Podstawy projektowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-PodPr-AW-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem letni Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowa wiedza na temat współczesnych instalacji i technologii budowlanych, - podstawowa wiedza na temat teorii projektowania, historii, kultury i sztuki, - podstawowe umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni, - umiejętność analizy wskazanego tematu zadania projektowego, - znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne niezbędne do przygotowania zadania projektowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: godziny kontaktowe: 135godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, niezbędny do zaliczenia przedmiotu: zapoznanie się z literaturą, poszukiwanie inspiracji, opracowanie zadania projektowego: 90 godzin ŁĄCZNIE: 225 godzin (7 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Posiada podstawową warsztatową wiedzę dotyczącą materiałów i narzędzi (w tym – nowoczesnych instrumentów i programów cyfrowych), ich znaczenia oraz sposobów zastosowania w sztukach wizualnych i projektowych. K_W08 W2: Posiada wiedzę o sposobach realizowania zadań projektowych w zastanych wnętrzach (zasady projektowania i ergonomii), w tym – we wnętrzach historycznych. K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiązywaniu złożonych zagadnień formalnych i projektowych. K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego. K_K01 K2: Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy (w tym – wykonawcy). K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja wybranych zagadnień z dziedziny budownictwa – konstrukcji, instalacji budowlanych i ergonomii. Prezentacja i wspólna analiza obiektów architektury oraz ich wnętrz, dyskusja, samodzielne poszukiwanie inspiracji, konsultacje – korekty „otwarte” i indywidualne pomysłów i zadań projektowych. |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat sposobów kształtowania przestrzeni dla człowieka. Poznaje podstawy budownictwa, zagadnienia związane z konstrukcją, instalacjami, ergonomią, technikami wykonawczymi, obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego. Zapoznaje się także z metodami przedstawiania projektów. Student wykonuje samodzielnie oraz w grupie pracę projektową inspirowaną tematyką zajęć, przedstawia ją przy pomocy formy przestrzennej oraz opracowanych graficznie plansz. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń przedstawione zostaną w formie mini-wykładów następujące zagadnienia: - podstawowe składowe budynku – konstrukcja - podstawowe składowe budynku – instalacje - sposoby oznaczania elementów instalacji na rysunkach technicznych, symbole, zasady projektowania, - ochrona przeciwpożarowa, - przegląd przepisów BHP i sanitarnych, - wytyczne konserwatorskie, współpraca ze służbami konserwatorskimi w przypadku obiektów wpisanych do rejestru zabytków, - inne zagadnienia związane z współpracą z Wydziałem Architektury i Budownictwa Urzędów Miasta oraz Gmin, - wygląd opracowania projektowego – cechy charakterystyczne, Na podstawie zdobytej wiedzy Studenci wykonują pracę projektową: Temat zadania jest przedstawiony na pierwszych zajęciach, Studenci w ramach pracy własnej szukają inspiracjii pomocnych przy realizacji koncepcji. Po przedstawieniu i analizie materiałów formułowana jest idea – podstawa do dalszych prac projektowych. Studenci wykorzystują na zajęciach różne metody prezentacji – np. szkice odręczne, kolaż, formy przestrzenne, wizualizacje. Na koniec semestru Studenci przedstawiają projekt na planszach i w formie przestrzennej. W zależności od tematu zadania, w danym semestrze zajęć opracowanie projektu może się odbywać indywidualnie bądź w grupie. |
Literatura: |
1. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego”, Arkady, 2014 r. 2. Detail Magazine 3. Gerhard Hausladen, Karsten Tichelmann, „Interiors Construction Manual”, DETAIL, 2010r. 4. Prawo Budowlane, |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia weryfikowane są podczas regularnych korekt zadania projektowego. Ostatecznej ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie zawierające zakres przewidziany dla danego semestru (zgodny z opisem przedmiotu dostępnym na początku każdego semestru zajęć). Oceniane są: - szczegółowość i kompletność pracy, - jakość i oryginalność przedstawionych pomysłów, - czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei, - kreatywność i zastosowanie zdobytej wiedzy, - poprawność rozwiązań, - estetyka wykonania pracy projektowej, - prezentacja pracy semestralnej, - obecność na zajęciach , aktywność, zaangażowanie i systematyczność w pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Truchel | |
Prowadzący grup: | Maria Drozd, Aleksandra Truchel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Truchel | |
Prowadzący grup: | Maria Drozd, Aleksandra Truchel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Truchel | |
Prowadzący grup: | Maria Drozd, Aleksandra Truchel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: wnętrza mieszkalne, forma abstrakcyjna |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń studenci poznają podstawy ergonomii w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Samodzielnie wybierają abstrakcyjną postać, dla której projektują mieszkanie, odpowiadając na podstawowe (choć indywidualne ze względu na formę) potrzeby mieszkańca - sen, jedzenie, higiena i rozrywka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.