Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do historii architektury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-Whar-AW-1Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do historii architektury
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu oraz ćwiczeń, przewidziane w programie): 15+30


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu, przygotowanie się do ćwiczeń): 45


3. Czas, wymagany do przygotowania się do egzaminu (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 30


Łącznie w roku akademickim 120 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

 ma ogólną wiedzę z zakresu dziejów architektury od starożytności do XIX wieku (epoki, porządki, style i neostyle) (K_W03, K_W04)

 zna szczegółowo podstawowe typy architektoniczne i układy przestrzenne, stosowane w architekturze historycznej (K_W04).

 zna historyczne techniki budowlane, porządki architektoniczne, systemy sklepienne, wątki murów, elementy i detale architektoniczne (K_W04, K_W10)

 zna gruntownie fachowa terminologię architektury dawnej (od starożytności do nowożytności) i budownictwa (K_W02)

 ma podstawową wiedzę o układach urbanistycznych na przestrzeni dziejów (K_W04)


Efekty uczenia się - umiejętności:

 rozpoznaje, nazywa i odczytuje podstawowe typy rysunków architektonicznych (K_U08)

 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze style w architekturze dawnej od starożytności do XIX wieku (K_U04)

 charakteryzuje podstawowe typy systemów konstrukcyjnych i układów przestrzennych w architekturze dawnej, przyporządkowują je do epok i stylów (K_U04)

 potrafi nazwać i opisać poszczególne części konstrukcji architektonicznej w budowlach równego typu, z różnych epok (K_U04, K_U08)

 rozpoznaje, nazywa i datuje ornamenty w architekturze, przyporządkowując je do epok i stylów (K_U04)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

 ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji

i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01)

 ma świadomość rangi i znaczenia historycznego dziedzictwa w zakresie architektury (K_K05)


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny/problemowy z towarzyszącą prezentacją multimedialną, zwierającą rzuty, schematy, rysunki konstrukcyjne itd. Ćwiczenia z podziałem na grupy, częściowo zajęcia odbywane w terenie (zespół staromiejski w Toruniu).

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- pomiaru w terenie

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki architektury historycznej od starożytności do początku XX wieku, z uwzględnieniem stylów, technik, konstrukcji, elementów i detali architektonicznych, malarstwa, rzeźby oraz ornamentów w architekturze. Zawiera podstawowe informacje o układach urbanistycznych i typologii architektury. Terminologia architektoniczna (w tym: wytłumaczenie powstawania i analiza podstawowych rysunków architektonicznych, systemy sklepień, kopuły, układy architektoniczne). Treści prezentowane na wykładzie kursowym są pogłębiane i ćwiczone ze studentami w ramach zajęć terenowych i ćwiczeń stacjonarnych. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie wypracowanie u studentów podstawowej umiejętności nazywania, odczytywania i opisywania rysunków architektonicznych oraz analizy zewnętrznych cech stylowych architektury (opis) na przykładach architektury historycznej z różnych epok i kultur.

Pełny opis:

1. Prezentacja ZAŁOŻENIA URBANISTYCZNEGO Torunia i wskazanie na zróżnicowanie typów architektury w układzie miejskim, RÓŻNICA POMIĘDZY ARCHITEKTURĄ I BUDOWNICTWEM (zajęcia terenowe).

2. Wprowadzenie do ANALIZY RYSUNKÓW ARCHITEKTONICZNYCH na przykładzie jednego z kościołów średniowiecznych Torunia (zajęcia terenowe).

3. HISTORYCZNE PORZĄDKI ARCHITEKTONICZNE, NAZEWNICTWO POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW.

5. KONSTRUKCJE SKLEPIENNE w UKŁADZIE HISTORYCZNYM ORAZ PROBLEMOWYM W TYM KOPUŁY NA BĘBNIE, PENDENTYWACH, TROMPACH ORAZ KONSTRUKCJA KOPUŁY DWUWARSTWOWEJ Z ŻEBRAMI W CZASZY (elementy sklepień i kopuł - nazewnictwo).

6. PODSTAWOWE FUNKCJE W SZTUCE W TYM W ARCHITEKTURZE (sfera publiczna, sfera intymna, funkcje kultowe/sakralne, funkcje reprezentacyjne, dystynktywne itd.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

 ADAMSKI J. „Sklepienia pseudopoligonalne w architekturze gotyckiej. Studium z dziejów architektonicznego iluzjonizmu”, Kraków 2013.

 BERNHARD M. L., „Historia starożytnej sztuki greckiej”,

t. I-IV, Warszawa 1989-1993 (fragmenty o urbanistyce

i architekturze).

 BIAŁOSTOCKI J., „Rokoko: ornament, styl i postawa”, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978,

s. 158-177 (zalecana całość książki).

 „HISTORISTISCHES FACHWERK. Zur Architekturgeschichte in Deutschland, Großbritannien, Frankreich, Österreich, der Schweiz und den USA”, Bamberg 1996.

 KAYSER, Ch., „Die Baukonstruktion gotischer Fenstermaßwerke in Mitteleuropa“, Petersberg 2012.

 KAVALER E.M., „Renaissance Gothic. Architecture and the Arts in Northern Europe 1470-1540”, Yale University Press 2012.

 „KIRCHE ALS BAUSTELLE: Große Sakralbauten des Mittelalters“, Köln – Weimar – Wien 2013.

 KOCH W., „Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne”, Warszawa 2005.

 „KUNSTHANDWERK & DESIGN. Stile, Techniken, Dekors von der Renaissance bis zur Gegenwart“, Hg. N. RILEY, Leipzig 2003.

 MÜLLER-WIENER W., „Greckie budownictwo antyczne“, Kraków 2004.

 OWEN J., „Ornament: przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze”, (tł. R. Sadowski, J. Kolczyńska), Warszawa 2008.

 PEVSNER N., „Historia Architektury europejskiej”, t. 1-2, Warszawa 1980.

 PEVSNER N., FLEMING J., HONOUR H., „Encyklopedia architektury”, przekł. A. Dulewicz, Warszawa 1992.

 RUTKOWSKI B., „Sztuka egejska”, Warszawa 1987 (fragmenty o architekturze minojskiej i mykeńskiej).

 SEAR F., „Roman architecture”, New York 1982.

 SŁOWNIK TERMINOLOGICZNY SZTUK PIĘKNYCH. red. K. Kubalska-Sulkiewicz et al., Warszawa 2006 (lub wcześniejsza edycja).

 TWARDECKI A., „Mały słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu”, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca:

 CONRAD D., “”Kirchenbau im Mittealter. Bauplanung und Bauforschung“, Leipzig 1990 (lub późniejsze edycje).

 DOIG A., „Liturgy and architecture. From the Early Church to the Middle Ages”, Burligton 2008 (lub późniejsze edycje).

 „PERGAMON. PANORAMA DER ANTIKEN METROPOLE“, Hg. R. GRÜSSINGER et al., Petersberg 2011 (fragment nt. założenia architektonicznego).

 PERLICH B., „Mittelalterlicher Backsteinbau in Europa. Zur Frage nach der Herkunft der Backsteintechnik“, Berliner Beiträge zur Bauforschung und Denkmalpflege 5, Petersberg 2007.

 WÖLFFLIN H., „Podstawowe pojęcia historii sztuki”, Gdańsk 2006 (lub wcześniejsze edycje).

Metody i kryteria oceniania:

Całość kończy się zaliczeniem na ocenę.

Kryteria weryfikacji – zob. opis w cyklu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Raczkowski
Prowadzący grup: Juliusz Raczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Juliusz Raczkowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharzewska
Prowadzący grup: Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Joanna Kucharzewska, Emilia Ziółkowska-Ganc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, rozróżnianiu stylistyk, umiejętności przyporządkowania przykładów do stylu, znajomości terminologii z zakresu architektury i budownictwa, oraz znajomości podstawowych technik budowlanych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury i budownictwa.

Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze, z uwzględnieniem zmian w zakresie rozwiązań technicznych i technologicznych, oraz modyfikacji i użycia detalu architektonicznego.

Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury i budownictwa rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, działań adaptacyjnych w obiektach zabytkowych i historycznych, itp.

Zajęcia mają na celu zbudowanie profesjonalnego warsztatu architekta wnętrz. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi.

Literatura:

W.Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996

S.Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975

K.Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999

K.Zwolińska, Z.Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975

A.Basista, Architektura i wartości, Kraków 2009,

Cz. Bielecki, ArchiKod,, Warszawa 2021.

Uwagi:

Wykłady odbywają się w trybie stacjonarnym.

W poniedziałek w godz. 15:15-16:45.

od 9 października do 4 grudnia 2023 r. (15 godzin).

11 grudnia 2023r. TEST KOŃCOWY

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)