Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-ŻS-PS-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja papieru i skóry (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z dziedziny chemii z zakresu programu nauczania w szkole średniej oraz na pierwszym roku studiów na kierunku konserwacji i restauracji dzieł sztuki (Chemia w konserwacji zabytków). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane 100 godzin, w tym: Godziny kontaktowe: 30 Godziny niekontaktowe: 70 Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie niezbędnych materiałów do zajęć oraz zapoznanie się z wymaganą literaturą (wybrane fragmenty): 30 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania – przygotowanie i przedstawienie sprawozdania z przeprowadzonego doświadczenia (zaliczenie na ocenę): 40 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna budowę i wynikające z niej właściwości wybranych związków wielkocząsteczkowych niezbędną do poprawnego ich zastosowania w konserwacji zabytków z papieru i skóry (K_W02). W2: Posiada elementarną wiedzę odnośnie tradycyjnych jak również współczesnych materiałów konserwatorskich niezbędnych do łączenia, impregnacji, zabezpieczania, itd. zabytków z papieru i skóry (K_W05). W3: Ma elementarną wiedzę na temat bezpiecznego postępowania z odczynnikami chemicznymi, które służą do sporządzania nieskomplikowanych werniksów, klejów, impregnatów, farb, itp (K_W13). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność wykonywania elementarnych zabiegów klejenia, impregnacji, zabezpieczania zabytków z papieru i skóry przy użyciu prostych preparatów konserwatorskich (K_U05). U2: Potrafi określić elementarne zasady profilaktyki i minimalizacji niszczącego oddziaływania czynników środowiskowych na preparaty konserwatorskie bazujące na związkach wielkocząsteczkowych (K_U06). U3: Potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych z pracami konserwatorskimi i technologicznymi (K_U08). U4: Posiada umiejętność samodzielnej pracy laboratoryjnej oraz do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych (K_U17). U5: Posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych związanych z przeprowadzonymi doświadczeniami (K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość i rozumie aspekty oraz skutki działań konserwatorskich związane z użytymi preparatami na obiekty zabytkowe, środowisko naturalne, ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03). K2: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Indywidualna i grupowa praca studentów pod kierunkiem prowadzącego wzbogacona o metodę podająca, wyjaśnienie lub/i objaśnienie niezrozumiałych treści niezbędnych do dalszego prawidłowego przebiegu doświadczenia. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia „Żywice sztuczne w konserwacji zabytków z papieru i skóry” mają na celu zdobycie wiedzy oraz praktyczne jej wykorzystanie z zakresu chemii związków wielkocząsteczkowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują zapoznanie się studentów z budową, podstawowymi właściwości oraz zastosowaniem żywic w konserwacji zabytków z papieru i skóry. W ramach pracowni studenci oznaczą właściwości mechaniczne i fizyczne różnorodnych kompozycji polimerowych takich jak: lepkość kompozycji, czas wiązania, odporność na działanie wody, zarysowanie, połysk, twardość, elastyczność powłok, itp. Zdobyte wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne studenci wykorzystają podczas prac konserwatorskich na różnych obiektach zabytkowych, gdzie preparaty spoinotwórcze i powłokotwórcze występują jako pierwotna lub wtórna materia zabytkowa. Pracownia 1 Zapoznanie się z zasadami BHP i regulaminem pracy w laboratorium. Pracownia 2-15 (system rotacyjny wykonywania doświadczeń) Identyfikacja żywic. Badanie wybranych właściwości klejów. Badanie wybranych właściwości powłok estetyczno-ochronnych. Badanie wybranych właściwości powłok lakierniczych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty): J. Ciabach, Właściwości żywic sztucznych stosowanych w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń, 2001 J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998. P. W. Ślesiński, Konserwacja zabytków sztuki, tom 1-3, Warszawa 1985-1990. Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty): Z. Floriańczyk, S. Pęczek, Chemia polimerów, tom 1-,3 Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998. I. Gruin, Materiały polimerowe Warszawa, Wyd. Naukowe PWN, 2003. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne: wprowadzenie do technologii i stosowania, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000 H. Saechtling, Tworzywa sztuczne: poradnik,, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007. W. Ślesiński, Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, wyd. Arkady, Warszawa 1984 W. Ślesiński, Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, wyd. Arkady, Warszawa 1983. W. Szlezyngier Tworzywa Sztuczne, tom 1-2 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1996. D. Sęk, A. Włochowicz Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Filia w Bielsku-Białej 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pracownia - zaliczenie na ocenę. Ocena sprawozdań z przeprowadzonych badań laboratoryjnych, przygotowanych przez studenta (W1-W3, U1-U5, K1-K2). Sprawozdania oceniane są w skali od 0 do 3 punktów. Jest to sumaryczna liczba punktów za właściwe, poprawne i trafne: podstawy teoretyczne, obliczenia oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia. Kryteria oceniania: Na ocenę końcową z pracowni składa się sumaryczna liczba punktów uzyskanych ze sprawozdań: wynik 91% i powyżej – ocena 5,0 wynik 81-90% – ocena 4,5 wynik 71%-80% – ocena 4,0 wynik 61-70%– ocena 3,5 wynik 51-60%– ocena 3,0 wynik 50% i poniżej– ocena 2,0. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Agata Ogińska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Podgórski | |
Prowadzący grup: | Agata Ogińska, Andrzej Podgórski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Identyczna jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.