Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia sztuki nowożytnej (etap 1)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-21-SN-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki nowożytnej (etap 1)
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Historia sztuki (s1)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Skrócony opis:

Wykład poświęcony kluczowym zagadnieniom sztuki europejskiej nowożytnej (od 1420 do ok. 1600 roku) – ewolucja stylu, gatunki artystyczne i technologia, z uwzględnieniem kwestii mecenatu i kolekcjonerstwa nowożytnego. Przedstawienie typów budowli, rzeźby i malarstwa w rozwoju historycznym z terenu dzisiejszych Włoch, Holandii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Anglii, Austrii i Czech.

Pełny opis:

1. Kształtowanie i narodziny renesansu w Italii. Filippo Brunelleschi, Alberti, Masaccio.

2/3. Rzeźba włoska XV wieku. Ghiberti, Donatello, Della Robbia, Rosellino, Settignano.

4. Architektura włoska XV wieku.

5. Malarstwo pierwszej połowy Quattrocenta. Epoka wielkich pracowni.

6. Malarstwo niderlandzkie XV wieku. Bracia van Eyck. Rogier van der Weyden, Hans Memling, Hugo van der Goes.

7. Malarstwo drugiej połowy Quattrocenta.

8/9. Wielcy spadkobiercy Quattrocenta: Leonardo da Vinci, Rafael, Michał Anioł (malarstwo, rzeźba, architektura).

10. Początek Cinquecenta – Rzym. Architektura Bramantego. Antonio da Sangallo i Antonio da Sangallo Młodszy.

11. Malarstwo weneckie. Tycjan.

12. Albrecht Dürer i malarstwo niemieckie.

13. Palladio.

14/15 Manieryzm w Europie – definicja, periodyzacja, przykłady w architekturze, rzeźbie, malarstwie.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Alberti L.B., O malarstwie, ed. M. Rzepińska, Warszawa 1963[Wstęp].

Albrecht Dürer jako pisarz i teoretyk sztuki, oprac. J. Białostocki, Wrocław 1956.

Babelon J., Sztuka hiszpańska, Warszawa 1974.

Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, przekł. Grzegorz Przewłocki ; red. nauk., aktualizacja i uzup. bibliogr. Antoni Ziemba, Warszawa, 2010.

Białostocki J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1987.

Chastel A., Sztuka włoska, t.1-2, Warszawa 1978.

Couchoud J.P., Sztuka francuska, Warszawa 1985.

Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976.

Girardi M., Rafael: poszukiwanie idealnego piękna i doskonałości natury,Warszawa,2001.

Hutt W., Niemieckie malarstwo późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985.

Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972.

Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980.

Michelangelo Buonarotti, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971.

Murray P., Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.

Murray P., L., Sztuka renesansu, Toruń 1999.

Panofsky E., Studia z historii sztuki, Kraków 1971, [wybór].

Pauli T., Piero della Francesca: humanista, teoretyk sztuki, mistrz perspektywy, Warszawa, 2002.

Pope- Hennessy J.W., Italian Renaissance sculpture, London 2002.

Pope- Hennessy J.W., Italian High- Renaissance & Baroque sculpture, London 2002.

Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1986.

Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989.

Sachs H., Donatello, Warszawa 1982.

Secomska K., Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV-XVI wieku, Warszawa 1989.

Shearman J., Manieryzm, Warszawa 1970.

Sztuka świata, t. 5 - 6, Warszawa 1992-1994.

Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przeł. K. Estreicher, Warszawa 1985-1990, [wybór].

Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa, 1989.

Waźbiński Z., Muzeum i zbiory artystyczne epoki nowożytnej wiek XV i XVI, t. I , Toruń 2006.

Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008.

Zöllner F., Leonardo, Warszawa 2005.

Żuchowski T. J., Traktat o rzeźbie Michała Anioła- Pietà Rondanini, [w:] RHS, 26, 2001.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Białostocki J., Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1976.

Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1974.

Dulewicz A., Słownik sztuki francuskiej, Warszawa 1986.

Genaille R., Encyklopedia malarstwa flamandzkiego

i holenderskiego, Warszawa 2001.

Historia portretu, red. S. Zuffi, Warszawa 2001.

Panofsky E., The Early Netherlandish Painting, Cambridge 1958.

Penny N., The materials of sculpture, New Haven 1993.

Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego,

t.1-2, Warszawa 1989.

Seymour (Jr.) Ch., Sculpture in Italy 1400 to 1500, Harmondsworth 1966.

Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce, wyb. i oprac.

J. Białostocki, t.1-3, Warszawa 1992-1994.

Turner J., Encyclopedia of Italian Renaissance and Mannierist Art, London 2000.

Von der Osten G., Vey H., Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500-1600, Harmondsworth 1969.

Waźbiński Z., Renesansowy akt wenecki, Warszawa 1972.

POLECANE SERIE WYDAWNICZE:

The Pelican History of Art, Arkady, Täschen, Wielcy Malarze, Wielka kolekcja sławnych malarzy

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywne słuchanie wykładu.

Na ostatnich zajęciach w pierwszym semestrze pisemne „kolokwium” (esej na zadany temat).

Wynik kolokwium semestralnego i egzaminu ustnego po II semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tylicki
Prowadzący grup: Jacek Tylicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tylicki
Prowadzący grup: Jacek Tylicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tylicki
Prowadzący grup: Jacek Tylicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)