Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Techniki oświetleniowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-TW-AW-3L-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki oświetleniowe
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 3 rok sem. letni- Architektura wnętrz-SJ
Przedmioty obowiązkowe 3 rok sem letni Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- zdolność analitycznej obserwacji architektury i jej elementów

- znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne niezbędne do przygotowania zadania projektowego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia - 30 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, niezbędny do zaliczenia przedmiotu: zapoznanie się z literaturą, poszukiwanie inspiracji, opracowanie zadania projektowego - 30 godzin


Łącznie : 60 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

- jest przygotowany do podejmowania prac analitycznych w zakresie sposobu oświetlenia obiektów architektonicznych (K_W13)

- zna znaczenie światła dla kreowania przestrzeni (K_W17, K_W20)

- zna współczesne źródła światła, instalacje oświetlenia sztucznego i naturalnego, stosowane technologie (K_W21)

- zna podstawowe zasady stosowania różnego typu oświetlenia

w przestrzeni architektonicznej (K_W21)

- ma wiedzę na temat wpływu stosowanych rozwiązań na zdrowie

i samopoczucie człowieka oraz środowisko naturalne (K_W05, K_W20)

Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi samodzielnie przeanalizować obiekt architektoniczny pod względem oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz (zarówno naturalnego jak i sztucznego) (K_U11, K_U15)

- samodzielnie opracowuje i prezentuje wyniki przeprowadzonych analiz z wykorzystaniem różnych form przekazu oraz mediów (K_U20)

potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania projektowe w zakresie technik oświetleniowych (K_U10, K_U15, K_U17)

- posiada pogłębioną umiejętność dokumentowania i prezentowania efektów swojej pracy – na piśmie oraz w formie wystąpień i prezentacji (K_U20)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji

i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego

i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza (K_K01)

- ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i wynikającą stąd potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy na temat nowych technologii

i materiałów (K_K01)

- potrafi pracować w grupie, zajmując w niej różne role (K_K02)

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, kieruje się fachową wiedzą i zasadami etyki zawodowej (K_K03)

- potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w dziedzinie stosowania technik oświetleniowych, jest gotów na podjęcie stosownego działania (K_K04)

- identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z technikami oświetleniowymi, jest świadomy swojej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie posiadanych kompetencji (K_K04)

Metody dydaktyczne:

Prezentacja i wspólna analiza obiektów architektury oraz ich wnętrz, dyskusja, konsultacje – korekty indywidualne pomysłów oraz zadań projektowych indywidualnych i grupowych.

Dopuszczalna jest również forma zdalna prowadzenia zajęć. W takiej sytuacji prezentacje, dyskusje i korekty są przeprowadzane w formie konferencji on-line lub indywidualnych korekt ze pomocą e-maili.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat światła naturalnego i sztucznego, jego oddziaływania na obiekty architektury i ich użytkowników zarówno we wnętrzach, jak na zewnątrz.

Poznaje podstawy budowy, projektowania i eksploatacji instalacji oświetleniowej. Poznaje sposoby oświetlania pomieszczeń, rodzaje źródeł światła i opraw oświetleniowych.

Student w trakcie zajęć wykonuje kolejne ćwiczenia. Jako podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przygotowuje projekt instalacji oświetleniowej, przedstawia ją w typowej formie projektu (opracowanie z opisem, rysunkami budowlanymi i wizualizacjami) oraz w prezentuje na ostatnich zajęciach.

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń przedstawione zostaną w formie prezentacji następujące zagadnienia:

- światło jako zjawisko fizyczne

- oświetlenie naturalne - wymagania, sposoby modyfikowania oświetlenia naturalnego we wnętrzach

- oświetlenie sztuczne - rodzaje źródeł światła, oprawy oświetleniowe

- rodzaje instalacji oświetleniowej w budynkach, technologie „inteligentne”, światła awaryjne

- sposoby oświetlania pomieszczeń – kreowanie klimatu

- zastosowanie światła naturalnego i technik oświetleniowych w obiektach o różnym przeznaczeniu (obiekty mieszkalne, użyteczności publicznej, itd.)

- oświetlenie zewnętrzne obiektów

- oświetlenie terenowe (place przy obiektach, tereny zielone, oczka wodne)

- wpływ światła naturalnego i sztucznego na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz środowisko naturalne.

Wymienione zagadnienia są prezentowane przez prowadzącego oraz przez Studentów – w formie opracowanych w parach referatów.

W trakcie semestru Studenci wykonują krótkie ćwiczenia projektowe.

Pod koniec semestru Studenci wykonują złożone zadanie projektowe oraz przygotowują opracowanie w formie teczki .

Ostatnie zajęcia poświęcone są prezentacji przygotowanych prac oraz ich wspólnemu omówieniu.

Literatura:

PN-EN 12 464-1. Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach. 2004 r.

PN-EN 1838 Zastosowanie oświetlenia. Oświetlenie awaryjne. 2005 r.

BĄK J., „Technika oświetlania. Wybrane zagadnienia oświetlania wnętrz”, SEP, 2014 r.

BĄK J., „Oświetlanie mieszkań”, WNT, 2010 r.

MARTIN L., "Oświetlenie w twoim domu" Wydawnictwo Arkady, 2011

PRACKI P., „Projektowanie oświetlenia wnętrz”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011 r.

WIŚNIEWSKI A., „Elektryczne źródła światła”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010 r.

ŻAGAN W., „Oprawy oświetleniowe. Kształtowanie rozsyłu strumienia świetlnego i rozkładu luminacji”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2012 r.

ŻAGAN W. KRUPIŃSKI R., „Teoria i praktyka iluminacji obiektów”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2016 r.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział (w tym realizacja poszczególnych ćwiczeń i przygotowanie referatu) - 45%

- wykonanie końcowego zadania projektowego (kreatywność i zastosowanie zdobytej wiedzy, trafność zastosowanych rozwiązań technologicznych, estetyka wykonania opracowania) - 55%

ndst - 0-50 pkt (50%)

dst - 51-60 pkt (51-60%)

dst plus - 61-70 pkt (61-70%)

db - 71-80 pkt (71-80%)

db plus - 81-90 pkt (81-90%)

bdb - 91-100 pkt (91-100%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Prowadzący grup: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Prowadzący grup: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Prowadzący grup: Katarzyna Rudólff-Kanabaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)