Psychologia widzenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PWI-AW-1Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia widzenia |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, wykłady, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do zajęć 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie realizacji plastycznych/prac semestralnych w ramach egzaminu Łącznie: 60godz. (2 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna terminologię i posiada podstawową wiedzę w zakresie psychologii widzenia i teorii formy wizualnej w kontekście zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej W2: posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej (podstawy anatomiczne, fizjologiczne) oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej W3: ma świadomość związku procesu percepcji i recepcji jakości wizualnej oraz formy plastycznej (K_W 14, K_W15,K_W18, K_W24). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje i klasyfikuje mechanizmy odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej U2: rozpoznaje, omawia, interpretuje zjawiska wizualne związane z percepcją wzrokową U3: rozpoznaje i nazywa czynniki psychologiczne i kulturowe wpływające na odbiór informacji wzrokowej U4: potrafi podejmować samodzielne decyzje związane z projektowaniem i realizowaniem ćwiczeń z zakresu percepcji wzrokowej U5: wykorzystuje różne techniki i potrafi przygotować własną dokumentacje wizualną prac plastycznych wykonanych w ramach prowadzonych zajęć (K_U17, K_U20, K_U23) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K 1: ma świadomość swoich umiejętności formalnych i wiedzy z percepcji, dlatego też rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia. K 2: potrafi realizować własne koncepcje plastyczne za pomocą języka wizualnego realizującego zagadnienia percepcji wizualnej K 3: posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła plastycznego (K_K01, K_K07, K_K 09) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny akcentowane są zjawiska związane z bryłą jako ograniczony obszar przestrzenny wraz z powierzchnią ograniczającą. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność (obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach):W3,U1,U2,U3 - ocena prac śródsemestralnych: W1,W2,W3, U,1,U2, U3,U4,U5, K1,K2,K3, - egzamin ustny - omówienie zagadnień związanych z percepcją na podstawie wykonanych prac do 3 wybranych tematów realizowanych w trakcie wykładu Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji i analizy wybranych prac plastycznych realizujących wybrane zagadnienia związane z percepcją wzrokową (K_W 14, K_W15,K_W18, K_W24, K_U17, K_U20, K_U23,K_K01, K_K07, K_K 09) ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Łowkajtis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny akcentowane są zjawiska związane z bryłą jako ograniczony obszar przestrzenny wraz z powierzchnią ograniczającą. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2020/2021 realizowane są w trybie zdalnym za pośrednictwem Teams. Kody do spotkań prowadzący wysyła studentom przez pocztę Usosmail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny akcentowane są zjawiska związane z bryłą jako ograniczony obszar przestrzenny wraz z powierzchnią ograniczającą. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym 2020/2021 realizowane są w trybie zdalnym za pośrednictwem Teams. Kody do spotkań prowadzący wysyła studentom przez pocztę Usosmail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Didkowska | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Didkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot psychologia widzenia ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny akcentowane są zjawiska związane z bryłą jako ograniczony obszar przestrzenny wraz z powierzchnią ograniczającą. |
|
Literatura: |
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Bagiński D. (2021), Obraz. Zagadka wzrokowa. Lublin: Vide Belting H. (2012), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Kraków: UNIVERSITAS. Boehm G. (2006), O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Kraków: UNIVERSITAS. Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A. Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Masland R. (2020), Czego oczy nie widzą. Jak wzrok kształtuje nasze myśli, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Mirzoeff N. (2016) Jak zobaczyć świat, Warszawa: Wydawnictwo Karakter Mitchwell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcka E, Orzechowski J. Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Struktura i funkcje świadomości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 3 - 79 |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.