Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-21-AK-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Historia sztuki (s2)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

- obecność na zajęciach 30 godz.

- konsultacje: 5 godz.


Praca własna studenta:

- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, lektury dodatkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie, opracowanie gotowych przykładów i wypowiedzi do dyskusji i prezentacji na zajęciach): 60 godz.

- przygotowanie zaliczenia końcowego zajęć: 25 godz.


Łącznie 120 godz. (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W06 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z antropologią kulturową i jej obszarem zainteresowań. Ma ogólną wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi antropologii kulturowej w pracy historyka sztuki obecnie i w przeszłości.

K_W08 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji dzieł sztuki, wartościowania i syntetyzowania różnych zjawisk artystycznych i kulturowych dokonywanych w obszarze antropologii kulturowej oraz dotyczących różnych, często odmiennych kontekstów kulturowych i przekazywanych poprzez rozmaite źródła informacji.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu zróżnicowanych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji.

K_U04 W badaniach historyka sztuki potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów humanistyki, w tym z obszaru antropologii kulturowej. Potrafi w praktyce wykorzystać ją w pracy badawczej historyka sztuki.

K_U08 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania swego stanowiska, poglądów i ustaleń, potrafi formułować wnioski oraz podsumowywać dotychczasowe ustalenia. W procesach tych swobodnie korzysta z odpowiednio dobranej strategii retorycznej, metodologii badań, oraz ustaleń własnych i innych badaczy przy wyraźnym wskazaniu źródeł informacji.

K_U13 Rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno-humanistycznym i stałego rozwoju intelektualnego.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02 Uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli.

K_K05 Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- panelowa
- seminaryjna
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką.

Pełny opis:

Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki.

Literatura:

Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie):

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.

Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią:

1. Obecność i aktywność na zajęciach oraz przeczytane lektury.

2. Praca pisemna. Studenci w pracy pisemnej dokonują próby indywidualnej analizy wybranego zagadnienia z zakresu antropologii sztuki, podejmując rodzaj studium przypadku. Opisują i dokonują krytycznej refleksji wybranego zjawiska w sztuce (dzieło, artysta, grupa artystyczna, kierunek, nurt, teoria etc.) w perspektywie społeczno-kulturowej analizy. Objętość 6-10 stron znormalizowanego maszynopisu.

3. Rozmowa z prowadzącym na temat pracy pisemnej. Dyskusja z prowadzącym dotyczy zawartości pracy w odniesieniu do zagadnień poruszanych w toku zajęć. W trakcie rozmowy studenci odpowiadają na pytania związane z pracą oraz na pytania związane z przeczytanym podręcznikiem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką.

Pełny opis:

Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki.

W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie).

W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb.

Literatura:

Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru:

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.

Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.

Teksty do dyskusji na zajęciach:

Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37.

Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510.

Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201.

Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką.

Pełny opis:

Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki.

W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie).

W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb.

Literatura:

Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru:

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.

Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.

Teksty do dyskusji na zajęciach:

Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37.

Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510.

Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201.

Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kleśta-Nawrocki
Prowadzący grup: Rafał Kleśta-Nawrocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką.

Pełny opis:

Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki.

W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie).

W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb.

Literatura:

Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru:

Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006.

Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009.

Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008.

Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008.

Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.

Teksty do dyskusji na zajęciach:

Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37.

Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510.

Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201.

Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)