Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki starożytnej (etap 2)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-12-HSS-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki starożytnej (etap 2)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Historia sztuki (s1)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z historii i kultury na poziomie szkoły średniej.


Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h

konsultacje 15h

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:czytanie literatury 15h, przygotowanie do egzaminu 30h


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, mapy, proponowaną literaturę uzupełniającą) student/ka poznają aspekty historyczne i artystyczne kultur starożytnych (w 2 semestrze kultura egejska, grecka, etruska, rzymska).


W2 Student/ka zna dzieje historii sztuki antycznej (śródziemnomorskiej), potrafi wskazać na relacje z kulturami poza-europejskimi; rozumie warsztat artystyczny; potrafi wskazać kulturę i czas powstania dzieła ; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z czasów antycznych z uwzględnieniem kontekstów (kulturowych, religijnych, historycznych, artystycznych).


W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki starożytnej (kultury egejskie – wczesnogreckie; kultura grecko-rzymska i etruska).


Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi zidentyfikować dzieła sztuki reprezentujące poszczególne okresy i kultury w dziejach sztuki starożytnej; zna sposoby interpretacji z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych i artystycznych;


U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła reprezentującego czasy antyczne. Zna najważniejszych twórców antycznych, ich warsztat, zależności od systemu mecenatu i władzy; rozpoznaje symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne;


U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu historii sztuki antycznej; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej tezy;


Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS i messengera.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych kultur i religii starożytnych student/ka rozumie zawiłości przenikania się i oddziaływania na siebie różnych prądów i wpływów, których odwzorowaniem są dzieła sztuki;


K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki antycznej we współczesnym ujęciu i kontekście; rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk społeczno-kulturowych, religijnych, politycznych;


K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych budowały kulturę europejską i jej wizualne zaplecze dla kolejnych epok;


Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.


Metody dydaktyczne:

15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie studentom niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) drogą mejlową (poczta USOS);

Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowy egzamin ustny; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.

Skrócony opis:

Wykład poświęcony kluczowym zagadnieniom europejskiej sztuki starożytnej (od sztuki egejskiej epoki brązu po sztukę ery judeochrześcijańskiej) - geneza i ewolucja stylów architektonicznych, rzeźby i malarstwa. W ramach zajęć przedstawione zostaną najbardziej istotne informacje dotyczące historii politycznej, gospodarczej oraz społecznej, wskazane zostaną zmiany i przekształcenia ideowe w obrębie dominujących kultur, a także omówiony zostanie język obrazowy jako system semantyczny. W ramach wykładu przedstawione zostaną czołowe dla historii sztuk tematy: historia aktu w sztuce europejskiej; narodziny portretu; czy też relacje pomiędzy sztuką i władzą; mecenasem i artystą.

Pełny opis:

1-2. Sztuka egejska (sztuka cykladzka, minojska i mykeńska)

3-7. Sztuka grecka (archaiczna, wczesnoklasyczna, klasyczna i hellenistyczna)

8. Sztuka etruska (grobowce, malarstwo i rzeźba).

9-14. Sztuka rzymska (architektura, rzeźba, malarstwo i rzemiosło)

15. Sztuka judeochrześcijańska: geneza/symbolika/najważniejsze zabytki.

Literatura:

M. Beard, Partenon, Poznań 2018

M. Beard, SPQR, Poznań 2016

M. Beard, Pompeje, Poznań 2010

J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń – Wrocław 1999

L. Press, Kultura Wysp Cykladzkich w epoce brązu, Warszawa 1986

B. Rutkowski, Sztuka egejska, Warszawa 1987

E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa 2001

S. Parnicki-Pudełko, Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985

W. Dobrowolski, Malarstwo Etrusków, Warszawa 1979

W. Dobrowolski, Sztuka Etrusków, Warszawa 1971

S. Haynes, Etruscan Civilization, London 2005

G. Charles-Picard, Sztuka rzymska, Warszawa 1975

E. Makowiecka, Sztuka Rzymu. Od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010

M. Nowicka, Z dziejów malarstwa greckiego i rzymskiego, Warszawa 1988

M. Nowicka, Twarze antyku: z dziejów portretu w Grecji i w Rzymie, Warszawa 2000

J. A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999

A. Ramage, N.H. Ramage, Roman Art: Romulus to Constantine, Prentice Hall 1996,

A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu okresu Republiki, Warszawa 1975,

A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu okresu Cesarstwa, Warszawa 1980,

P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999

T. Holscher, Sztuka rzymska: język obrazowy jako język semantyczny, Poznań 2011

T. Wujewski, Życie starożytnych posągów, Poznań 2017

F.W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994

B. Filarska, Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983

B. Filarska, Początki sztuki wczesnochrześcijańskiej, Lublin 1986

M. Simon, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1987

S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007

L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008

E. Wipszycka, Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2000

Polecane serie wydawnicze (materiał ilustracyjny):

Propylaaen Kunstgeschichte, Oxford History of Art oraz Pelican History of Art, Sztuka świata (tomy dotyczące starożytności)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uczestnictwo w zajęciach zdalnych, systematyczne opracowywanie zagadnień i terminów związanych w omawianym na wykładzie tematem.

Egzamin ustny (sprawdzający wiedzę z zakresu I i II semestru historii sztuki starożytnej wraz z podstawową terminologią stosowaną w dyscyplinie) składa się z dwóch części:

1) wizualnej - rozpoznanie i identyfikacja 10 zabytków przedstawionych na ilustracji,

2) ustnej - sprawdzającej wiedzę studenta/ki z zakresu tematów omówionych na wykładzie i podanej literatury

15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie studentom niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) drogą mejlową (poczta USOS);

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Prowadzący grup: Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)