Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PMetP-4Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 4 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 4 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na przygotowanie prac zaliczeniowych. Semestr letni 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, dokumentacji i przygotowanie się do zajęć 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na ewaluację działań i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych. (K_W02) Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej (K_W10) Ma wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym naciskiem na lokalne placówki kulturalne (K_W11) Ma pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W12) Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu mediów sztuki i edukacji wizualnej (K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie realizować własne koncepcje artystyczne i edukacyjne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego (K_U02) Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji działań artystyczno-edukacyjnych, wykorzystując właściwe środki (K_U03) Umie projektować efekty prac artystyczno-edukacyjnych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U04) Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi i pełnienia roli prowadzącego podczas realizacji własnego działania artystyczno-edukacyjnego (K_U05) Posiada pogłębiony zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystyczno-edukacyjnych w stopniu wystarczającym do uzyskiwania adekwatnych rezultatów do przyjętych celów (K_U06) W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów działań artystyczno-edukacyjnych (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K03) Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05 ) Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07) Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K08) Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: -inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań, -przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań, -integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, -prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie (K_K09) Posiada umiejętności efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania merytorycznych zagadnień działania artystyczno-edukacyjnego – również z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody realizacji zajęć: Elementy wykładu - prezentacja multimedialna, Elementy treningu twórczości Elementy metody projektów: samodzielna praca studenta, działanie w małych zespołach, działanie na forum całej grupy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą zawiera naukowe i artystyczne refleksje nad rezultatami przedsięwzięć edukacyjnych, których treścią są zagadnienia związane ze sztuką. Szczególnym zainteresowaniem objęte są progresywne realizacje artystyczne, w których autor buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą: akcje warsztatowe, eventy, warsztaty symultaniczne itp. Jednocześnie zaproponowana będzie odwrotna sytuacja gdzie elementem „edukującym”, pośredniczącym w sytuacji twórczej jest samo dzieło np. rekwizyt artystyczno-edukacyjny, pomoc edukacyjna o walorach artystycznych, film edukacyjny itp. Studenci zaprojektują sześc różnorodnych realizacji: działania w bezpośrednim (jak najbliższym) kontakcie z odbiorcą, oraz wtedy kiedy ten kontakt odbywa się poprzez dzieło artystyczno-edukacyjne. |
Pełny opis: |
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą realizowany jest w formie ćwiczeń. Przedmiot podzielony jest na bloki tematyczne: semestr zimowy 1. wprowadzenie – przegląd realizacji artystycznych gdzie dzieło jest elementem „edukującym” - interaktywność i/lub partycypacyjność determinowana przez dzieło oraz takich, w których autor buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą. 2. wybór i pogłębienie tematów własnych realizacji, poprzez uczestnictwo w elementach treningu twórczości, gdzie położony będzie akcent na elementy partycypacyjne w pracy z odbiorcą . 3. przyjęcie adekwatnej strategii działania artystyczno-edukacyjnego (opracowanie sześciu scenariuszy) semestr letni 4. działania przygotowawcze - dopracowanie dwóch wybranych scenariuszy 5. pilotaż partycypacyjnego działania artystyczno-edukacyjnego w grupie ćwiczeniowej, możliwa ich realizacja w placówce kulturalnej lub edukacyjnej 6. realizacja partycypacyjnego dzieła artystyczno-edukacyjnego 7. ewaluacja przyjętej strategii artystyczno-edukacyjnej w postaci planszy Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącym, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jego akceptacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie. Wrocław. Warszawa. Kraków. Gdańsk: PANKaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Nalaskowski, S. (1998). Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” Nęcka E., (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Impuls Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Popczyk, M. (red.) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady Literatura uzupełniająca; Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis Gołębniak, B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, Warszawa: WAiP McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: WNT Mersch, D. (2010). Teorie mediów, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia na ocenę składa się: - obecność na zajęciach, - zaangażowanie i aktywność na zajęciach: K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10 - realizacja zadań: semestr zimowy: 1. poziom sześciu scenariuszy partycypacyjnego działania artystyczno-edukacyjnego: kompletność, adekwatność i oryginalność; K_K09K_W02, K_W11, K_W12, K_W14, K_U03, K_U04, K_K03, K_K07, K_K08, semestr letni: 2. udział w pilotażu i ewaluacji wybranych dwóch scenariuszy dzieła lub działania partycypacyjnego. 3. poziom realizacji partycypacyjnego działania lub dzieła artystyczno-edukacyjnego (dwie realizacje): - oryginalność, walory edukacyjne, walory artystyczne. K_W02, K_W10, K_W12, K_U02, K_U03, K_U06, K_K05, K_K07, K_K10 4. prezentacja efektów działania (plansza): K_W02, K_W10, K_U02, K_U06, K_U11, K_K10 Za każde z realizowanych zadań student otrzymuje ocenę cząstkową. Ocena końcowa uwzględnia wszystkie oceny cząstkowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaczorowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaczorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie moodle będzie dostępny kurs PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ zima 2021/22, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. 1. Należy zalogować się na platformę i kurs, aby stać się uczestnikiem kursu (login zostanie przesłany przez prowadzącą oddzielnym mailem usos). 2. Wybrane materiały – pdf, slajdy ze spotkania (a także linki do materiałów zewnętrznych) będą zamieszczane w obszarze kursu odpowiadającym danemu tematowi, do użytku uczestników kursu. Zabronione jest kopiowanie i udostępnianie materiałów z kursu. Materiały te są chronione prawem autorskim. 3. Kolejne obszary kursu to kolejne zagadnienia: TEORIA ZDOLNOŚCI MYŚLENIA TWÓRCZEGO, KARTA PRACY, REKWIZYT EDUKACYJNY, SZTUKA WSPÓŁCZESNA, INTEGRACJA, PASJA PROWADZĄCEGO, MATERIAŁY MINIMUM. Wchodząc w nie można będzie więcej dowiedzieć się o wybranym zagadnieniu, przeczytać dodatkowe materiały, zapoznać się z przykładami. Materiały będą w trakcie kursu sukcesywnie uzupełniane zgodnie z Waszymi potrzebami. 4. Ważnym obszarem będzie ten poświęcony konkretnemu studentowi (podpisany imieniem i nazwiskiem) – znajduje się tam zadanie i tam zamieszczacie swoje prace zaliczeniowe (6 scenariuszy). Korekta prowadzącej będzie odbywała się w trakcie zajęć, na platformie lub drogą mailową. 5. Bibliografia znajduje się w odpowiednim obszarze kursu. Może być uzupełniana podczas trwania kursu o kolejne pozycje wynikające z zainteresowań i potrzeb uczestników. 6. Prace zaliczeniowe należy zamieścić zgodnie ze zdefiniowanymi terminami w odpowiednim obszarze kursu. 7. W przypadku przejścia na tryb zdalny, zajęcia będą miały formę wideokonferencji w programie zoom, w czasie rzeczywistym, zgodnym z terminem odbywania zajęć stacjonarnych. Należy zainstalować program na swoim sprzęcie, upewnić się, że możliwy jest dwukierunkowy kontakt wizualny (podczas zajęć konieczne jest włączenie swojej kamery) i głosowy (włączony własny mikrofon). Link do spotkań można pobrać z obszaru kursu LINKI DO ZOOMa. Niedozwolone jest przekazywanie linku osobom nie zapisanym na kurs w systemie USOS. Zabronione jest nagrywanie oraz udostępnianie wideokonferencji. Udział w wideokonferencji jest jednoznaczny z obecnością na zajęciach. 8. 6. Wideokonferencje to forma online służąca prezentacji i wymianie treści podczas wykładu konwersatoryjnego. Bądźcie przygotowani nie tylko do oglądania i słuchania ale również do aktywnego zajmowania stanowiska, dzielenia się refleksjami, prowadzenia dyskusji. Dlatego ważnym jest zapewnienie sobie dwukierunkowego kontaktu, proszę abyście mieli włączoną własną kamerę i mikrofon. 9. Kurs na platformie moodle jest aktywny zgodnie z harmonogramem roku akademickiego do końca lutego 2022, ostatnie zajęcia przypadają 26 stycznia 2022. 10. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna, zarządzenia władz Uczelni mogą w każdej chwili spowodować zmianę trybu odbywania zajęć o czym studenci zostaną powiadomieni najszybciej jak to możliwe. 11. Konsultacje odbywają się drogą mailową bkaczorowska@umk.pl |
|
Uwagi: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2021/22 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: 1. Napisanie i zamieszczenie na platformie moodle, w obszarze podpisanym własnym imieniem i nazwiskiem, sześciu scenariuszy autorskich ćwiczeń będących kompilacją 12 kryteriów (6 zdolności myślenia twórczego i 6 innych wartości) 2. przedstawienie prototypu/koncepcji autorskiego rekwizytu 3. przedstawienie prototypu/koncepcji karty pracy Każdy z sześciu scenariuszy oraz dwa prototypy (rekwizyt i karta pracy) podlegają zaliczeniu na ocenę w nieprzekraczalnym terminie 26 stycznia 2022. Ocena końcowa uwzględnia wszystkie oceny cząstkowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.