Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy projektowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-PodPr-AW-1L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy projektowania
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem letni Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- podstawowa wiedza na temat współczesnych instalacji i technologii budowlanych,

- podstawowa wiedza na temat teorii projektowania, historii, kultury i sztuki,

- podstawowe umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni,

- umiejętność analizy wskazanego tematu zadania projektowego,

- znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne niezbędne do przygotowania zadania projektowego.



Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia:

godziny kontaktowe: 135godzin


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, niezbędny do zaliczenia przedmiotu: zapoznanie się z literaturą, poszukiwanie inspiracji, opracowanie zadania projektowego: 90 godzin


ŁĄCZNIE: 225 godzin (7 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: Posiada podstawową warsztatową wiedzę dotyczącą materiałów

i narzędzi (w tym – nowoczesnych instrumentów

i programów cyfrowych), ich znaczenia oraz sposobów zastosowania

w sztukach wizualnych i projektowych. K_W08

W2: Posiada wiedzę o sposobach realizowania zadań projektowych

w zastanych wnętrzach (zasady projektowania i ergonomii), w tym –

we wnętrzach historycznych. K_W09

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w

rozwiązywaniu złożonych zagadnień formalnych i projektowych.

K_U06

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę

ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego. K_K01

K2: Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za

pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy (w tym –

wykonawcy). K_K06

Metody dydaktyczne:

Prezentacja wybranych zagadnień z dziedziny budownictwa – konstrukcji, instalacji budowlanych i ergonomii.

Prezentacja i wspólna analiza obiektów architektury oraz ich wnętrz, dyskusja, samodzielne poszukiwanie inspiracji, konsultacje – korekty „otwarte” i indywidualne pomysłów i zadań projektowych.



Skrócony opis:

Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat sposobów kształtowania przestrzeni dla człowieka.

Poznaje podstawy budownictwa, zagadnienia związane z konstrukcją, instalacjami, ergonomią, technikami wykonawczymi, obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego.

Zapoznaje się także z metodami przedstawiania projektów.

Student wykonuje samodzielnie oraz w grupie pracę projektową inspirowaną tematyką zajęć, przedstawia ją przy pomocy formy przestrzennej oraz opracowanych graficznie plansz.

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń przedstawione zostaną w formie mini-wykładów następujące zagadnienia:

- podstawowe składowe budynku – konstrukcja

- podstawowe składowe budynku – instalacje

- sposoby oznaczania elementów instalacji na rysunkach technicznych, symbole, zasady projektowania,

- ochrona przeciwpożarowa,

- przegląd przepisów BHP i sanitarnych,

- wytyczne konserwatorskie, współpraca ze służbami konserwatorskimi w przypadku obiektów wpisanych do rejestru zabytków,

- inne zagadnienia związane z współpracą z Wydziałem Architektury i Budownictwa Urzędów Miasta oraz Gmin,

- wygląd opracowania projektowego – cechy charakterystyczne,

Na podstawie zdobytej wiedzy Studenci wykonują pracę projektową:

Temat zadania jest przedstawiony na pierwszych zajęciach, Studenci w ramach pracy własnej szukają inspiracjii pomocnych przy realizacji koncepcji. Po przedstawieniu i analizie materiałów formułowana jest idea – podstawa do dalszych prac projektowych. Studenci wykorzystują na zajęciach różne metody prezentacji – np. szkice odręczne, kolaż, formy przestrzenne, wizualizacje.

Na koniec semestru Studenci przedstawiają projekt na planszach i w formie przestrzennej.

W zależności od tematu zadania, w danym semestrze zajęć opracowanie projektu może się odbywać indywidualnie bądź w grupie.

Literatura:

1. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego”, Arkady, 2014 r.

2. Detail Magazine

3. Gerhard Hausladen, Karsten Tichelmann, „Interiors Construction Manual”, DETAIL, 2010r.

4. Prawo Budowlane,

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia weryfikowane są podczas regularnych korekt zadania projektowego. Ostatecznej ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie zawierające zakres przewidziany dla danego semestru (zgodny z opisem przedmiotu dostępnym na początku każdego semestru zajęć).

Oceniane są:

- szczegółowość i kompletność pracy,

- jakość i oryginalność przedstawionych pomysłów,

- czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei,

- kreatywność i zastosowanie zdobytej wiedzy,

- poprawność rozwiązań,

- estetyka wykonania pracy projektowej,

- prezentacja pracy semestralnej,

- obecność na zajęciach , aktywność, zaangażowanie i systematyczność w pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Truchel
Prowadzący grup: Maria Drozd, Aleksandra Truchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Truchel
Prowadzący grup: Maria Drozd, Aleksandra Truchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Truchel
Prowadzący grup: Maria Drozd, Aleksandra Truchel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)