Techniki oświetleniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-TW-AW-3L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki oświetleniowe |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok sem. letni- Architektura wnętrz-SJ Przedmioty obowiązkowe 3 rok sem letni Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - zdolność analitycznej obserwacji architektury i jej elementów - znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne niezbędne do przygotowania zadania projektowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia - 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, niezbędny do zaliczenia przedmiotu: zapoznanie się z literaturą, poszukiwanie inspiracji, opracowanie zadania projektowego - 30 godzin Łącznie : 60 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | - jest przygotowany do podejmowania prac analitycznych w zakresie sposobu oświetlenia obiektów architektonicznych (K_W13) - zna znaczenie światła dla kreowania przestrzeni (K_W17, K_W20) - zna współczesne źródła światła, instalacje oświetlenia sztucznego i naturalnego, stosowane technologie (K_W21) - zna podstawowe zasady stosowania różnego typu oświetlenia w przestrzeni architektonicznej (K_W21) - ma wiedzę na temat wpływu stosowanych rozwiązań na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz środowisko naturalne (K_W05, K_W20) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi samodzielnie przeanalizować obiekt architektoniczny pod względem oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz (zarówno naturalnego jak i sztucznego) (K_U11, K_U15) - samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki przeprowadzonych analiz z wykorzystaniem różnych form przekazu oraz mediów (K_U20) potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania projektowe w zakresie technik oświetleniowych (K_U10, K_U15, K_U17) - posiada pogłębioną umiejętność dokumentowania i prezentowania efektów swojej pracy – na piśmie oraz w formie wystąpień i prezentacji (K_U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza (K_K01) - ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i wynikającą stąd potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy na temat nowych technologii i materiałów (K_K01) - potrafi pracować w grupie, zajmując w niej różne role (K_K02) - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej (K_K03) - potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w dziedzinie stosowania technik oświetleniowych, jest gotów na podjęcie stosownego działania (K_K04) - identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z technikami oświetleniowymi, jest świadomy swojej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja i wspólna analiza obiektów architektury oraz ich wnętrz, dyskusja, konsultacje – korekty indywidualne pomysłów oraz zadań projektowych indywidualnych i grupowych. Dopuszczalna jest również forma zdalna prowadzenia zajęć. W takiej sytuacji prezentacje, dyskusje i korekty są przeprowadzane w formie konferencji on-line lub indywidualnych korekt ze pomocą e-maili. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat światła naturalnego i sztucznego, jego oddziaływania na obiekty architektury i ich użytkowników zarówno we wnętrzach, jak na zewnątrz. Poznaje podstawy budowy, projektowania i eksploatacji instalacji oświetleniowej. Poznaje sposoby oświetlania pomieszczeń, rodzaje źródeł światła i opraw oświetleniowych. Student w trakcie zajęć wykonuje kolejne ćwiczenia. Jako podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przygotowuje projekt instalacji oświetleniowej, przedstawia ją w typowej formie projektu (opracowanie z opisem, rysunkami budowlanymi i wizualizacjami) oraz w prezentuje na ostatnich zajęciach. |
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń przedstawione zostaną w formie prezentacji następujące zagadnienia: - światło jako zjawisko fizyczne - oświetlenie naturalne - wymagania, sposoby modyfikowania oświetlenia naturalnego we wnętrzach - oświetlenie sztuczne - rodzaje źródeł światła, oprawy oświetleniowe - rodzaje instalacji oświetleniowej w budynkach, technologie „inteligentne”, światła awaryjne - sposoby oświetlania pomieszczeń – kreowanie klimatu - zastosowanie światła naturalnego i technik oświetleniowych w obiektach o różnym przeznaczeniu (obiekty mieszkalne, użyteczności publicznej, itd.) - oświetlenie zewnętrzne obiektów - oświetlenie terenowe (place przy obiektach, tereny zielone, oczka wodne) - wpływ światła naturalnego i sztucznego na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz środowisko naturalne. Wymienione zagadnienia są prezentowane przez prowadzącego oraz przez Studentów – w formie opracowanych w parach referatów. W trakcie semestru Studenci wykonują krótkie ćwiczenia projektowe. Pod koniec semestru Studenci wykonują złożone zadanie projektowe oraz przygotowują opracowanie w formie teczki . Ostatnie zajęcia poświęcone są prezentacji przygotowanych prac oraz ich wspólnemu omówieniu. |
Literatura: |
PN-EN 12 464-1. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach. 2004 r. PN-EN 1838 Zastosowanie oświetlenia. Oświetlenie awaryjne. 2005 r. BĄK J., „Technika oświetlania. Wybrane zagadnienia oświetlania wnętrz”, SEP, 2014 r. BĄK J., „Oświetlanie mieszkań”, WNT, 2010 r. MARTIN L., "Oświetlenie w twoim domu" Wydawnictwo Arkady, 2011 PRACKI P., „Projektowanie oświetlenia wnętrz”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011 r. WIŚNIEWSKI A., „Elektryczne źródła światła”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010 r. ŻAGAN W., „Oprawy oświetleniowe. Kształtowanie rozsyłu strumienia świetlnego i rozkładu luminacji”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2012 r. ŻAGAN W. KRUPIŃSKI R., „Teoria i praktyka iluminacji obiektów”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: - obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział (w tym realizacja poszczególnych ćwiczeń i przygotowanie referatu) - 45% - wykonanie końcowego zadania projektowego (kreatywność i zastosowanie zdobytej wiedzy, trafność zastosowanych rozwiązań technologicznych, estetyka wykonania opracowania) - 55% ndst - 0-50 pkt (50%) dst - 51-60 pkt (51-60%) dst plus - 61-70 pkt (61-70%) db - 71-80 pkt (71-80%) db plus - 81-90 pkt (81-90%) bdb - 91-100 pkt (91-100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rudólff-Kanabaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.