Wstęp do wiedzy o filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-21-WF-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do wiedzy o filmie |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. zimowy Historia sztuki (s2) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z historii sztuki i teorii kultury |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05 Definiuje i objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych, a w szczególności historii sztuki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych; rozumie cele prowadzenia badań w tej ostatniej dziedzinie. K_W06 Rozumie powiązania interdyscyplinarne historii sztuki i nauk jej pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk. Ma ogólną wiedzę na temat stosowania metod i narzędzi innych dyscyplin naukowych w pracy historyka sztuki. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03 Posiada zaawansowaną umiejętność wyszukiwania, systematyzowania, krytycznego opracowania oraz syntetyzowania różnego typu informacji z zakresu historii sztuki i nauk jej pokrewnych oraz kultury wizualnej (dokumenty archiwalne, relacje pisemne i ustne, teksty teoretyczne, dokumentacja projektowa, technologiczna i wizualna) K_U05 Posiada ugruntowaną umiejętność analizy i klasyfikacji dzieła sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji. z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Potrafi w tym celu zastosować różnorodne narzędzia analityczne wypracowane w historii badań nad obiektami kultury wizualnej. K_U07 Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania fachowych wystąpień dotyczących obszarów badawczych właściwych dla historii sztuki i nauk jej pokrewnych pod względem technicznym, swobodnie wykorzystując w tym celu różnorodne kanały i sposoby komunikacyjne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 Ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę pracy nad własnym charakterem i rozwijania kontaktów społecznych. K_K05 Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu wiedzy o dziełach sztuki i ich kontekście zgodnej z aktualnym stanem badań i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji tych obiektów przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne. K_K06 Ma świadomość znaczenia popularyzacji wiedzy o sztuce i kulturze oraz edukacji artystycznej w procesie formowania świadomości społeczeństw zarówno na poziomie lokalnym, jak i ponad nim; aktywnie i umiejętnie propaguje je w tych środowiskach |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają zapoznać studentki i studentów z historią filmu w szerokim kontekście kulturowym, ekonomicznym, politycznym. Program ma formułę problemową, która pozwoli odejść od klasycznej narracji wykorzystującej kanon filmowy i ukazać progresywny charakter filmu jako zjawiska artystycznego i popkulturowego (z uwzględnieniem wszystkich rodzajów filmowych, i podstawowych informacji dotyczących języka i dramaturgii filmowej). Konwersatorium ma pomóc zrozumieć, jak ciekawostka techniczna, która pojawiła się pod koniec XIX wieku stała się jedną z najważniejszych dziedzin twórczych człowieka i dochodową rozrywką, jak zmieniała na przestrzeni dekad i przełomu wieków formy odbioru, dystrybucji/przekazu i profil widza/odbiorcy. |
Pełny opis: |
1. Początki kina w Europie (Francja, Wielka Brytania i Polska) w kontekście technicznym, ekonomicznym i kulturowym. Narodziny kultury masowej na przełomie XX i XXI wieku. 2. Początki filmu w Stanach Zjednoczonych. Wojna patentowa Thomasa Edisona. Edwin Porter – ojciec filmu fabularnego. 3. Przemiany języka filmowego na przykładzie twórczości Davida W. Griffitha, Charliego Chaplina i Bustera Katona. 4. Dramaturgia filmowa i paradygmat scenariusza filmowego. 5. Estetyczne przemiany w kinie europejskim. Od kina Republiki Weimarskiej do filmowej awangardy 6. Film na usługach propagandy. Od „Napadu na misję w Chinach” do „Triumfu woli” i propagandowych filmów animowanych. Język filmu – język propagandy 7. Film dokumentalny. Geneza zjawiska i pionierzy – Robert Flaherty, Martin & Osa Johnsonwie 8. Pionierzy filmu animowanego w Europie i Stanach Zjednoczonych 9. Film dokumentalny po II wojnie światowej – Polska Szkoła Dokumentu 10. Film animowany po II wojnie światowej – wybrane zagadnienia 11. Przemiany w kinie europejskim po II wojnie światowej – mistrzowie i buntownicy 12. Od VHSu do Netflixa – nowe formy odbioru, produkcji i dystrybucji filmu na przełomie XX i XXI wieku 13. Serial filmowy jako fenomen współczesnej kultury filmowej 14. „Kino po kinie” – zjawiska postfilmowe 15. Wybrane zagadnienia z teorii filmu: teorie komunikacji audiowizualnej, koncepcje feministyczne, kognitywna teoria filmu |
Literatura: |
Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Kraków-Warszwa 2016 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Historia kina – tom I. Kino nieme, Kraków 2009 Łukasz Biskupski, Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Warszawa 2013 Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009 David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/ Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2011 Rick Altman, Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012 Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007 Andrzej Gwóźdź (red.), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, Warszawa 2010 Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 Syd Field, Rolf Rilla, Pisane scenariusza filmowego, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestniczki i uczestnicy zajęć otrzymują zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz końcowej pracy zaliczeniowej. Charakter pracy zaliczeniowej (praca pisemna, multimedialna, projekt poświęcony zagadnieniom związanym z filmem) ustalany jest przez prowadzącą zajęcia ze studentkami i studentami w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.