Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-RinAty-4Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 4 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ |
Strona przedmiotu: | http://zpi.umk |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada zaawansowane i pogłębione umiejętności oraz praktykę zawodową zdobyte podczas dotychczasowego toku studiów, szczególnie w odniesieniu do realizacji interdyscyplinarnych i w pracy własnej - ponadobowiązkowej, wynikające z realizacji własnych projektów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godz. i 2 pkt. ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, zajęcia w Pracowni Interdyscyplinarnej. • 45 godz. i 1,5 pkt. ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. • 15 godz. i 0,5 pkt. ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. razem 120 godz. i 2 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | • KW_01: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. A2_W08 • KW-02: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2_W12 • KW_03: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej. A2_W10, H2A_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • KU_01: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych. A2_U11 • KU_02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12 • KU-03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13 • KU_04: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. A2_U14 • KU_05: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U15 • KU_06: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • KK_01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03 • KK_02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03 • KK_03: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02 • KK_04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. A2_K02, H2A_K06, S2A_K07 • KK_05: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04, S2A_K04 • KK_06: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. H2A_K05, S2A_K02 • KK_07: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. A2_K03; • KK_08: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: - inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań, - przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań, - integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych - prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. A2_K05 • K_K09 Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. A2_K05 |
Metody dydaktyczne: | • praca w grupach pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu; • zadania realizowane są w Pracowni Interdyscyplinarnej i w miejscu zamieszkania studenta, ze względu na zbyt małą ilość godzin kontaktowych przewidzianych w programie ramowym; • realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie, poza zatwierdzonymi przez prowadzącego zajęcia wyjątkami, jeżeli nakład pracy przy pracy jest wymaga dużego nakładu pracy lub do jego przeprowadzenia wymagany jest udział więcej niż jedna osoba; • przedstawienie zadań do realizacji przez studentów w danym semestrze roku akademickiego; • każde nowe zadanie poprzedzone pokazem materiału ilustracyjnego i dyskusją ze studentami na dany temat; • studenci zobowiązani są do przedstawienia szkiców i projektów koncepcyjnych, odnoszących się do konkretnych zadań, po czym odbywa się dyskusja na ten temat; • w razie konieczności dokonania korekty lub konieczności zmiany koncepcji student zobowiązany jest do modyfikacji pomysłu lub przedstawienia nowej koncepcji; • po zatwierdzeniu projektów wykonanie jednostkowych prac do przedstawienia na zaliczenie; • na zakończenie semestru przegląd, omówienie i ocena wszystkich powstałych prac. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to przedmiot obowiązkowy na specjalności multimedia i fotografia. To rozszerzanie własnej kreacji artystycznej występującej na styku różnorakich dyscyplin z dziedziny sztuk plastycznych – klasycznych i z zakresu nowych mediów. W ramach zadań podejmowanych na zajęciach studenci rozwijają myślenie twórcze na podstawie dotąd poznanej wiedzy i zdobytych dotąd umiejętności warsztatowych. Student zobowiązany zostanie do realizacji projektów w przestrzeniach wystawienniczych, usytuowanych w profesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych, odpowiadając na zadane tematy, zobowiązany jest do zastosowania najważniejszych dyscyplin sztuki, z zakresu klasycznego rozumienia warsztatu jak i w odniesieniu do szeroko pojętych środków wyrazu mieszczących się w pojęciu interdyscyplinaryzmu: - realizacje wideo i filmowe, animacja; - obiekt i instalacja; - fotografia; - performance, wideoperformance, happening i działania parateatralne |
Pełny opis: |
Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej to przedmiot obowiązkowy prowadzony jest na czwartym roku studiów, tj. w trakcie trwania siódmego i ósmego semestru. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych. Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie, wiedzę i umiejętności. W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania po dwa projekty. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności i wykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej. Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań ( co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie. |
Literatura: |
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Poszerzenie literatury zalecanej z II i III roku studiów z przedmiotu działania interdyscyplinarne: 1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990; 2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985; 3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982; 4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184; 5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003; 6. 6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999; 7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985; 8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982; 9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990; 10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984; 11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990; 12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003; 13. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław; 14. Sacrum i sztuka - materiały z konferencji KUL (oprac. N. Cieślińka), Znak,1989; 15. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu Realizacje interdyscyplinarne są: • zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie A2_W08; • pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13 ; • praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Interdyscyplinarnej podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06; • w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03 ; • indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05; • zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U1. Kryteria oceniania: • jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U12, A2_K03, A2_U16 ; • umiejętności warsztatowe w odniesieniu do interdyscyplinaryzmu, właściwe użycie materiałów i technik, adekwatność zastosowania dyscypliny i techniki oraz nakład pracy A2_U15, A2_K03; • wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_U14, A2_U16; • obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02; • ocena wykładowcy odnosząca się do kształtowania się świadomości twórczej studenta A2_U11, A2_K03 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marian Stępak | |
Prowadzący grup: | Marian Stępak | |
Strona przedmiotu: | http://ki.umk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to przedmiot obowiązkowy na specjalności multimedia i fotografia. To rozszerzanie własnej kreacji artystycznej występującej na styku różnorakich dyscyplin z dziedziny sztuk plastycznych – klasycznych i z zakresu nowych mediów. W ramach zadań podejmowanych na zajęciach studenci rozwijają myślenie twórcze na podstawie dotąd poznanej wiedzy i zdobytych dotąd umiejętności warsztatowych. Student zobowiązany zostanie do realizacji projektów w przestrzeniach wystawienniczych, usytuowanych w profesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych, odpowiadając na zadane tematy, zobowiązany jest do zastosowania najważniejszych dyscyplin sztuki, z zakresu klasycznego rozumienia warsztatu jak i w odniesieniu do szeroko pojętych środków wyrazu mieszczących się w pojęciu interdyscyplinaryzmu: - realizacje wideo i filmowe, animacja; - obiekt i instalacja; - fotografia; - performance, wideoperformance, happening i działania parateatralne |
|
Pełny opis: |
Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej to przedmiot obowiązkowy prowadzony jest na czwartym roku studiów, tj. w trakcie trwania siódmego i ósmego semestru. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych. Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie, wiedzę i umiejętności. W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania po dwa projekty. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności i wykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej. Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań ( co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie. |
|
Literatura: |
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Poszerzenie literatury zalecanej z II i III roku studiów z przedmiotu działania interdyscyplinarne: 1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990; 2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985; 3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982; 4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184; 5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003; 6. 6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999; 7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985; 8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982; 9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990; 10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984; 11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990; 12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003; 13. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław; 14. Sacrum i sztuka - materiały z konferencji KUL (oprac. N. Cieślińka), Znak,1989; 15. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.