Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki starożytnej (etap 1)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-11-HSS-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki starożytnej (etap 1)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Historia sztuki (s1)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii i geografii świata antycznego na poziomie szkoły

średniej, podstawy wiedzy odnośnie wierzeń i mitologii kultur starożytnych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h

konsultacje 10h

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

czytanie literatury 20h, przygotowanie do egzaminu 30h


Łącznie: godzin 90h


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, mapy, proponowaną literaturę uzupełniającą) pozwala studentom poznać aspekty historyczne i artystyczne kultur starożytnych (w 1 semestrze kultura Mezopotamii, Lewantu i Egiptu).


W2 Student/ka zna dzieje historii sztuki starożytnej (śródziemnomorskiej), potrafi wskazać na relacje z kulturami poza-europejskimi; rozumie warsztat artystyczny; potrafi wskazać kulturę i czas powstania dzieła; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z czasów antycznych z uwzględnieniem kontekstów (kulturowych, religijnych, historycznych, artystycznych).


W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki starożytnej. Potrafi wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki z zakresu rzeźby, malarstwa i architektury i poddać je analizie porównawczej. Zna także ośrodki artystyczne, najważniejsze szkoły,artystów/architektów odpowiedzialnych za określone dzieła.


Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi zidentyfikować dzieła sztuki reprezentujące poszczególne okresy i kultury w dziejach sztuki starożytnej; zna sposoby interpretacji z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych, kulturowych i artystycznych;


U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła reprezentującego czasy antyczne. Zna najważniejszych twórców, ich warsztat, zależności od systemu mecenatu i władzy; rozpoznaje symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne;


U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu historii sztuki antycznej; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej tezy;


Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych kultur i religii starożytnych student/ka rozumie zawiłości przenikania się i oddziaływania na siebie różnych prądów i wpływów, których odwzorowaniem są dzieła sztuki;


K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki antycznej we współczesnym ujęciu i kontekście; rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk artystycznych, społecznych, religijnych, politycznych;


K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych budowały kulturę europejską i jej wizualne zaplecze dla kolejnych epok;


Cyklicznie opracowywane i nadsyłane przez studentów zadania pisemne oraz końcowe zaliczenie testu faktograficznego i wizualnego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.

Metody dydaktyczne:

- wykład problemowy

- prezentacja multimedialna

- objaśnienie i/ lub wyjaśnienie

- opis


15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych w formie stacjonarnej. Wraz z kolejno opracowywanymi blokami przekazane zostaną studentom dodatkowe materiały (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) na wykładzie stacjonarnym i drogą mejlową (poczta USOS);


Skrócony opis:

Wykład poświęcony kluczowym zagadnieniom sztuki starożytnej obejmującej swym zasięgiem kultury Mezopotamii, kraje Lewantu i Egipt. Przedstawione zostaną zjawiska artystyczne (rozwój architektury, sztuki reliefowej i portretu) i kulturowe (wpływ religii i mitologii na kształtowanie się języka obrazowego ludów bliskowschodnich i ich symboliki).

Pełny opis:

Omówienie tradycji artystycznych dwóch wielkich kręgów kulturowych starożytnego Bliskiego Wschodu: Mezopotamii oraz Egiptu, z naciskiem na dzieje architektury oraz rzeźby, jako dwóch podstawowych mediów artystycznych epoki. Takie ukierunkowanie zajęć jest efektem przede wszystkim stanu zachowania źródeł. Obok tego będzie miało miejsce przedstawienie tła historycznego okresu oraz związanych z nim wątków historii politycznej, gospodarczej oraz społecznej. Dyskutowane są obok tego kluczowe problemy sygnalizowane w literaturze naukowej poświęconej sztuce i kulturze ludów starożytnych, m.in. pojęcie kultury (oraz kultury archeologicznej), rozumienie mitu i jego obecność w dziele sztuki, zagadnienia propagandy oraz narracji w sztuce, rola zamawiającego dzieło i jego wykonawcy (artysty/rzemieślnika).

1. Omówienie kultur starożytnych i tradycji artystycznych Mezopotamii.

2. Sztuka starosumeryjska.

3. Sztuka akadyjska.

4. Renesans sumeryjski.

5. Sztuka amorycka i kasycka.

6. Sztuka asyryjska.

7. Sztuka nowobabilońska.

8. Sztuka perska.

9. Sztuka syryjska.

10. Sztuka fenicka.

11. Egipska tradycja artystyczna epoki predynastycznej.

12. Sztuka egipska w okresie Starego Państwa.

13. Sztuka egipska w okresie Średniego i Nowego Państwa do czasów Amenhotepa III.

14. Sztuka egipska w okresie Nowego Państwa od reformy amarneńskiej po czasy Ramessydów.

15. Sztuka egipska w epoce schyłkowej - Epoka Późna i okres ptolemejski.

Literatura:

Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa 1974

A. Mierzejewski, Sztuka starożytnego Wschodu, t.1-2, Warszawa 1981-83

J. Śliwa, Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, Warszawa 1997

K. Gawlikowska, Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975

G. Roux, Mezopotamia, Warszawa 1998

M. Gawlikowski, Sztuka Syrii, Warszawa 1976

F. Joannés, Historia Mezopotamii w I. tysiącleciu przed Chrystusem, Poznań 2007

M. Liverani, Nie tylko Biblia, Warszawa 2010

J. Lipińska, Historia architektury starożytnego Egiptu, Warszawa 1977

J. Lipińska, Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa 1978

J. Lipińska, Sztuka starożytnego Egiptu, Warszawa 2008

G. Rachet, Słownik cywilizacji egipskiej, 1994

D. Wildung, Egipt. Od czasów prehistorycznych do rzymskich, Warszawa 1998

Z. Żygulski, Sztuka perska, Warszawa 2002

Sztuka świata, t.1, Warszawa 1989

Metody i kryteria oceniania:

Cyklicznie opracowywane i przekazywane prowadzącej wykład zadania pisemne oraz końcowe zaliczenie w formie testu wizualnego i faktograficznego; analiza i komentarz prowadzącej wykład do otrzymanych opracowań na zajęciach i/lub dodatkowych konsultacjach.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)