Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do wiedzy o filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-21-WF-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do wiedzy o filmie
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Historia sztuki (s2)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z historii sztuki i teorii kultury

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05 Definiuje i objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych, a w szczególności historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych; rozumie cele prowadzenia badań w tej ostatniej dziedzinie.

K_W06 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk. Ma ogólną wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03 Posiada zaawansowaną umiejętność wyszukiwania, systematyzowania, krytycznego opracowania oraz syntetyzowania różnego typu informacji z zakresu historii sztuki i nauk jej pokrewnych oraz kultury wizualnej (dokumenty archiwalne, relacje pisemne i ustne, teksty teoretyczne, dokumentacja projektowa, technologiczna i wizualna)

K_U05 Posiada ugruntowaną umiejętność analizy i klasyfikacji dzieła sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji. z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Potrafi w tym celu zastosować różnorodne narzędzia analityczne wypracowane w historii badań nad obiektami kultury wizualnej.

K_U07 Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania fachowych wystąpień dotyczących obszarów badawczych właściwych dla historii sztuki i nauk jej pokrewnych pod względem technicznym, swobodnie wykorzystując w tym celu różnorodne kanały i sposoby komunikacyjne.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K04 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych.

K_K05 Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.

K_K06 Ma świadomość znaczenia popularyzacji wiedzy o sztuce i kulturze oraz edukacji artystycznej w procesie formowania świadomości społeczeństw zarówno na poziomie lokalnym, jak i ponad nim; aktywnie i umiejętnie propaguje je w tych środowiskach


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia mają zapoznać studentki i studentów z historią filmu w szerokim kontekście kulturowym, ekonomicznym, politycznym. Program ma formułę problemową, która pozwoli odejść od klasycznej narracji wykorzystującej kanon filmowy i ukazać progresywny charakter filmu jako zjawiska artystycznego i popkulturowego (z uwzględnieniem wszystkich rodzajów filmowych, i podstawowych informacji dotyczących języka i dramaturgii filmowej). Konwersatorium ma pomóc zrozumieć, jak ciekawostka techniczna, która pojawiła się pod koniec XIX wieku stała się jedną z najważniejszych dziedzin twórczych człowieka i dochodową rozrywką, jak zmieniała na przestrzeni dekad i przełomu wieków formy odbioru, dystrybucji/przekazu i profil widza/odbiorcy.

Pełny opis:

1. Początki kina w Europie (Francja, Wielka Brytania i Polska) w kontekście technicznym, ekonomicznym i kulturowym. Narodziny kultury masowej na przełomie XX i XXI wieku.

2. Początki filmu w Stanach Zjednoczonych. Wojna patentowa Thomasa Edisona. Edwin Porter – ojciec filmu fabularnego.

3. Przemiany języka filmowego na przykładzie twórczości Davida W. Griffitha, Charliego Chaplina i Bustera Katona.

4. Dramaturgia filmowa i paradygmat scenariusza filmowego.

5. Estetyczne przemiany w kinie europejskim. Od kina Republiki Weimarskiej do filmowej awangardy

6. Film na usługach propagandy. Od „Napadu na misję w Chinach” do „Triumfu woli” i propagandowych filmów animowanych. Język filmu – język propagandy

7. Film dokumentalny. Geneza zjawiska i pionierzy – Robert Flaherty, Martin & Osa Johnsonwie

8. Pionierzy filmu animowanego w Europie i Stanach Zjednoczonych

9. Film dokumentalny po II wojnie światowej – Polska Szkoła Dokumentu

10. Film animowany po II wojnie światowej – wybrane zagadnienia

11. Przemiany w kinie europejskim po II wojnie światowej – mistrzowie i buntownicy

12. Od VHSu do Netflixa – nowe formy odbioru, produkcji i dystrybucji filmu na przełomie XX i XXI wieku

13. Serial filmowy jako fenomen współczesnej kultury filmowej

14. „Kino po kinie” – zjawiska postfilmowe

15. Wybrane zagadnienia z teorii filmu: teorie komunikacji audiowizualnej, koncepcje feministyczne, kognitywna teoria filmu

Literatura:

Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Kraków-Warszwa 2016

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Historia kina – tom I. Kino nieme, Kraków 2009

Łukasz Biskupski, Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013

Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009

David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/ Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2011

Rick Altman, Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012

Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007

Andrzej Gwóźdź (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Warszawa 2010

Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

Syd Field, Rolf Rilla, Pisane scenariusza filmowego, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1998

Metody i kryteria oceniania:

Uczestniczki i uczestnicy zajęć otrzymują zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz końcowej pracy zaliczeniowej. Charakter pracy zaliczeniowej (praca pisemna, multimedialna, projekt poświęcony zagadnieniom związanym z filmem) ustalany jest przez prowadzącą zajęcia ze studentkami i studentami w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)