Rysunek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-RYS-4Z-GR-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Rysunek |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Uzdolnienia plastyczne i kreacyjne ukierunkowane na umiejętności wykonawcze we własnych realizacjach rysunkowych. Wymagana znajomość warsztatowych możliwości tworzenia wersyjnych rozwinięć osobistych pomysłów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe : 60 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 2 pkt. Praca własna studenta: 45 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie do zajęć 1,5 pkt. 15 godz. czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac 0,5 pkt. Razem –120 godz. i 4 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 : posiada gruntowną wiedzę w zakresie technik i technologii grafiki warsztatowej i użytkowej oraz innych dyscyplin plastycznych służących do realizacji artystycznych, a także wiedzę teoretyczną niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną. AJA_W01 K_W04 : rozumie wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną, a praktycznymi aspektami studiów plastycznych, a także dostrzega ich znaczenie dla dalszego rozwoju osobowości twórczej. AJA_W04 K_W05 : ma pogłębioną wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej. AJA_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 : potrafi realizować własne koncepcje artystyczne w ramach kierunku grafika oraz obranej specjalności studiów. AJA_U02 K_U03 : posiada umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji w procesie tworzenia prac artystycznych i projektowych . AJA_U03 K_ U07 : posiada umiejętność rozwiązywania zadań artystycznych w sposób twórczy , niezależny i oryginalny. AJA_ U07 K_U10 : ma świadomy i odpowiedzialny stosunek do publicznych wystąpień związanych z tematyką kultury i sztuki. AJA_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K 01 : jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej. AJA_K01 K_K03 : posiada świadomość psychologicznych uwarunkowań działalności artystycznej i społecznej, przejawiającą się między innymi w: - umiejętności wykorzystywania zasad fizjologii i psychologii widzenia w twórczości artystycznej, - korzystaniu z uwarunkowań psychologicznych w działaniach marketingowych i reklamowych, - świadomym korzystaniu z mechanizmów psychologicznych w procesie budowania własnej kariery artystyczno-zawodowej. AJA_K03 K_K04 : ma zaangażowany, krytyczny stosunek do otaczającej rzeczywistości wizualnej, a także umiejętność autorefleksji na temat różnych aspektów własnej działalności artystycznej. AJA_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa, komentarz ilustracyjno-wizualny, pokaz, prezentacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Praca na IV roku stanowi podsumowanie i zbiorczą repetycje dotychczasowych doświadczeń, ale zarazem jest otwarciem na przyszły dyplom i lata następne. Obliguje to do szczególnie wnikliwego rozpoznania i uwzględnienia osobowości studenta, wzmocnienia jego predyspozycji artystycznej. Praca w tym semestrze mogłaby przyjąć formę – protodyplomu. |
Pełny opis: |
Dialog twórczy doprowadzający do wynalazczości wykonawczej. Podjęcie wątków narracyjnych języka plastycznego. Tok pracy powinien składać się z pracy koncepcyjnej zawierającej różnorodność myślenia oraz zasadniczej realizacji o cechach utworu autonomicznego. Praca z zachowaniem indywidualnych predyspozycji twórczych( scenariusz , kompozycja, konstrukcja, analiza, synteza, środki indywidualne ekspresji). Zadania lub układy pracowniane inspirujące do budowania osobistego laboratorium lub autonomicznego pola do eksperymentów. |
Literatura: |
„Uffizi – historia i zbiory” , Arkady Warszawa 1995 Maria Mrozińska, Stanisława Sawicka „Grafika szkół obcych w zbiorach polskich” Arkady, Warszawa 1978 „Disegno – Rysunek u źródeł sztuki nowożytnej”, materiały z sesji naukowej w Toruniu 26-27. 10. 2000 Beata Jankowiak – Konik „ Wielkie kolekcje” , Pascal, 2009 Bolesław Lutosławski „ Alchemia portretu” Helion, 2011 „ Von Leonardo bis Chagall” Coruina, Budapeszt 1988 Kenneth Clark „ Akt studium idealnej formy” Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe , PWN ,Warszawa 1998 Bohumir Mraz „ Ingres rysunki” Odeon, Arkady, Praga 1979, Warszawa 1989 „Przestrzenie rysunku”, katedra rysunku Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, Fundacja ASP Poznań 2005 Camillo Semenzato „ Blask renesansu”, Arkady 1994 Mirosław Piotrowski ,,Grafika / Rysunek”, Wydział Sztuk Pięknych UMK , Toruń 2007 Zuzanna Janin „Autobiografia”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2000 Jan Berdyszak "O obrazie” Muzeum Warmi I Mazur w Olsztynie 1999 „Andrzej Pawłowski 1925 -1986” BWA Katowice 2002 „Teresa Murak”, Galeria Bielska BWA 1998 Biblioteka Zakładu Rysunku Czasopisma branżowe Udział w wystawach i zasoby internetowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje w oparciu o zrealizowany zestaw prac przez studenta. Indywidualne omówienie prac , krytyczna analiza i dyskusja podsumowująca tok pracy w semestrze. Aktywny udział i obecność na zajęciach studenta jest warunkiem zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.