Socjologia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-SSz-5Z-sm-sJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia sztuki |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 5 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 5 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot Socjologia sztuki realizowany jest w formie ćwiczeń poprzedzonych wprowadzeniem w postaci wykładu. Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje wiedzę na temat historii sztuki oraz czynników poza artystycznych – przede wszystkim społecznych, tworzących złożony kontekst dla jej występowania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz.(10 godz. wykładu i 20 godz. ćwiczeń) i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, analiza tekstów, dyskusja, konsultacje indywidualne i grupowe 30 godz. i 1 pkt ECTS - czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia przedmiotu 30 godz. i 1 pkt ECTS – praca indywidualna – przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia – wiedza • Dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat kontekstu historycznego, socjologicznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia (K_W04) • Posiada zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki oraz społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W05) • Ma zaawansowaną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie socjologii sztuki, filozofii, psychologii i pedagogiki (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kształcenia – umiejętności • Posiada pogłębione umiejętności badawcze, potrafi dobierać krytycznie dane i metody analiz, formułować własne opinie i wnioski wskazujące kierunki dalszych badań (K_U09) • Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie w języku polskim i języku obcym na tematy związane z kulturą, sztuką (także kontekście socjologicznym) i edukacją wizualną w tym prezentować publicznie swoje realizacje twórcze wzbogacając je o komentarz autorski (K_U10) • Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury i prezentacji opracowań krytycznych na podstawie wiedzy z zakresu socjologii sztuki, sztuki mediów i edukacji wizualnej (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kształcenia – kompetencje społeczne • Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny (K_K01) • Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K04) • Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05) • Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych (K_K06) • Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu „Socjologia sztuki” jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym kontekstem społeczno-kulturowym a aktualnymi kształtem i funkcjami sztuki rozumianej jako społeczny konstrukt. Szczególny nacisk położony zostanie na rozważanie wybranych problemów kultury i sztuki współczesnej. |
Pełny opis: |
Proponowana perspektywa socjologiczna rozpatrywania sztuki zakłada uwzględnienie szeregu czynników i procesów interakcji sztuki z rzeczywistością społeczną. Chodzi m.in. o sferę religii, polityki, ideologii, historii, o uwarunkowania związane z poziomem rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego społeczeństwa, a nade wszystko z dominującymi w danym czasie trendami kulturowymi. W części wstępnej podane zostaną wiadomości na temat miejsca sztuki na gruncie badań socjologicznych i związanej z tym perspektywy badawczej. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją dla osobistej refleksji nad własną praktyką artystyczną, rolą sztuki oraz miejscem twórcy i odbiorcy w świecie współczesnym. |
Literatura: |
Bachórz, J. (1998). Wstęp (V-CLXV), (W:) B. Prus: Lalka, t. I. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Baszkiewicz J. (2002). Powszechna historia ustrojów państwowych. Gdańsk: Arche, 13-32, 177-207, 349-369 Eliade, M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 11-105 Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 1, Kraków: Znak Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 2. Kraków: Znak, 7-70 Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: PWN, 79-89, 137-142, 296-300 Fernández-Armesto, F. (2008). Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa: PWN Giddens, A. (1998). Socjologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 11-33 Golka, M. (2008). Socjologia sztuki, Warszawa: Difin Heinich N. (2010). Socjologia sztuki, Warszawa: Oficyna Naukowa Le Goff J. (2007). Długie średniowiecze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 82-93, 94-107, 197-202 Łapiński Z., Tomasik W. (red.) (2004). Słownik realizmu socjalistycznego. Kraków: Universitas Matuchniak-Krauska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa Oficyna Naukowa Marshall G. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: PWN Mikołajewski J. (2007). Terremoto, Warszawa: Dowody na Istnienie Wydawnictwo Reinhard, W. (2009). Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa: PWN Rosiak D., (2013). Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Wekslera-Waszkinela, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Russell, B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa: Fundacja Aletheia Szahaj A., Jakubowski M. N.(2006). Filozofia polityki, 13-25, 101, 170-179 Szlachta, B. (red.) (2005), Słownik społeczny, Kraków: Wydawnictwo WAM, 101-107, 902-914, 935-941, 1063-1078, 1481-1490 Sztompka, P.(2003). Socjologia. Kraków: Znak, 17-42, 229-256 Trznadel J. (1993). Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami. Wydawnictwo Paweł Skokowski. Lublin: 91-107 Walicki, A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t.1 (139-181), Kraków: Universitas Zajączkowski A. (red.) (1988). Czas w kulturze. Warszawa: PIW, 291-329, 375-402 Źródła filmowe: Ronit Kernstner, Na rozstaju, 1993 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia będzie realizacja ćwiczeń wykonywanych przez studentów na podstawie wykładów wprowadzających oraz zadawanej problematyki, materiałów tekstowych i wizualnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu „Socjologia sztuki” jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym kontekstem społeczno-kulturowym a aktualnymi kształtem i funkcjami sztuki rozumianej jako społeczny konstrukt. Szczególny nacisk położony zostanie na rozważanie wybranych problemów kultury i sztuki współczesnej. |
|
Pełny opis: |
Proponowana perspektywa socjologiczna rozpatrywania sztuki zakłada uwzględnienie szeregu czynników i procesów interakcji sztuki z rzeczywistością społeczną. Chodzi m.in. o sferę religii, polityki, ideologii, historii, o uwarunkowania związane z poziomem rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego społeczeństwa, a nade wszystko z dominującymi w danym czasie trendami kulturowymi. W części wstępnej podane zostaną wiadomości na temat miejsca sztuki na gruncie badań socjologicznych i związanej z tym perspektywy badawczej. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją dla osobistej refleksji nad własną praktyką artystyczną, rolą sztuki oraz miejscem twórcy i odbiorcy w świecie współczesnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Eliade, M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu (11-105), Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 1, (7-70) Kraków: Znak Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 2, (503-623) Kraków: Znak Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (79-89, 137-142, 296-300), Warszawa: PWN Giddens, A. (1998). Socjologia (11-33), Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Golka, M. (2008). Socjologia sztuki, Warszawa: Difin Heinich N. (2010). Socjologia sztuki, Warszawa: Oficyna Naukowa Lipski, A. (2001). Elementy socjologii sztuki. Problem awangardy artystycznej XX wieku (18-48), Wrocław: Alta 2 Matuchniak-Krauska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa Oficyna Naukowa Mikołajewski J. (2007). Terremoto, Warszawa: Dowody na Istnienie Wydawnictwo Rorty R., Vattimo G., Zabala S. (2010). Przyszłość religii, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Rosiak D., (2013). Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Wekslera-Waszkinela, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Szahaj A.. Jakubowski M. N.(2006). Filozofia polityki (13-25, 101, 170-179) Szlachta, B. (red.) (2005), Słownik społeczny (902-914, 935-941), Kraków: Wydawnictwo WAM Sztompka, P.(2003). Socjologia (17-42, 229-256), Kraków: Znak Vattimo, G. (2014). Kryzys: solidarność, elity, pamięć, Europa: (51-64) (W:) J. Kołtan (red.): Solidarność i kryzys zaufania, Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności Źródła filmowe: László Nemes Syn Szawła, 2015 Ronit Kernstner, Na rozstaju, 1993 Paweł Łoziński, Miejsce urodzenia, 1992 Literatura uzupełniająca Bachórz, J. (1998). Wstęp (V-CLXV), (W:) B. Prus: Lalka, t. I. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Eco, U. (2005). Historia piękna, Poznań: Wyd. Rebis Fernández-Armesto, F. (2008). Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa: PWN Reinhard, W. (2009). Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa: PWN Russell, B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa: Fundacja Aletheia Walicki, A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t.1 (139-181), Kraków: Universitas |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu „Socjologia sztuki” jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym kontekstem społeczno-kulturowym a aktualnymi kształtem i funkcjami sztuki rozumianej jako społeczny konstrukt. Szczególny nacisk położony zostanie na rozważanie wybranych problemów kultury i sztuki współczesnej. |
|
Pełny opis: |
Proponowana perspektywa socjologiczna rozpatrywania sztuki zakłada uwzględnienie szeregu czynników i procesów interakcji sztuki z rzeczywistością społeczną. Chodzi m.in. o sferę religii, polityki, ideologii, historii, o uwarunkowania związane z poziomem rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego społeczeństwa, a nade wszystko z dominującymi w danym czasie trendami kulturowymi. W części wstępnej podane zostaną wiadomości na temat miejsca sztuki na gruncie badań socjologicznych i związanej z tym perspektywy badawczej. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją dla osobistej refleksji nad własną praktyką artystyczną, rolą sztuki oraz miejscem twórcy i odbiorcy w świecie współczesnym. |
|
Literatura: |
Bachórz, J. (1998). Wstęp (V-CLXV), (W:) B. Prus: Lalka, t. I. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Baszkiewicz J. (2002). Powszechna historia ustrojów państwowych. Gdańsk: Arche, 13-32, 177-207, 349-369 Eliade, M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 11-105 Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 1, Kraków: Znak Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 2. Kraków: Znak, 7-70 Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: PWN, 79-89, 137-142, 296-300 Fernández-Armesto, F. (2008). Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa: PWN Giddens, A. (1998). Socjologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 11-33 Golka, M. (2008). Socjologia sztuki, Warszawa: Difin Heinich N. (2010). Socjologia sztuki, Warszawa: Oficyna Naukowa Le Goff J. (2007). Długie średniowiecze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 82-93, 94-107, 197-202 Łapiński Z., Tomasik W. (red.) (2004). Słownik realizmu socjalistycznego. Kraków: Universitas Matuchniak-Krauska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa Oficyna Naukowa Marshall G. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: PWN Mikołajewski J. (2007). Terremoto, Warszawa: Dowody na Istnienie Wydawnictwo Reinhard, W. (2009). Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa: PWN Rosiak D., (2013). Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Wekslera-Waszkinela, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Russell, B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa: Fundacja Aletheia Szahaj A., Jakubowski M. N.(2006). Filozofia polityki, 13-25, 101, 170-179 Szlachta, B. (red.) (2005), Słownik społeczny, Kraków: Wydawnictwo WAM, 101-107, 902-914, 935-941, 1063-1078, 1481-1490 Sztompka, P.(2003). Socjologia. Kraków: Znak, 17-42, 229-256 Trznadel J. (1993). Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami. Wydawnictwo Paweł Skokowski. Lublin: 91-107 Walicki, A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t.1 (139-181), Kraków: Universitas Zajączkowski A. (red.) (1988). Czas w kulturze. Warszawa: PIW, 291-329, 375-402 Źródła filmowe: Ronit Kernstner, Na rozstaju, 1993 |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.