Zasady Projektowania Witrażu i Malarstwa Ściennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PWM-2Z-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zasady Projektowania Witrażu i Malarstwa Ściennego |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - malarstwo (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zajęcia obowiązkowe na kierunku malarstwo - zainteresowanie dziedziną makarstwa w architekturze i witrażem |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godzin dydaktycznych kontaktowych (2pkt. ECTS) + 30 godzin praca własna (1 pkt. ECTS) - Razem można otrzymać 3 pkt. ECTS W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku studiów i specjalności K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych wchodzących w skład specjalności (i dyscyplin pokrewnych) K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności) K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów - umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego AJA_W04 (odpowiednik A2_W11) K_W05 opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych K_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań kulturowych w sztukach wizualnych K_W07 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych (własnej) postawy twórczej, pozwalającą na autoanalizę twórczych dokonań, (w ramach kierunku studiów i specjalności) K_W08 ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie środków K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności K_U03 umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności K_U04 posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych K_U05 umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym K_U06 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi pokierować zespołem i realizować wspólne cele K_U07 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne wypowiedzi artystycznej – ma umiejętność właściwego doboru środków formalnych dla uzyskania jedności cech formalnych i artystycznych w zakresie kierunku studiów i specjalności K_U08 posiada umiejętność rozwiązywania zadań twórczych umożliwiającą swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej K_U09 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki (w szczególności w zakresie kierunku studiów ) K_U11 Posiada umiejętności językowe w zakresie dziedzin i dyscyplin sztuki właściwych dla kierunku studiów na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia K_U12 potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką interpretuje poprawnie oddziaływanie architektury w celu z |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej K_K03 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcić do zespołowej ich realizacji K_K04 ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej postawy twórczej K_K05 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania się z otoczeniem i współpracownikami, umiejętność nawiązywania kontaktów z odbiorcą prac artystycznych oraz zdolności integracyjne w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego mikro i makroregionu K_K07 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka AJA_K06 (odpowiednik AJA_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład, prezentacja, ćwiczenia z zakresu technicznego projektowania, ćwiczenia z zakresu inwentaryzacji i pomiarów bezpośrednio na obiektach, realizacje |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Zasady Projektowania Witraży i Malarstwa Ściennego jest realizowany w formie ćwiczeń. Ćwiczenia, realizowane pod kierunkiem prowadzącego, dają studentowi podstawową wiedzę z zakresu projektowania witraży i malarstwa ściennego w przestrzeniach architektonicznych oraz podstawową wiedzę na temat technicznego sporządzania projektów. |
Pełny opis: |
Przedmiot Zasady Projektowania Witrażu i Malarstwa Ściennego realizowany jest przez wykonywanie ćwiczeń w celu: podstawowej wiedzy z zakresu projektowania malarstwa w architekturze oraz praktycznego doświadczenia z zakresie technicznego sporządzania dokumentacji. - Zaznajomienie się z podstawami zasad komponowania witrażu, malarstwa ściennego i technik pokrewnych w przestrzeni architektonicznej. - Umiejętność zastosowania poprawnej analizy najważniejszych cech architektoniczno- przestrzennych i warunków ekspozycyjnych w celu doboru najwłaściwszego charakteru i tematu projektu oraz najtrafniejszej drogi projektowej. - Poznanie w sposób teoretyczny i empiryczny etapów postępowania projektowego. - Nabycie umiejętności technicznych realizacji poszczególnych etapów projektowych, wraz umiejętnością programowania realizacji z umiejętnością obliczania potrzebnych materiałów i czasu realizacji. Ćwiczenia rozpoczynają się teoretycznym wprowadzeniem w problematykę postawionego zadania i wskazówkami do jego poprawnej realizacji. W trakcie realizacji ćwiczenia student otrzymuje indywidualne korekty i sugestie prowadzące go do pozytywnego rezultatu. Realizowane bloki tematyczne: - Ogólne teoretyczne wprowadzenie w zagadnienie zasad projektowania witrażu i malarstwa ściennego w oparciu o analizę dzieł historycznych i współczesnych zakresie malarstwa w architekturze. - Plastyczna warstwowa analiza formalna dokonywana na wybranych omawianych przykładach poprzez cofanie etapów. - Realizacja - projekt – decyzja – uwarunkowania decyzji. - Znaczenie uwarunkowań architektonicznego takich jak: charakter, styl, miejsce, usytuowanie, wielkość, jakość światła, technika, istota tematu. - Poznanie poprzez realizację własnego projektu drogi projektowej (etapy postępowania projektowego z uwzględnieniem wszelkich uwarunkowań i rygorem postępowania projektowego) od szkicu i zapisu koncepcji, przez projekty linearne, walorowe i kolorze do kartonów i szablonów w skali 1:1. - Nabycie technicznych umiejętności wykonania wszystkich etapów projektowania oraz wiedzy z zakresu prac przygotowawczych do realizacji w tym obliczania ilości materiałów, przybliżonego czasu realizacji. |
Literatura: |
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995 Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych Dorothea Forstner OSB – Świat symboli Chrześcijańskich, Instytut wydawniczy PAX W-wa 1990 Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982 Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001 Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000 Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber Laura Lushington, The Bible In Stained Glass, Biblie Society London 1990 Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium John Pile – Historia wnętrz |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia Studenci po zakończeniu zajęć semestralnych uzyskują zaliczenie w skali ocen 2 do 5 oraz od 0 do 3 punktów ETCS. Zaliczenie semestru odbywa się w pracowni w obecności wszystkich studentów grupy i połączone jest z omówieniem prezentowanych przez poszczególnych studentów zrealizowanych ćwiczeń. Kryteria oceny: Techniczna poprawność projektów, czytelność i estetyka, wnikliwość analiz i opisów, oryginalność pomysłów i poprawność plastyczna. umiejętne wykorzystanie dostępnych materiałów, wzbogacenie projektów o wersję elektroniczną. Uwaga: Zaliczenie przedmiotu jest niezbędnym warunkiem do kontynuacji nauki w pracowni witrażu i w pracowni malarstwa ściennego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Rochecki | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Rochecki, Anna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Rochecki | |
Prowadzący grup: | Adam Kaźmierczak, Kazimierz Rochecki, Anna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Rochecki | |
Prowadzący grup: | Igor Datkiewicz, Kazimierz Rochecki, Anna Wójcicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.