Techniki Witrażu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-TWI-2L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki Witrażu |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe Przedmioty obowiązkowe-2 rok sem. letni. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony semestr II na kierunku Malarstwo. Zdolność do kreatywnego myślenia i działania , otwartość i gotowość do wykorzystania nowych środków wyrazu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 semestry III i IV o łącznej ilości godzin 90 , w tym 60 godz.kontaktowych i 30 godz. praca własna bezpośrednio przy realizacji oraz czas poświęcony na zgłębianie wiedzy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_WO1 posiada wiedzę w zakresie historii i rozwoju witrażownictwa ,technik szklarskich oraz szkła artystycznego. K_WO2 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii dyscyplin artystycznych wchodzących w zakres przedmiotu. K_WO3 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania kierunku studiów - umie wykorzystać tę wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego. K_WO4 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych własnej postawy twórczej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_UO1 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności. K_UO2 umie podejmować samodzielnie decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych w zakresie studiów i specjalności. K_UO3 posiada umiejętność kreatywnego poszukiwania i eksperymentowania w zakresie technik witrażowych , termoformowanych , technik szklarskich . K_UO4 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne własnej wypowiedzi artystycznej - ma umiejętność i łatwość doboru określonego tworzywa oraz własnych środków warsztatowych dla uzyskania wyższych walorów artystycznych własnego dzieła. K_UO5 posiada umiejętność interdyscyplinarnego łączenia większości środków technicznych , technologicznych i kreacyjnych z zakresu witrażu i szkła architektonicznego. K_UO6 umiejętność opanowanego rzemiosła rozwija większą pewność i swobodę własnej indywidualnej twórczości |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy , rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. K_KO2 posiada zdolność do pracy zespołowej przy realizacji projektów w architekturze sakralnej i świeckiej. K_KO3 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych - wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej. K_KO4 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym , artystycznym i społecznym śledząc na bieżąco wydarzenia ( wystawy , seminaria , warsztaty ). K_KO5 ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej postawy twórczej. K_KO6 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka. |
Metody dydaktyczne: | -Indywidualizacja kształcenia. -Metody praktyczne , realizacja konkretnych zadań plastycznych w wybranej technice witrażowej lub szklarskiej . Omówienie koncepcji i efektów realizacyjnych w oparciu i w kontekście analogicznych w obszarze polskiej i światowej sztuki witrażowniczej oraz szkła unikatowego. -Wykład ,omówienie technik tradycyjnych na tle średniowiecznych witraży ze zbiorów muzealnych. -Realizacja zadań z etapowymi korektami i zaliczeniem semestralnym. - Słowno - poglądowa konfrontacja poszczególnych realizacji , przykłady analogicznych rozwiązań. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Techniki witrażu wprowadza studentów w zagadnienia szkła,witrażu oraz współczesnych kreacyjnych technik szklarskich wykorzystywanych jako unikalny środek własnej twórczości. Przygotowuje teoretycznie i warsztatowo do kontynuowania nauki w sposób już czysto praktyczny w wybranej autorskiej pracowni na roku III, IV i V w ramach przedmiotu Malarstwo w architekturze – witraż. Zdeklarowani studenci powinni mieć zaliczony I rok studiów z Malarstwa oraz wykazać zainteresowanie historią i techniką witraży. |
Pełny opis: |
Przedmiot Techniki witrażu realizowany jest w przeważającej formie wykładów z zakresu rozwoju i historii szkła, rzemiosła artystycznego, rodowodu witrażownictwa, nowatorskich współczesnych technik szklarskich, unikalnych realizacji w architekturze sakralnej i świeckiej, w formie prezentacji i bezpośredniego kontaktu z oryginalnym obiektem. Ponadto realizowany jest w muzeach, galeriach, autorskich warsztatach i pracowniach oraz na podstawie obecności w Artystycznych Hutach Szkła w Olsztynku k/Olsztyna i Starogardzie Gdańskim oraz pierwszej hutniczej kreacji. Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu techniki, technologii, warsztatu, krojenia szkła, projektowania i przygotowania kartonu w skali 1:1 przygotowują studenta do samodzielnej i twórczej pracy, w której szkło – materia prima i jego właściwości plastyczne staną się podstawowym medium. |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) - Polak Ada, Szkło i jego historia, W-wa 1981, PWN - Teofil Prezbiter, Diversarum Atrium Schedule. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, opr. St. Kobielus, Kraków: Tyniec Wyd. Benedyktynów, 1998 - Polskie szkło do połowy XIX wieku (pod red. Z. Kamieńskiej, oprac. K. Buczkowski), Wrocław 1987, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Cerutti Carla, Dorigato Attalia, Szkło XV-XX wieku, Czeski Cieszyn 1992, Amber Literatura zalecana (uzupełniająca) - Cahn Walter, Arcydzieła: studia z historii pojęcia, W-wa 1988, PWN - Duby Georges, Czasy katedr: sztuka i społeczeństwo 980-1420, W-wa 2006 lub 1986, Wyd. Cyklady - Ecco Umberto, Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2006, Znak - Simon Otto von, Katedra gotycka: jej narodziny i znaczenie, W-wa 1989, PWN - Kalinowski Lech, Malarstwo witrażowe [w:] , Malarstwo gotyckie w Polsce [t.1-3], W-wa 2004, Wyd. DiG - Nowotny Wacław, Zdobienie szkła, W-wa 1985 (?) [1987], Wyd. Szkolne i Pedagogiczne - Ślesiński Władysław, Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, W-wa 1983, Arkady - Adamowicz Tadeusz, Witraże fryburskie Józefa Mehoffera: monografia zespołu, Wrocław 1982, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Valdeperez Pere, Witraż. Projektowanie i realizacja, W-wa 2001, Arkady - Ławicka Magda, Zapomniana pracownia: Wrocławski Instytut Witrażowy Adolpha Seilera (1846-1945), Wrocław 2002, Muzeum Architektury - Letkiewicz Ewa, Polskie witraże nowożytne malowane emaliami, Lublin 1995, Wyd. UMCS - Samek Jan, Polskie rzemiosło artystyczne: średniowiecze, W-wa 2000, PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - obecność w czasie prelekcji muzealnych, pokazów wewnątrz architektury, hut i warsztatów - biegłość techniczna, manualna - umiejętność korzystania z materiałów - poziom i charakter propozycji pomysłu realizacyjnego |
Praktyki zawodowe: |
Kilkudniowy plener szklarski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.