Kierunkowe seminarium teoretyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-Sem-AW-4L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunkowe seminarium teoretyczne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok sem. letni- Architektura wnętrz-SJ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe seminarium promotorskiego): 60 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do wstępnego opracowania tematu (zestawienie i pozyskanie bibliografii, materiałów ikonograficznych, archiwalnych; czytanie literatury; ewentualne sporządzenie dokumentacji fot. lub pomiarowej do omawianego obiektu; wyprowadzenie kwestionariusza badawczego itd.): 90 3. Czas poświęcony na napisanie i edycję pracy seminaryjnej pod opieką prowadzącego: 90 Łącznie w roku akademickim 240 godzin |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student: uzyskuje podstawową świadomość warsztatu naukowego i problemów badawczych nauk humanistycznych (KW_12); ma pogłębioną wiedzę o budowaniu i stosowaniu tzw. aparatu naukowego prac pisemnych (KW_12); ma podstawową wiedzę o metodach nauk humanistycznych, zwłaszcza z zakresu historii sztuki i nauk o sztuce (m. in. metoda styloznawcza, ikonograficzna, zabytkoznawcza i in.) (KW_12); ma ogólną orientację na obszarze wybranego zakresu chronologicznego, dotyczącą materiału zabytkowego (architektura i wystroje), problemów badawczych, literatury przedmiotu (KW_04); posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie opracowywanego zagadnienia (KW_04). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student uzyskuje umiejętności w trakcie rocznej pracy na seminarium pod kierunkiem prowadzącego: jest na podstawowym poziomie przygotowany do podejmowania teoretycznych opracowań, związanych z zabytkami architektury i wystrojów wnętrz (K_U07); ma podstawowe umiejętności w zakresie podejścia do literatury przedmiotu (K_U01, K_U07); potrafi przeprowadzić kwerendę bibliograficzną i wyprowadzić z niej kwestionariusz badawczy (K_U01); posługuje się metodami badawczymi nauk humanistycznych (historia sztuki / nauki o sztuce), wskazanymi przez prowadzącego (K_U02); potrafi sporządzić pełen aparat naukowy do przygotowywanej pracy pisemnej (K_U07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: ma świadomość poziomu swojej wiedzy teoretycznej i warsztatu językowego – swych kompetencji i niedostatków w tym zakresie, rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojego poziomu naukowego (K_K01); w ramach opracowywanego tematu uzyskuje pogłębioną świadomość doniosłości dziedzictwa kultury materialnej (K_K05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: ma świadomość poziomu swojej wiedzy teoretycznej i warsztatu językowego – swych kompetencji i niedostatków w tym zakresie, rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojego poziomu naukowego (K_K01); w ramach opracowywanego tematu uzyskuje pogłębioną świadomość doniosłości dziedzictwa kultury materialnej (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Metoda seminaryjna. Studenci spotykają się z promotorem na zajęciach, na których podejmują dyskusję dotyczącą studiowanych zagadnień oraz konsultują z promotorem przyjęte metody i postępy pracy. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Seminarium, zwieńczone wykonaniem pracy pisemnej na zadany temat, ma przygotować do pisania prac z wykorzystaniem podstawowych metod naukowych humanistyki, właściwych dla dyscyplin związanych ze sztuką oraz z zastosowaniem pełnego aparatu naukowego. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest wypracowanie u uczestników podstawowych umiejętności naukowego opracowania problemu badawczego (o różnej skali i zakresie). Poruszany temat nie musi stanowić podstawy do nowatorskiego opracowania naukowego (może dotyczyć zagadnień / obiektów znanych i w literaturze rozpoznanych). Przedmiot obejmuje takie elementy warsztatu naukowego, jak: kwerenda bibliograficzna / archiwalna; opis / inwentaryzacja; stan badań dostosowany do tematu (chronologiczny, problemowy, krytyczny); wyprowadzenie kwestionariusza badawczego; analiza (dostosowana do specyfiki tematu lub obiektu); wyprowadzenie wniosków. Wypracowuje u studentów podstawowe umiejętności w zakresie aparatu naukowego: cytowania, odsyłacze i przypisy, budowanie spisów, indeksów, aneksów. Temat pracy określa prowadzący, uwzględniając efekty przedmiotowe oraz efekty kierunkowe „Architektury Wnętrz”. Ideą przewodnią jest powiązanie opracowywanej problematyki z przyszłą pracą architekta wnętrz - tematy dotyczą historycznej i nowoczesnej architektury, wystrojów wnętrz i ich elementów, kreacji designerskiej w kontekście inspiracji historycznych, adaptacji wnętrz zabytkowych itd. Wybór seminarium winien być zgodny z preferencjami studenta, dotyczącymi epoki dziejów sztuki / metodologii opracowań. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Zalecane pozycje maja charakter przygotowawczy do podjęcia pracy na seminarium – dotyczą podstawowej metodologii historii sztuki. Szerszy wybór literatury podstawowej oraz dobór lektur uzupełniających, wynikających z ogólnego tematu seminarium i tematu pracy indywidualnej, określają osoby prowadzące poszczególne grupy seminaryjne. BIAŁOSTOCKI J., „Historia sztuki wśród nauk humanistycznych”, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980. BIAŁOSTOCKI J., „Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką”, [w:] tegoż, „Pięć wieków myśli o sztuce”, Warszawa 1976, s. 249–274. D'ALLEVA A., „Metody i teorie historii sztuki”, Kraków 2008. PANOFSKY E., „Ikonografia i ikonologia”, [w:] IDEM, „Studia z historii sztuki”, Warszawa 1971, s. 11–32. WÖLFFLIN H., „Podstawowe pojęcia historii sztuki”, Gdańsk 2006 (lub wcześniejsze edycje). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest regularne uczestnictwo w zajęciach seminaryjnych, systematyczne referowanie postępów pracy oraz przedstawienie do oceny pisemnej pracy końcowej. Przy ocenie pracy końcowej liczą się następujące kryteria: zgodność wywodu z postawionym tematem i umiejętne sformułowanie kwestionariusza badawczego w oparciu o stan badań, wyczerpująca argumentacja merytoryczna, opanowanie aparatu naukowego, zakres wykorzystanych źródeł i opracowań, język narracji, szata edytorska. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Juliusz Raczkowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz De Rosset, Emilia Ziółkowska-Ganc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.