Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rzeźba i wstęp do desingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-Rzeź-AW-1Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzeźba i wstęp do desingu
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólne uzdolnienia plastyczne; predyspozycje do postrzegania i analizowania zależności w układach przestrzennych, wyobraźnia przestrzenna.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w ćwiczeniach – 120


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 60 godz.

- czytanie literatury- 10 godz.


Łącznie: 190 godz. (6 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną przy podejmowanych zadaniach projektowych oraz wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuk wizualnych. K_W05

W2: Rozumie sposoby plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji artystycznych i projektowych. K_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:


U1: Potrafi rozpoznawać i posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi i nowymi technikami i technologiami z dziedziny sztuk wizualnych.K_U10



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz

Metoda dydaktyczna podająca :

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- giełda pomysłów

- obserwacji


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- okrągłego stołu
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej

- interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

 ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013.

 DUBY G. (ed.), „Sculpture: From Antiquity to the Present Day”, Köln (Taschen) 2013

 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981.

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną. Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie dokumentacji fotograficznej efektów realizowanych zadań i projekt planszy końcoworocznej 100x70cm w formie cyfrowej.

Końcowo-roczne przeglądy z wszystkich przedmiotów.

Wystawy końcowo-roczne.

Kryteria oceniania:

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie:

 zaangażowanie i aktywność,

 umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji,

 poziom rozumienia realizowanych zadań,

 umiejętność formułowania i prezentacji założeń,

 biegłość techniczna i manualna,

 umiejętność korzystania z materiałów i technologii,

Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne

przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej

- interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Uwagi:

zajęcia prowadzone w formie hybrydowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej

- interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Prowadzący grup: Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem.

Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu.

Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań.

Pełny opis:

Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności:

- analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów

- analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem

- analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej)

Zakres tematów:

- analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej

- interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej

- przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną

- przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową

Literatura:

 GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009.

 ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013.

 READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994.

 READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)