Rzeźba i wstęp do desingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-Rzeź-AW-1Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba i wstęp do desingu |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólne uzdolnienia plastyczne; predyspozycje do postrzegania i analizowania zależności w układach przestrzennych, wyobraźnia przestrzenna. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 120 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 60 godz. - czytanie literatury- 10 godz. Łącznie: 190 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną przy podejmowanych zadaniach projektowych oraz wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuk wizualnych. K_W05 W2: Rozumie sposoby plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji artystycznych i projektowych. K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi rozpoznawać i posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi i nowymi technikami i technologiami z dziedziny sztuk wizualnych.K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz Metoda dydaktyczna podająca : - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - giełda pomysłów - obserwacji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej - interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
Literatura: |
ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013. DUBY G. (ed.), „Sculpture: From Antiquity to the Present Day”, Köln (Taschen) 2013 GOMBRICH E., „Sztuka i złudzenie”, Warszawa 1981. GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. POTOCKA M. A., „Rzeźba: dzieje teoretyczne”, Kraków 2002. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną. Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie dokumentacji fotograficznej efektów realizowanych zadań i projekt planszy końcoworocznej 100x70cm w formie cyfrowej. Końcowo-roczne przeglądy z wszystkich przedmiotów. Wystawy końcowo-roczne. Kryteria oceniania: Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: zaangażowanie i aktywność, umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji, poziom rozumienia realizowanych zadań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej - interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w formie hybrydowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej - interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Maślewski, Aleksander Paskal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu, poza ogólnym rozwojem świadomości artystycznej studentów, wyposaża ich w wiedzę i umiejętności pozwalające analizować wzajemne relacje brył, relacje brył z przestrzenią zewnętrzną oraz relacje człowieka z otoczeniem. Zdobyte tu doświadczenia są podstawą do projektowania bryły, przestrzeni czy szeroko rozumianego designu. Ważnym elementem kształcenia jest zdobycie doświadczenia w zespołowym rozwiązywaniu postawionych przed studentami zadań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Rzeźba i wstęp do designu prowadzony jest w formie ćwiczeń i wprowadza studentów w zagadnienia związane z bryłą i przestrzenią, a w szczególności: - analizę struktury bryły w aspekcie jej wielkości, masy, proporcji, kształtów - analizę zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami, oraz pomiędzy bryłami a otoczeniem - analizę funkcji formy przestrzennej (dekoracyjnej, użytkowej) Zakres tematów: - analiza bryły: jej struktury, proporcji, kształtów i przekrojów na przykładzie bryły geometrycznej - interpretacje przedmiotu: ekspresja zestawień materiałowych, zaprzeczenie funkcji, nadawanie nowej funkcji na przykładzie formy organicznej - przekształcenie formy organicznej w formę abstrakcyjną - przekształcenie formy abstrakcyjnej w formę użytkową |
|
Literatura: |
GOMBRICH E., „Zmysł porządku: o psychologii sztuki dekoracyjnej”, Kraków 2009. ARNHEIM R., „Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka”, Łódź 2013. READ H., „Sens sztuki”, Warszawa 1994. READ H., „O pochodzeniu formy w sztuce”, Warszawa 1973. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.