Rzeźba w przestrzeni publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-RzPP-4L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba w przestrzeni publicznej |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru 4 rok sem. letni obie specjalności, Moduł A |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępując do nauki przedmiotu powinien posiadać wiedzę i zaawansowane umiejętności z zakresu szeroko rozumianego warsztatu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczącą relacji elementów dzieła plastycznego w przestrzeni( zagadnienia te pozostają w korelacji z zagadnieniami rozpoznanymi na zajęciach z Podstaw Kompozycji Rzeźbiarskiej i Kompozycji Rzeźbiarskie). |
Całkowity nakład pracy studenta: | liczba ECTS 2 45 godz.. kontaktowych 15 godz. praca własna : - praca koncepcyjna nad projektem, zebranie materiałów problemowych - przygotowanie dokumentacji do każdego etapu pracy nad projektem - przygotowanie i przeprowadzenie ankiety środowiskowej na dany temat - prace przygotowawcze do realizacji makiety i prac nad makietą -przygotowanie szkiców koncepcyjnych w formie rysunkowej i modeli trójwymiarowych - przygotowanie dokumentacji końcowej |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu pełnym K_W03:posiada wiedzę dotycząca uwarunkowań konstrukcyjnych technicznych i technologicznych dla realizacji zadań rzeźbiarskich w stopniu pełnym K_W05: posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji w stopniu zaawansowanym K_W07: ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym K_W08:dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie w stopniu pełnym K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu zaawansowanym K_W18:Zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01:posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w stopniu pełnym K_U03:umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie studiowanego kierunku w stopniu zaawansowanym K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu pełnym K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym K_U08:umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym w stopniu w stopniu pełnym K_U09:potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej w stopniu pełnym K_U10jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego w stopniu zaawansowanym K_U11:jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach interdyscyplinarnych prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach w stopniu zaawansowanym K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby w stopniu pełnym K_U15:zna zasady i warunki niezbędne do tego ,aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy w stopniu pełnym K_U18:w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, szczególnie dotyczących obecności dzieła sztuki w przestrzeni publicznej w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02:jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji w stopniu podstawowym w stopniu pełnym K_K03:potrafi korzystać z wiedzy różnych dyscyplin naukowych poprzez możliwość korzystania z szerokiego wachlarza kierunków studiów oferowanych przez uniwersytet w stopniu podstawowym K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu pełnym K_K06:posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: - pracę w interdyscyplinarnych zespołach zwłaszcza w zakresie konserwatorsko – rzeźbiarskim i architektoniczno – rzeźbiarskim. — prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie w stopniu zaawansowanym K_K07:potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki tworząc pola do dyskusji , edukacji i wzajemnego inspirowania się w stopniu pełnym |
Metody dydaktyczne: | Wprowadzenie w postaci opisu zagadnień poruszanych na poszczególnych etapach ćwiczenia. Podejmowanie dyskusji nad konkretnymi problemami badawczymi, konkretnymi zagadnieniami między innymi na temat „miejsca”; związków i relacji przestrzennych miejsca przy uwzględnieniu jego kontekstów kulturowych i społecznych. Dla lepszego zrozumienia zagadnień dotyczących projektowania rzeźbiarskiego w trakcie zajęć przedstawiane są w formie pokazu realizacje innych artystów. Zagadnienia są realizowane w formie ćwiczeń podczas, których temat szczegółowy zostaje wypracowywany samodzielnie przez studenta. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Treścią zajęć jest przygotowywanie przez studentów projektów, dotyczących koncepcji organizacji przestrzennej danego miejsca w przestrzeni publicznej, biorąc pod uwagę uwarunkowania przestrzenno – formalne oraz złożony aspekt odniesień kulturowych, przypisanych tej przestrzeni. Niezbędne do realizacji przedmiotu jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu Kompozycja Rzeźbiarska. Przedmiot jest prowadzony w korelacji z przedmiotem Konsultacje Architektoniczne. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń wprowadzających i ćwiczenia właściwego, obejmującego całościowo ujęty projekt. Ćwiczenia wprowadzające mają charakter pomocniczy. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe, przygotowujące do wykonania projektu właściwego. Studenci indywidualnie i w zespołach realizują kilka ćwiczeń, dotyczących wyszczególnionych zagadnień, analizujących uwarunkowania przestrzenne w powiązaniu ze strukturami rzeźbiarskimi. Zajęcia poświęcone są rozpoznawaniu systemu proporcji, wielkości, skali, podziałów, badaniu związków i relacji przestrzennych w sytuacji modelowej. W ćwiczeniu właściwym student samodzielnie wyraża i realizuje własną koncepcję rzeźbiarską w formie projektu, będącą odpowiedzią na zadany problem. Prowadzący zajęcia wskazuje wszystkim studentom, biorącym w nich udział, to samo miejsce – konkretne miejsce w przestrzeni publicznej. Zadanie w szczególności poświęcone jest rozpoznawaniu zagadnień formalnych w kontekście złożonych zagadnień przestrzeni publicznej, kontekstu historycznego, kulturowego, sztuk plastycznych i ich związków z różnorodnymi dziedzinami współczesnego życia. Podczas nauki student rozpoznaje nie tylko determinacje formalno-przestrzenne miejsca, ale przede wszystkim jego uwarunkowania społeczne. Umiejętność ta dokonuje się dzięki analizie plastycznych i społecznych elementów przestrzeni publicznej i ich interpretacji. Wynikiem tej analizy jest sformułowanie zasad, na podstawie których możliwe jest osiągnięcie związku kompozycyjnego i znaczeniowego miejsca z dziełem plastycznym. Ćwiczenie jest realizowane przy uwzględnieniu zasad i warunków niezbędnych do tego, aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy. W trakcie podejmowanego zadania, student rozwiązuje zagadnienia dotyczące szeroko rozumianego warsztatu artystycznego, wraz z zagadnieniami uwarunkowań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych dla realizacji konkretnego przedsięwzięcia rzeźbiarskiego. Przedmiot jest realizowany w powiązaniu z przedmiotem „Konsultacje Architektoniczne” i „Symulacje Komputerowe w Przestrzeni Architektoniczno-Urbanistycznej”. Ponadto proponowane przedmioty dopełniają się tworząc całościowe ujęcie tematyki projektowania w przestrzeni. Zadanie podsumowuje rozbudowana dokumentacją, w której student wizualizuje rozwiązany problem rzeźbiarski. Tak szeroki zakres zagadnień i zadań, podejmowany na zajęciach dostosowany jest do wymagań, jakie stawia przed aplikantem konkurs rzeźbiarski i stanowi przygotowanie do aktywnego wejścia na rynek sztuki. |
Literatura: |
Literatura Yi – Fu Tuan „Przestrzeń i miejsce” Ewa Rewers „Post–Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta “ Augustyn Bańka „Architektura psychologicznej przestrzeni życia” Hanna Buczyńska-Garewicz „Miejsce Strony Okolice. Przyczynek do Fenomenologii Przestrzeni” Jacek Krenz „Architektura znaczeń” Oskar Hansen „Zobaczyć Świat” Jacek Gyurkovich „Znaczenia form charakterystycznych dla kształcenia i percepcji przestrzeni” Andrzej Basista „Kompozycja Dzieła Architektury” Stefan Papp „Przestrzeń” |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie, omówieniu i ocenie zrealizowanego projektu. Ocenie podlegają materiały pomocnicze wypracowane na poszczególnych etapach pracy. Należą do nich: notacje rysunkowe, zapisy cyfrowe i inne formy prezentacji, szkice i modele przestrzenne. Na projekt właściwy składają: zamysł w formie pisemnej, model przestrzenny (oraz detal w skali), dokumentacja fotograficzna. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność, samodzielność pracy, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Adaszewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Treścią zajęć jest przygotowywanie przez studentów projektów, dotyczących koncepcji organizacji przestrzennej danego miejsca w przestrzeni publicznej, biorąc pod uwagę uwarunkowania przestrzenno – formalne oraz złożony aspekt odniesień kulturowych, przypisanych tej przestrzeni. Niezbędne do realizacji przedmiotu jest wcześniejsze zaliczenie przedmiotu Kompozycja Rzeźbiarska. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń wprowadzających i ćwiczenia właściwego, obejmującego całościowo ujęty projekt. Ćwiczenia wprowadzające mają charakter pomocniczy. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe, przygotowujące do wykonania projektu właściwego. Studenci indywidualnie i w zespołach realizują kilka ćwiczeń, dotyczących wyszczególnionych zagadnień, analizujących uwarunkowania przestrzenne w powiązaniu ze strukturami rzeźbiarskimi. Zajęcia poświęcone są rozpoznawaniu systemu proporcji, wielkości, skali, podziałów, badaniu związków i relacji przestrzennych w sytuacji modelowej. W ćwiczeniu właściwym student samodzielnie wyraża i realizuje własną koncepcję rzeźbiarską w formie projektu, będącą odpowiedzią na zadany problem. Prowadzący zajęcia wskazuje wszystkim studentom, biorącym w nich udział, to samo miejsce – konkretne miejsce w przestrzeni publicznej. Zadanie w szczególności poświęcone jest rozpoznawaniu zagadnień formalnych w kontekście złożonych zagadnień przestrzeni publicznej, kontekstu historycznego, kulturowego, sztuk plastycznych i ich związków z różnorodnymi dziedzinami współczesnego życia. Podczas nauki student rozpoznaje nie tylko determinacje formalno-przestrzenne miejsca, ale przede wszystkim jego uwarunkowania społeczne. Umiejętność ta dokonuje się dzięki analizie plastycznych i społecznych elementów przestrzeni publicznej i ich interpretacji. Wynikiem tej analizy jest sformułowanie zasad, na podstawie których możliwe jest osiągnięcie związku kompozycyjnego i znaczeniowego miejsca z dziełem plastycznym. Ćwiczenie jest realizowane przy uwzględnieniu zasad i warunków niezbędnych do tego, aby wypowiedź artystyczna stała się komunikatywna i istotna dla odbiorcy. W trakcie podejmowanego zadania, student rozwiązuje zagadnienia dotyczące szeroko rozumianego warsztatu artystycznego, wraz z zagadnieniami uwarunkowań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych dla realizacji konkretnego przedsięwzięcia rzeźbiarskiego. Przedmiot jest realizowany w powiązaniu z przedmiotem „Konsultacje Architektoniczne” i „Symulacje Komputerowe w Przestrzeni Architektoniczno-Urbanistycznej”. Ponadto proponowane przedmioty dopełniają się tworząc całościowe ujęcie tematyki projektowania w przestrzeni. Zadanie podsumowuje rozbudowana dokumentacją, w której student wizualizuje rozwiązany problem rzeźbiarski. Tak szeroki zakres zagadnień i zadań, podejmowany na zajęciach dostosowany jest do wymagań, jakie stawia przed aplikantem konkurs rzeźbiarski i stanowi przygotowanie do aktywnego wejścia na rynek sztuki. |
|
Literatura: |
Literatura Yi – Fu Tuan „Przestrzeń i miejsce” Ewa Rewers „Post–Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta “ Augustyn Bańka „Architektura psychologicznej przestrzeni życia” Hanna Buczyńska-Garewicz „Miejsce Strony Okolice. Przyczynek do Fenomenologii Przestrzeni” Jacek Krenz „Architektura znaczeń” Oskar Hansen „Zobaczyć Świat” Jacek Gyurkovich „Znaczenia form charakterystycznych dla kształcenia i percepcji przestrzeni” Andrzej Basista „Kompozycja Dzieła Architektury” Stefan Papp „Przestrzeń” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.