Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-21-AK-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Historia sztuki (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: - obecność na zajęciach 30 godz. - konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, lektury dodatkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie, opracowanie gotowych przykładów i wypowiedzi do dyskusji i prezentacji na zajęciach): 60 godz. - przygotowanie zaliczenia końcowego zajęć: 25 godz. Łącznie 120 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z antropologią kulturową i jej obszarem zainteresowań. Ma ogólną wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi antropologii kulturowej w pracy historyka sztuki obecnie i w przeszłości. K_W08 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji dzieł sztuki, wartościowania i syntetyzowania różnych zjawisk artystycznych i kulturowych dokonywanych w obszarze antropologii kulturowej oraz dotyczących różnych, często odmiennych kontekstów kulturowych i przekazywanych poprzez rozmaite źródła informacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu zróżnicowanych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. K_U04 W badaniach historyka sztuki potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów humanistyki, w tym z obszaru antropologii kulturowej. Potrafi w praktyce wykorzystać ją w pracy badawczej historyka sztuki. K_U08 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania swego stanowiska, poglądów i ustaleń, potrafi formułować wnioski oraz podsumowywać dotychczasowe ustalenia. W procesach tych swobodnie korzysta z odpowiednio dobranej strategii retorycznej, metodologii badań, oraz ustaleń własnych i innych badaczy przy wyraźnym wskazaniu źródeł informacji. K_U13 Rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno-humanistycznym i stałego rozwoju intelektualnego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Uznaje i szanuje różnice rzetelnie ukazanych punktów widzenia, warunkowane światem wartości i postawami ludzi w różnych okresach i kontekstach historyczno-kulturowych, wykazując jednocześnie niezależność i samodzielność własnej myśli. K_K05 Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki. |
Literatura: |
Lista podręczników (student wybiera obligatoryjnie jeden na zaliczenie, reszta pomocniczo do wykładów, nieobligatoryjnie): Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008. Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: 1. Obecność i aktywność na zajęciach oraz przeczytane lektury. 2. Praca pisemna. Studenci w pracy pisemnej dokonują próby indywidualnej analizy wybranego zagadnienia z zakresu antropologii sztuki, podejmując rodzaj studium przypadku. Opisują i dokonują krytycznej refleksji wybranego zjawiska w sztuce (dzieło, artysta, grupa artystyczna, kierunek, nurt, teoria etc.) w perspektywie społeczno-kulturowej analizy. Objętość 6-10 stron znormalizowanego maszynopisu. 3. Rozmowa z prowadzącym na temat pracy pisemnej. Dyskusja z prowadzącym dotyczy zawartości pracy w odniesieniu do zagadnień poruszanych w toku zajęć. W trakcie rozmowy studenci odpowiadają na pytania związane z pracą oraz na pytania związane z przeczytanym podręcznikiem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki. W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie). W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb. |
|
Literatura: |
Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru: Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008. Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. Teksty do dyskusji na zajęciach: Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37. Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510. Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201. Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki. W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie). W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb. |
|
Literatura: |
Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru: Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008. Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. Teksty do dyskusji na zajęciach: Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37. Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510. Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201. Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną przybliżone oraz omówione główne obszary badawcze, kierunki, nurty i subdyscypliny antropologii kulturowej. Podstawowe zagadnienia antropologii kulturowej zostaną przywołane w układzie historyczno-problemowym, z akcentem na elementy łączące antropologię ze sztuką. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi przegląd klasycznych i współczesnych stanowisk teoretycznych i realizowanych w ramach danych ujęć badań empirycznych na gruncie antropologii kulturowej. Studenci zostaną zapoznani z węzłowymi problemami i głównymi postaciami obecnymi na gruncie antropologii kulturowej. Szczególnym aspektem zainteresowania będą wzajemne relacje antropologii i sztuki. W ten sposób studenci uzyskują klucz interpretacyjny przydatny do analizy zjawisk z zakresu sztuki w społeczno-kulturowym kontekście. Zapoznanie z różnymi podejściami interpretacyjnymi antropologii kulturowej pozwoli na poznanie narzędzi i metod badawczych oraz terminologii i form interpretacji, przydatnych w różnego rodzaju studiach na gruncie historii sztuki. W pierwszej części zajęć studentom zostaną przedstawione podstawowe zagadnienia i problemy antropologiczne, wraz z uwarunkowaniami historycznymi i współczesnymi konsekwencjami, m. in.: nazwa dyscypliny; przykłady kluczowych problemów antropologicznych (aporie antropologiczne); badania terenowe i ich interpretacja; wiedza etnologiczna/antropologiczna; przedmiot antropologii, wyjściowe formy zainteresowań; przykłady nowych obszarów badawczych antropologii; zarys historii myśli etnologicznej/antropologicznej (nurty, szkoły i postacie). W drugiej części zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi tekstami ilustrującymi powyższe problemy, głównie w zakresie antropologicznych badań i interpretacji. Teksty i zagadnienia będą dobierane także w zależności od przebiegu konwersatorium i wynikających z niego potrzeb. |
|
Literatura: |
Studentów w trakcie kursu obowiązuje przeczytanie w całości jednej książki o charakterze podręcznika, omawiającego ogólne zagadnienia antropologii. Do wyboru: Barnard Alan, Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006. Eriksen Thomas Hylland , Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa 2009. Hann Chris, Antropologia społeczna, Kraków 2008. Hastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków 2008. Herzfeld Michael, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. Teksty do dyskusji na zajęciach: Horace Miner, Rytuały cielesne wśród Nacirema, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999. s. 31-37. Clifford Geertz, Głęboka gra: Uwagi o walkach kogucich na Bali, (w:) Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510. Allan Hanson, Kreowanie Maorysa: wynalazek kultury i jego logika, [w:] Amerykańska antropologia postmodernistyczna, /red./ Michał Buchowski, Warszawa 1999, s. 183-201. Laura Bohannan, Szekspir w buszu, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1991, z. 3-4, s. 23-25. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.