w wybranych aspektach treningu twórczości, gdzie położony będzie akcent na elementy partycypacyjne w pracy z odbiorcą . 3. przyjęcie adekwatnej strategii działania artystyczno-edukacyjnego (opracowanie koncepcji rekwizytu edukacyjno-artystycznego, wykonanie tyflografiki lub audiodeskrypcji) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie. Wrocław. Warszawa. Kraków. Gdańsk: PAN Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Nalaskowski, S. (1998). Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” Nęcka E., (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Impuls Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Popczyk, M. (red.) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady Literatura uzupełniająca; Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis Gołębniak, B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność Majewski, Tadeusz (2002). Tyflopsychologia rozwojowa: Psychologia dzieci niewidomych i słabowidzących. Warszawa: PZN.Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, Warszawa: WAiP McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: WNT Mersch, D. (2010). Teorie mediów, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ Więckowska, Elżbieta (2009a). Tyflografika. Szkoła Specjalna, nr 1 Więckowska, Elżbieta, red. (2011). Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych. Opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, przez zespół tyflopedagogów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Polsce w składzie: Marek Jakubowski (Owińska) , Krystyna Kauba (Laski), Leszek Ogórek, Jolanta Ogórek (Kraków), Iwona Pawłowska (Warszawa), Alina Talukder (Owińska), s. Elżbieta Więckowska (Laski). Bydgoszcz, Laski, Kraków, Owińska (mps, Bibl. Tyfl., Laski). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia - obecność na zajęciach, na ocenę składa się: - zaangażowanie i aktywność na zajęciach: K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10 - realizacja zadań (wybrane jedno w danym roku akademickim): wykonanie tyflografiki, audiodeskrypcji lub koncepcji rekwizytu edukacyjnego spełniającego kryteria: kompletność (0-2 pkt), adekwatność (0-2 pkt) i oryginalność (0-2 pkt); K_K09, K_W02, K_W11, K_W12, K_W14, K_U03, K_U04, K_K03, K_K07, K_K08 ndst – 0-2 pkt dst- 3 pkt dst plus- 3 pkt db- 4 pkt db plus-5 pkt bdb- 6 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. |
|
Uwagi: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2022/23 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: 1. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ I: przedstawienie prototypu/koncepcji autorskiego rekwizytu partycypacyjnego rozwijającego jedną z sześciu zdolności myślenia twórczego: tworzenia skojarzeń, abstrahowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego, metaforyzowania lub transformowania. Termin oddania 30 listopada 2022. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs (zespół) PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać dokumentacje prac zaliczeniowych. Link do zespołu zostanie przesłany platformą USOS. |
|
Uwagi: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: 1. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ I: wykonanie tyflografiki. Termin oddania 30 listopada 2023. Zadanie zaliczeniowe: TYFLOGRAFIKA Wykonaj tyflografikę wybranego dzieła lub jego fragmentu FORMAT: do rozmiaru A3 (adekwatny dla wybranego oryginału) STYL: dowolny (adekwatny dla wybranego oryginału) KRYTERIA OCENY: Wierność wobec oryginału Czytelność dla osób z dysfunkcją wzroku Poprawność, zgodność z zasadami Kreatywność transpozycji zmysłowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs (zespół) PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać dokumentacje prac zaliczeniowych. Link do zespołu zostanie przesłany platformą USOS. |
|
Uwagi: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: 1. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ I: wykonanie tyflografiki. Termin oddania 30 listopada 2023. Zadanie zaliczeniowe: TYFLOGRAFIKA Wykonaj tyflografikę wybranego dzieła lub jego fragmentu FORMAT: do rozmiaru A3 (adekwatny dla wybranego oryginału) STYL: dowolny (adekwatny dla wybranego oryginału) KRYTERIA OCENY: Wierność wobec oryginału Czytelność dla osób z dysfunkcją wzroku Poprawność, zgodność z zasadami Kreatywność transpozycji zmysłowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.