Psychofizjologia Widzenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PWI-2Z-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Psychofizjologia Widzenia |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe Przedmioty obowiązkowe-2 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, wykłady, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do zajęć 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie realizacji plastycznych/prac semestralnych w ramach egzaminu Łącznie: 60godz. (2 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: zna terminologię sztuk plastycznych w zakresie psychofizjologii widzenia K_W01 W 2: ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zmian uwzględniających percepcyjne możliwości człowieka K_W03 W 3: ma podstawową wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań w sztukach wizualnych K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie podejmować samodzielnie decyzje w procesie tworzenia prac plastycznych na tematy związane z psychologicznymi uwarunkowaniami widzenia K_U03 U2: posiada umiejętność rozwiązywania zadań twórczych umożliwiają swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej K_U08 U 3: analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: ma świadomość poziomu wiedzy z zakresu psychofizjologii widzenia oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji K_K01 K 2: ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej wiedzy z zakresu percepcji widzenia i własnej pracy twórczej K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny nałożony jest nacisk na zjawiska barwne i świetlne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Itten J. (2015). Sztuka barwy. Wydawnictwo d2d.pl Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ Zausznica A. (2012). Nauka o barwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność (obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach): U2,U3, K1 - egzamin ustny W1,W2,W3, U,1,U2, K1,K2 Kryteria oceniania: Wykład : zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego opartego na prezentacji prac plastycznych realizujących wybrane zagadnienia związane z percepcją wzrokową ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
psychofizjologia widzenia, ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za percepcję wizualną z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu, na bazie klasycznych i współczesnych koncepcji i teorii percepcji dostarczana jest wiedza z zakresy psychologii widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dlatego analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Eksponowane są konsekwencje związane z funkcjonowaniem analizatora wzrokowego dla procesu informacji wizualnej i tworzenia jakości wizualnych. Podkreślany jest relatywizm odbioru informacji wizualnej w tym uwarunkowania wewnętrzne (np. wpływ: emocji, doświadczenia, myślenia, wiedzy na odbiór treści obrazów) oraz zewnętrznych (kontekst wizualny i znaczeniowy). Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. Stąd przedstawiane są mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za spostrzeganie przestrzeni, linii, bryły, faktury, barwy, światła, ruchu, układu, jak również percepcja tych jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny nałożony jest nacisk na zjawiska barwne i świetlne. |
|
Literatura: |
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Bagiński D. (2021), Obraz. Zagadka wzrokowa. Lublin: Vide Belting H. (2012), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Kraków: UNIVERSITAS. Boehm G. (2006), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Kraków: UNIVERSITAS. Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A. Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Masland R. (2020), Czego oczy nie widzą. Jak wzrok kształtuje nasze myśli, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Mirzoeff N. (2016) Jak zobaczyć świat, Warszawa: Wydawnictwo Karakter Mitchwell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcka E, Orzechowski J. Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 3 - 79 Literatura o barwie: Evans G. (2017). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Warszawa: Wyd. Bellona Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Itten, J. (2015). Sztuka barwy, Kraków Matela L. (2021). Sekrety terapii kolorami, Katowice: Wydawnictwo KOS Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Zausznica, A. (2012), Nauka o barwie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
psychofizjologia widzenia, ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za percepcję wizualną z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu, na bazie klasycznych i współczesnych koncepcji i teorii percepcji dostarczana jest wiedza z zakresy psychologii widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dlatego analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Eksponowane są konsekwencje związane z funkcjonowaniem analizatora wzrokowego dla procesu informacji wizualnej i tworzenia jakości wizualnych. Podkreślany jest relatywizm odbioru informacji wizualnej w tym uwarunkowania wewnętrzne (np. wpływ: emocji, doświadczenia, myślenia, wiedzy na odbiór treści obrazów) oraz zewnętrznych (kontekst wizualny i znaczeniowy). Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. Stąd przedstawiane są mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za spostrzeganie przestrzeni, linii, bryły, faktury, barwy, światła, ruchu, układu, jak również percepcja tych jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny nałożony jest nacisk na zjawiska barwne i świetlne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Didkowska B. (2015), Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 46 – 68; 100- 117 Francuz P. (2013), Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-57 Kościelecki St. (1972), Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty) Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcka E, Orzechowski J. Szymura B. (2020). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 259 - 297 Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 3 - 79 Literatura uzupełniająca: Bagiński D. (2021), Obraz. Zagadka wzrokowa. Lublin: Vide Belting H. (2012), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Kraków: UNIVERSITAS. Boehm G. (2006), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Kraków: UNIVERSITAS. Kędziora Ł. (2022), Sztuka i mózg. W stronę percepcyjnie zorientowanej historii sztuki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Masland R. (2020), Czego oczy nie widzą. Jak wzrok kształtuje nasze myśli, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Mirzoeff N. (2016) Jak zobaczyć świat, Warszawa: Wydawnictwo Karakter Mitchwell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury Literatura o barwie: Evans G. (2017). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Warszawa: Wyd. Bellona Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Itten, J. (2015). Sztuka barwy, Kraków Matela L. (2021). Sekrety terapii kolorami, Katowice: Wydawnictwo KOS Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Zausznica, A. (2012), Nauka o barwie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
psychofizjologia widzenia, ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za percepcję wizualną z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu, na bazie klasycznych i współczesnych koncepcji i teorii percepcji dostarczana jest wiedza z zakresy psychologii widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dlatego analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Eksponowane są konsekwencje związane z funkcjonowaniem analizatora wzrokowego dla procesu informacji wizualnej i tworzenia jakości wizualnych. Podkreślany jest relatywizm odbioru informacji wizualnej w tym uwarunkowania wewnętrzne (np. wpływ: emocji, doświadczenia, myślenia, wiedzy na odbiór treści obrazów) oraz zewnętrznych (kontekst wizualny i znaczeniowy). Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. Stąd przedstawiane są mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za spostrzeganie przestrzeni, linii, bryły, faktury, barwy, światła, ruchu, układu, jak również percepcja tych jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny nałożony jest nacisk na zjawiska barwne i świetlne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Didkowska B. (2015), Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 46 – 68; 100- 117 Francuz P. (2013), Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-57 Kościelecki St. (1972), Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty) Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcka E, Orzechowski J. Szymura B. (2020). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 259 - 297 Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 3 - 79 Literatura uzupełniająca: Bagiński D. (2021), Obraz. Zagadka wzrokowa. Lublin: Vide Belting H. (2012), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Kraków: UNIVERSITAS. Boehm G. (2006), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Kraków: UNIVERSITAS. Kędziora Ł. (2022), Sztuka i mózg. W stronę percepcyjnie zorientowanej historii sztuki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK Masland R. (2020), Czego oczy nie widzą. Jak wzrok kształtuje nasze myśli, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Mirzoeff N. (2016) Jak zobaczyć świat, Warszawa: Wydawnictwo Karakter Mitchwell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury Literatura o barwie: Evans G. (2017). Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Warszawa: Wyd. Bellona Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Itten, J. (2015). Sztuka barwy, Kraków Matela L. (2021). Sekrety terapii kolorami, Katowice: Wydawnictwo KOS Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Zausznica, A. (2012), Nauka o barwie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.