Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PMP-II-1Z-sm-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Sztuka mediów i iedukacja wizualna (S2) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie z przedmiotu Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą I |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr letni 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, udział w pilotażu, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na realizację dzieła lub działania partycypacyjnego 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, w szczególności z zakresu sztuki partycypacyjnej, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych. (K_W02) Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w tym z aktywnym udziałem odbiorcy, również odbiorcy z niepełnosprawnościami (K_W10) Ma pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej i pedagogiki (np. surdopedagogiki) i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie realizować własne koncepcje artystyczne i edukacyjne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego i warsztatu edukatora (K_U02) Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji działań artystyczno-edukacyjnych, realizacji partycypacyjnych, wykorzystując właściwe środki (K_U03) Umie projektować efekty prac artystyczno-edukacyjnych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U04) Posiada pogłębiony zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystyczno-edukacyjnych w stopniu wystarczającym do uzyskiwania adekwatnych rezultatów do przyjętych celów (K_U06) W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów projektów partycypacyjnych (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Podczas realizacji działania lub dzieła partycypacyjnego potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K03) Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05 ) Podczas realizacji działania lub dzieła partycypacyjnego jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07) Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K08) Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: -inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach partycypacyjnych działań -integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, -prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie (K_K09) Posiada umiejętności efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania merytorycznych zagadnień partycypacyjnego dzieła lub działania – również z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | metoda pilotażu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą zawiera naukowe i artystyczne refleksje nad rezultatami przedsięwzięć edukacyjnych, których treścią są zagadnienia związane ze sztuką. Szczególnym zainteresowaniem objęte są progresywne realizacje artystyczne i edukacyjne, w których autor_ka buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami_czyniami, zapraszając do współtworzenia lub włączając w odbiór osoby dotąd pomijane. Studenci_tki samodzielnie zaprojektują dzieło, którego elementem „edukującym”, pośredniczącym w sytuacji twórczej będzie np. rekwizyt artystyczno-edukacyjny, pomoc edukacyjna o walorach artystycznych, tyflografika lub audiodeskrypcja . |
Pełny opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II realizowany jest w formie pracowni. Przedmiot podzielony jest na bloki tematyczne: 1. działania przygotowawcze - dopracowanie koncepcji dzieła lub działania partycypacyjnego, zaprojektowanych na przedmiocie Partycypacyjne metody pracy odbiorcą I (wybrane formy: tyflografika, audiodeskrypcja lub rekwizyt edukacyjny ) 2. pilotaż partycypacyjnego działania artystyczno-edukacyjnego w grupie ćwiczeniowej - (wybrana forma) 3. realizacja prototypu wykonawczego partycypacyjnego dzieła artystyczno-edukacyjnego (wybrane formy) 4. ewaluacja przyjętej strategii artystyczno-edukacyjnej w postaci wydruku planszy prezentacyjnej/ewaluacyjnej Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącym, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jego akceptacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie. Wrocław. Warszawa. Kraków. Gdańsk: PAN Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Nalaskowski, S. (1998). Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” Nęcka E., (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Impuls Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Popczyk, M. (red.) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady Literatura uzupełniająca; Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis Gołębniak, B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, Warszawa: WAiP McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: WNT Mersch, D. (2010). Teorie mediów, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia - obecność na zajęciach, na ocenę składa się: - zaangażowanie i aktywność na zajęciach: K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10 - realizacja zadań: 1. udział w pilotażu i ewaluacji prototypu dzieła lub działania partycypacyjnego (na zaliczenie). 2. realizacja partycypacyjnego działania lub dzieła artystyczno-edukacyjnego : kryteria- oryginalność, walory edukacyjne, walory artystyczne. K_W02, K_W10, K_W12, K_U02, K_U03, K_U06, K_K05, K_K07, K_K10 3. prezentacja efektów działania (plansza ewaluacyjna - wydruk): K_W02, K_W10, K_U02, K_U06, K_U11, K_K10, (na zaliczenie) ndst – brak zaliczenia pilotażu lub/i brak planszy ewaluacyjnej, uzyskanie 0-6 pkt dst- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 7pkt dst plus- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 8pkt db- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 9 pkt db plus- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 10 pkt bdb- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 11,12 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2022/23 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: 2. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: przeprowadzenie pilotażu autorskiego rekwizytu partycypacyjnego (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej 3. Pomoc organizacyjna i dokumentacyjna innej osobie prowadzącej 4. Wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) 5. Wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań 4 i 5 – ostatnie zajęcia w semestrze, 25 stycznia 2023 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2024 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2025 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2025 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.