Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy socjologii, psychologii, techniki komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PSP-AW-5Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy socjologii, psychologii, techniki komunikacji społecznej
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Architektura wnętrz (S2)
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Etyka podczas zajęć

1.Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu.

2.Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.

Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem).


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 10

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08 dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi rzeźby

K_W10 posiada wiedzę z zakresu aktualnych zjawisk artystycznych i rozumie potrzebę samodzielnego jej poszerzania

K_W11 posiada ogólną wiedzę w zakresie tradycji myśli filozoficznej i estetycznej

K_W18 zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U08 umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym

K_U10 jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego

K_U11 jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach interdyscyplinarnych prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach

K_U15 zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy

K_U18 w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, szczególnie dotyczących obecności dzieła sztuki w przestrzeni publicznej


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

K_K02 jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji

K_K04 potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania

K_K06 posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:

- inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań

- przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań

- pracę w interdyscyplinarnych zespołach zwłaszcza w zakresie konserwatorsko – rzeźbiarskim i architektoniczno – rzeźbiarskim

- integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych

- prezentowanie skomplikowanych zadań i działań przestrzennych w przystępnej formie

K_K07 potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki tworząc pola do dyskusji, edukacji oraz wzajemnego inspirowania się


Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet, albumy komiksowe)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii, psychologii społecznej oraz nauk o komunikowaniu. Metodą dydaktyczną używaną podczas zajęć będzie wykład problemowy

i wykład informacyjny.

Pełny opis:

program wykładu

1. Wprowadzenie

1-2. Socjologia i psychologia społeczna

powstanie socjologii i psychologii społecznej

definicje dyscyplin i ich początki

czym zajmuje się socjologia?

modele wyjaśniania w socjologii

czym zajmuje się psychologia społeczna?

funkcje nauk społecznych

3. Kultura ludzka i jej funkcje

kultura jako adaptacja do środowiska

przegląd definicji kultury

społeczny charakter kultury

kultura normatywna, materialna i symboliczna

funkcje kultury

dyfuzja kulturowa

subkultury i kontrkultury

relatywizm kulturowy

4. Dlaczego ludzie żyją w zbiorowościach

grupa społeczna

stosunek społeczny

więzi społeczne

wspólnota i stowarzyszenie (F. Tonnies)

5. Grupy ludzkie i pokrewieństwo

grupy korporacyjne

pokrewieństwo

małżeństwo

pochodzenie

6. Społeczne tworzenie rzeczywistości kolektywnej

wartości

normy

prawo

kontrola społeczna i jej formy

7. Struktura społeczeństwa, jej podtrzymywanie i reprodukcja

stratyfikacja społeczna

mobilność społeczna

status jednostki

instytucje społeczne

typy społeczeństw

8. Ciągłość społeczeństwa

socjalizacja i jej etapy

rodzaje procesu socjalizacji

Ch.Cooley: komunikowanie, osobowość, grupy pierwotne

G.H.Mead: jaźń i jej rodzaje, teoria ról społecznych

9. Typy społeczeństw

łowcy i zbieracze

społeczeństwo pasterskie

rewolucja neolityczna i społ. rolnicze

społeczeństwo przemysłowe i jego przemiany (społ. masowe, informacyjne i sieciowe)

współczesne społeczeństwo konsumpcyjne

tayloryzm / fordyzm

konsumpcjonizm i mcdonaldyzacja społeczeństwa (G. Ritzer)

hiper-rzeczywistość (J. Baudrillard)

10. Socjologia i psychologia społeczna na wspólnych ścieżkach:

symboliczny interakcjonizm (G.H. Mead, Ch. Cooley, H. Blumer)

społeczeństwo jako teatr: perspektywa dramaturgiczna (E. Goffaman)

etnometodologia (H. Garfinkel)

11. Ruchy społeczne

ruchy społeczne i ich typy

funkcje ruchów społecznych

rewolucje

socjologiczne i psychologiczne koncepcje ruchów społecznych

12. Komunikowanie społeczne

komunikacja jako proces

role komunikacyjne

intencjonalność komunikowania

język i jego rola w komunikowaniu

13. Poziomy komunikowania

konteksty komunikacyjne

kompetencje komunikacyjne

skuteczność i stosowność komunikacji

maksymy konwersacyjne

piramida D. McQuaila

komunikowanie interpersonalne, grupowe, instytucjonalne

komunikowanie masowe

14. Modele komunikowania

model transmisji

model interakcyjny

model wymiany

model perswazyjny

model sieciowy

koncepcja H. Lasswella

15. Podsumowanie i zakończenie kursu

Literatura:

Lektury podstawowe

Berger P. Zaproszenie do socjologii. dowolne wydanie. Roz. IV, V, VI

Lektury uzupełniające

Aronson E. 2005 „Człowiek istota społeczna”. Warszawa

Chmielewski H.J. „Tytus, Romek i A’Tomek”. księgi: I, X, XIV

Goscinny R., Sempe J.J., „Mikołajek”. dowolne wydanie

Kłoskowska A. 2007 „Socjologia kultury”. Warszawa

Pisarek W. 2008 „Wstęp do nauki o komunikowaniu”. Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU

Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.

Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów oraz pozycje z zestawu lektur

Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć – z podanych do wyjaśnienia pojęć wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 3 pojęcia spośród podanych 5”)

2. Pytania problemowe – z podanych do omówienia problemów wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 2 problemy spośród podanych 3”)

Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć

2. Pytania problemowe

1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:

–podać definicję pojęcia

–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie

–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji

2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):

–podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia

–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję

–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście

–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania

Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi):

0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie

0-5 pkt za każdy omówiony problem

Terminy egzaminów (I oraz II termin poprawkowy) wyznaczane są w porozumieniu ze Studentami (na kilka tygodni przed sesją) i ogłaszane są na stronie www. wydziału (terminarz egzaminów). Wyniki egzaminów ogłaszane są w systemie USOSWeb (oceny są wpisywane dla całej grupy po sprawdzeniu wszystkich egzaminów). Egzaminy warunkowe (oba terminy) odbywają się po zakończeniu sesji. Ich zakres i przebieg jest analogiczny do egzaminów I i II terminu. Wyniki egzaminów warunkowych podawane są indywidualnie podczas dyżurów.

Czas trwania egzaminu – ok. 35-40 minut od podyktowania pytań.

Kolejność odpowiedzi – dowolna.

Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy.

Studenci pragnący obejrzeć swoją ocenioną pracę egzaminacyjną (po ogłoszeniu wyników egzaminu) i porozmawiać na jej temat proszeni są o kontakt na dyżurach.

ŚCIĄGANIE

ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych

Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami

Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jeziński
Prowadzący grup: Marcin Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jaworski
Prowadzący grup: Marcin Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Student po zajęciach ma dysponować nie tylko określonym zasobem wiedzy, ale powinien również umieć wykorzystać zdobyte wiadomości dla osobistej refleksji nad socjologicznym, psychologicznym i komunikacyjnym wymiarem sztuki.

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu „Podstawy socjologii, psychologii i komunikacji społecznej” jest przedstawienie studentom bazowej wiedzy na temat socjologii, psychologii, mechanizmów komunikacji społecznej. Wiadomości przekazane zostaną w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu. Istotne jest, aby zdobyta w ten sposób wiedza służyła studentom w sposób wielowymiarowy; budowała nowe obszary kompetencji z zakresu socjologii, psychologii oraz komunikacji społecznej, jak i była stosowana przez studentów w odniesieniu do sztuki i ich indywidualnej twórczości.

Literatura:

1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Warszawa 1995.

2. Cuddy A., Wstań!, Znak, Kraków 2006.

3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004.

4. Giddens A., Czym zajmują się socjologowie? [w:] P.

5. Sztompka, M. Kuci (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 17-27.

6. Giddens A., Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 11-33.

7. Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

8. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1999.

9. Millls Ch. W., Obietnica [w:] P. Sztompka, M. Kuci (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 11-17.

10. Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 4-17, 857-943

11. Szewczuk W., Podstawy psychologii, Warszawa, Fundacja Innowacja 2000.

12. Sztompka P., Socjologia; analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2010, s. 17-42.

13. Zimbardo P., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. T. 1. Kluczowe koncepcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Uwagi:

Brak uwag.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jaworski
Prowadzący grup: Marcin Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)