Wizualne estetyki popularne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-WEP-4L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Wizualne estetyki popularne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 4 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 4 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat sztuki współczesnej, kultury popularnej i popularnych estetyk oraz głównych trendów kultury współczesnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia: 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, analiza tekstów, dyskusja, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemestralnych i przygotowanie się do zajęć 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych – także w obszarze sztuki popularnej i estetyk popularnych (K_W02) • Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych – także w obszarze sztuki popularnej i estetyk popularnych (K_W03) • Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych, sztuki popularnej i związanych z tym estetyk i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz sztuką popularną oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami (K_W04) • Zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki popularnej i związanych z tym obszarem estetyk wizualnych (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, a zwłaszcza w zakresie wizualnych estetyk popularnych świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego (K_U02) • Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym (K_U05) • Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie w języku polskim i języku obcym na tematy związane z szeroko rozumianą kulturą, sztuką (w tym z kulturą popularną, sztuką popularną, wizualnymi estetykami popularnymi) i edukacją wizualną w tym prezentować publicznie swoje realizacje twórcze wzbogacając je o komentarz autorski (K_U10) • Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, w tym kultury i sztuki popularnej i prezentacji opracowań krytycznych na podstawie wiedzy z zakresu sztuki mediów i edukacji wizualnej, a także estetyki i sztuki popularnej w ujęciu neopragmatycznym i poststrukturalnym (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, sztuki popularnej i wizualnych estetyk popularnych świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny (K_K01) • Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K04) • Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05) • Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące • Metody dydaktyczne podające • Metody dydaktyczne poszukujące Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Wizualne estetyki popularne” realizowany jest w formie ćwiczeń. Głównym celem przedmiotu jest ukazanie wybranych elementów kultury popularnej jako fenomenów estetycznych występujących na tle kultury współczesnej. |
Pełny opis: |
Chodzi o zaznajomienie studentów z wiedzą na temat różnorodnych estetyk kultury popularnej obecnych w świecie mediów i pop-kultury, w przestrzeni publicznej, ale także będących odzwierciedleniem prywatnych potrzeb, aspiracji ich twórców lub odbiorców – nie tylko estetycznych, ale i ideologicznych, czy tożsamościowych. W trakcie zajęć akcent kładziony będzie na estetyczną i wizualną stronę popularnych przekazów takich jak np. vlepki, komiksy, graffiti, koszulki z nadrukami, wizerunki subkulturowe lub sceniczne. Niemniej, popularne estetyki traktowane będą jako wytwór dynamicznej i zróżnicowanej kultury współczesnej, która oprócz tego, że generuje rozmaite przejawy i fenomeny estetyczno-wizualne, to również wytwarza znaczenia o charakterze kulturowym, społecznym, ideologicznym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Burszta, J., Bauman, Z. (2004). Kultura do spożycia na miejscu, Kultura Popularna nr 2, 7-18 Certeau de, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuka działania (XXXVI-XLVII), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną (51-106), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Krajewski, M. (2010). Dyskretna niezgoda. Opór i kultura materialna, Kultura Współczesna nr 2, 35-50 Melosik, Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji (240-252), Toruń-Poznań: Wydawnictwo EDYTOR Silva, D.I., Pixobomb, R., Franco, S., Warsza, J. (2012). Polityka nędzy, Krytyka Polityczna nr 30, 190-194 Shusterman, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką (21-67, 259-313), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Shusterman, R. (2007). O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej (125-146), Wrocław: Wydawnictwo Atla 2 Szyłak, J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria Muggleton, D. (2004). Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu (103-131, 161-189), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w ramach ćwiczeń: • Podstawą zaliczenia semestru (na ocenę) jest opracowanie i wykonanie przez studenta projektów plastycznych nawiązujących do omawianych i prezentowanych na zajęciach form i estetyk popularnych. (K_W04), (K_W02), (K_W07) • ważnym elementem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz aktywny w nich udział oraz zaangażowanie w przygotowywanie projektów (K_U05) Kryteria oceny • stopień przyswojenia wiedzy na temat przedstawianych estetyk popularnych oraz ich społecznego i kulturowego występowania w świecie współczesnym (K_W04) • umiejętność samodzielnego i oryginalnego interpretowania wybranych popularnych estetyk i form wizualnych w odniesieniu do ich kontekstu znaczeniowego i estetycznego (K_U13), (K_K01) • jakość formalno-estetyczna realizacji, biegłość techniczna, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania. (K_W02), (K_W03), (K_U02), (K_U04), (K_U06) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.