Awangarda-plastyka a inne dziedziny sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-AA-KA-2Z-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Awangarda-plastyka a inne dziedziny sztuki | ||
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - II rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczony I rok studiów |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 100 godz./4pkt.ECTS 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu, przewidziane w programie) 30 godz. 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru: 15 godz. 3. Indywidualna praca studenta konieczna do zaliczenia przedmiotu (zebranie i zapoznanie się z literaturą, materiałem ilustracyjnym, przygotowanie referatu, przygotowanie się do kolokwium): 55 godz. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą polskiej awangardy w kontekście: twórczości plastycznej, teoretycznej, krytycznej i literackiej. Posiada wiedzę w zakresie wpływu awangardy między innymi na rozwój plastyki teatralnej oraz tańca (K_W04) W2: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji prac powstałych w kręgu awangardy polskiej i europejskiej (K_W11) W3: Ma uporządkowaną wiedzę na temat metodologii badań sztuki awangardowej (K_W06) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Charakteryzuje dzieło sztuki awangardowej od strony formy artystycznej, krytycznie je analizuje i interpretuje, określając jego rolę w rozwoju awangardy polskiej i europejskiej (K_U07) U2:przygotowując prace pisemne oraz wystąpienia ustne formułuje argumenty i wnioski oparte na wykorzystaniu publikacji innych autorów na temat awangardy (K_U08) U3:wykorzystując różne techniki i kanały komunikacyjne aktywnie uczestniczy w spotkaniach na temat awangardy (K_U09) U4: potrafi przygotować wypowiedzi pisemne na temat awangardy oparte na odpowiednio dobranych materiałach i źródłach (K_U10) U5: posiada warsztat naukowy obejmujący specjalistyczna terminologię, umożliwiający krytyczne omówienie i ocenę na różnych płaszczyznach dorobku awangardy (K_U11) U6: potrafi napisać recenzję z wydarzenia prezentującego dorobek awangardy, a także czynnie uczestniczyć w debacie na jej temat (K_U12) (K_U13) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1:ma świadomość swej wiedzy z zakresu awangardy polskiej i europejskiej , a także ewentualnych braków motywujących do rozwoju naukowego i zawodowego (K_K01) K2: przy realizacji projektów dotyczących sztuki awangardowej potrafi współpracować w grupie (K_K02) K3:realizująć zadanie indywidualne lub zespołowe dotyczące sztuki awangardowej potrafi właściwie określić priorytety prowadzące do jego realizacji (K_K03) K4:posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa dorobku awangardy, powstałego w regionie, kraju i Europie (K_K06) |
||
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, referat połączony z prezentacją multimedialną Zajęcia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest wybranym zagadnieniom z zakresu polskiej sztuki awangardowej dwudziestolecia międzywojennego. Stąd szczególny nacisk został położony na szczegółowe przedstawienie polskiej awangardy oraz jej rozwoju i charakterystyki w szerszym kontekście sztuki europejskiej tego okresu. W ramach zajęć omawiany jest nie tylko dorobek plastyczny, teoretyczny i krytyczny, ale także zagadnienia związane m.in. z teatrem i tańcem awangardowym. Formuła zajęć, poszerza i porządkuje wiedzę na temat awangardy i metodologii jej badań. Udoskonala umiejętność analizy i interpretacji prac powstałych w kręgu awangardy, niezbędnych do przygotowania wypowiedzi ustnych i pisemnych, czy też krytycznego omówienia dorobku wybranych artystów lub grup, a także aktywnego uczestnictwa w dyskusji. Uczy określania priorytetów potrzebnych do realizacji zadań indywidualnych i zespołowych. Równocześnie wyrabia samoświadomość wiedzy dotyczącej awangardy i jej wartości dla dziedzictwa kulturowego. |
||
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest wybranym zagadnieniom z zakresu polskiej sztuki awangardowej dwudziestolecia międzywojennego. W jego ramach w szeroki sposób prezentowane są najważniejsze środowiska awangardowe w Polsce skupione wokół grup Formiści, Bunt i Jung Idysz i ich relacje z awangardą europejską, tworzącą ważną sieć powiązań rozwijającą się między innymi pomiędzy: Krakowem, Poznaniem, Łodzią, Paryżem, Berlinem, Monachium, Pragą, Budapesztem i Bukaresztem. W kontekście działających ugrupowań omawiane są najważniejsze czasopisma awangardowe i ich rola w obiegu informacji na temat nowych nurtów w sztuce. Ważnym wątkiem związanym z recepcją sztuki awangardowej jest problem oceny jej dokonań przez współczesna krytykę artystyczną, uświadamiającą zagadnienie wartościowania prac, których forma zrywała z konwencjami wypracowanymi w minionych epokach. Na tym tle analizowane są też wypowiedzi teoretyczne artystów z kręgu awangardy, rozpatrywane jako autokomentarz nie tylko do własnego dorobku ale także innych członków grupy, pozwalające na prześledzenie problemu torii i praktyki artystycznej, z którą nierozerwalnie związany był temat eksperymenty artystycznego, nierzadko przekraczającego granicę pomiędzy tradycyjnie określonymi zasadami przyjętymi dla malarstwa i rzeźby. Te poszukiwania miały wpływ na inne dziedziny sztuki jak choćby teatr i taniec, stanowiące również przedmiot zajęć, charakteryzowane w kontekście rozwoju nowej sztuki. Konwersatorium w znaczny sposób poszerza i porządkuje szczegółową wiedzę z zakresu dorobku awangardy (plastycznego, teoretycznego i krytycznego) jej wpływu na rozwój plastyki teatralnej i tańca. Jednocześnie zapoznaje z metodologią badań sztuki awangardowej. Uczy metod analizy i interpretacji dzieł powstałych w kręgu awangardy. Problematyka i formuła zajęć wyrabia umiejętność analizy i interpretacji wybranych dzieł awangardowych, przydatną w przygotowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych na zadany temat, w oparciu o literaturę przedmiotu. Specjalistyczna terminologia i warsztat naukowy pozwalają na krytyczne omówienie i ocenę dorobku awangardy na różnych płaszczyznach, np. w postaci recenzji, czy też czynnym udziale w dyskusji, wykorzystującej różne techniki i kanały komunikacyjne. Jednocześnie zajęcia motywują do poszerzania wiedzy z zakresu awangardy polskiej i europejskiej, rozwijają umiejętność realizacji zadań indywidualnych i zespołowych, a także wyrabiają świadomość odpowiedzialności za zachowanie dla kolejnych pokoleń dziedzictwa awangardy. Tematy Środowiska awangardowe w Europie i Polsce. (3h) Czasopisma awangardowe i ich rola jako nośnika informacji pomiędzy środowiskami artystycznymi. (2h) Krytyka artystyczna wobec awangardy na przykładzie grupy Formiści.(2h) Plastyka teatralna w kręgu awangardy. (2h) Utopie architektoniczne i wizja nowoczesnego miasta. (3h) Problematyka wolnego tańca, jako reakcji na klasyczny balet. (4h) Zagadnienie eksperymentu plastycznego w dorobku pionierów awangardy. (3h) Artystki awangardowe. (4h) Teoria i praktyka artystyczna wybranych artystów awangardowych. (3h) Twórcy awangardowi a nowy klasycyzm. (2h) Pierwsze kolekcje sztuki awangardowej. (2h) W ramach zajęć organizowane są wyjazdy do muzeów, w ramach których studenci poznają kolekcje sztuki awangardowej oraz uczestniczą w wystawach czasowych dotyczących awangardy. |
||
Literatura: |
Do zapoznania się z wybranymi fragmentami wskazanymi przez prowadzącego Podstawowa Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wstęp Z. Jarosiński , wybór tekstów I. Zaworska, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978. Avantgarden in Mitteleuropa 1910 – 1930: Transformation und Austausch, Timothy O. Benson, Monika Król (ed.), exhibition cat.: München Haus der Kunst, Berlin Martin – Gropius – Bau 2002 – 2003, Leipzig 2003 Europa, Europa: das Jahrhundert der Avantgarden in Mitel- und Osteuropa, Stanisławski Ryszard, Brockhaus Christoph (ed.), exhibition cat. T. 1 -4 , Bonn Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland 1994 Clegg, Elizabeth: Art, Design & Architekture in Central Europe 1890 – 1920, Yale University Press New Haven and London 2006. Formiści, Jakimowicz Irena (ed.), Muzeum Narodowe w Warszawie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989. Geron, Małgorzata, Malinowski, Jerzy, Manifesty polskiej awangardy artystycznej. Formiści-Bunt-Jung Idysz 1917-1922, Warszawa-Toruń 2019. Kłak Tadeusz, Czasopisma awangardy. Cz. 1: 1919-1931, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978. Łukaszewicz, Piotr: Zrzeszenie Artystów Plastyków Artes 1929 – 1935, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1975. Łukaszewicz, Piotr, Malinowski Jerzy: Ekspresjonizm w sztuce polskiej, katalog wystawy Muzeum Narodowe we Wrocławiu 1980 Malinowski, Jerzy: Sztuka i Nowa Wspólnota. Zrzeszenie Artystów Bunt 1917 – 1922 ,Wydawnictwo Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 Malinowski Jerzy, Brus – Malinowska Barbara: W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski,Wydawnictwo DiG, Warszawa 2007 Mansbach, Steven: Modern Art in Eastern Europe. From the Balic to the Balkans, ca. 1890 – 1939, Cambridge University Press, Cambridge – New York 1999. Pollakówna, Joanna: Formiści, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, 1972 Turowski, Andrzej: Konstruktywizm polski: próba rekonstrukcji nurtu (1921 – 1934), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1981. Turowski, Andrzej: Budowniczowie świata: z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000 Wierzbicka, Anna: École de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość, Wydawnictwo Neriton Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2004 uzupełniająca August Zamoyski. Myśleć w kamieniu, red. A. Lipa, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie 2019. August Zamoyski. Nie tylko archiwum, red. M. Śledzianowska, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie 2019. Bartoszewska – Butryn, Honorata, Twórczość plastyczna Konrada Winklera, [in:] Archiwum Sztuki Polskiej XX wieku (Archives of Polish art of the 20th century), T.I, Jerzy Malinowski (ed.), Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2006 Estreicher, Karol, Leon Chwistek. Biografia artysty (1884 – 1944), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Kraków 1971 Geron, Małgorzata, Tymon Niesiołowski (1882 – 1965). Życie i twórczość, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004 Geron, Małgorzata, Grupa Pięciu (1905-1908), [w:] Sztuka 1905 –1923. Malarstwo-Rzeźba-Grafika-Krytyka Artystyczna. Materiały z konferencji naukowej Toruń 21-23 września 2005, red. M. Geron i J. Malinowski, Wydawnictwo Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Doktorantów UMK Toruń 2006, , s.10-17. Geron, Małgorzata, Wokół ankiety lwowskiej „Gazety Wieczornej” Ekspresjonizm w sztuce plastycznej (1918), [w:] Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 - 15 czerwca 2007, red. Geron M. i Malinowski J., Warszawa 2009, s.295 – 320. Geron, Małgorzata, Formiści. Monografia grupy, Twórczość i programy artystyczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, ss.453 Geron Małgorzata, Wizja modernizacji w „Mieście formistów” Leona Chwistka, [w:] „Pamiętnik Sztuk Pięknych/Fine Arts Diary” Nr/No.9/2015 „Sztuka Polska 1945 – 1970/Polish Art 1945-1970, red. Ewa Toniak i Jan W. Sienkiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, , s.13-18. Geron, Małgorzata, Twórczość plastyczna Tytusa Czyżewskiego w okresie formistycznym, [w:] Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. Diana Wasilewska, UNIVERSITATIS Kraków 2017,s. 75-91. Geron, Małgorzata, Kokaina/Cocain Rity Sacchetto i Augusta Zamoyskiego, [w:] Wokół 1918 roku. Niepodległość i awangarda, red. Małgorzata Geron i Jerzy Malinowski, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” Nr 13/2018, s.33-42. Geron, Małgorzata, Działalność artystyczna Rity Sacchetto/Artistic Activity of Rita Sacchetto, [w/in] August Zamoyski. Nie tylko z archiwum/Not Just From The Archives, red./ed. Maria Śledzianowska , Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Warszawa 2019, s.218-239. Jacek Mierzejewski 1883 – 1925, B. Brus - Malinowska, W. Jaworska (Wstęp), kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1987 Jakimowicz, Irena: Witkacy, Chwistek, Strzemiński; myśli i obrazy, Arkady, Warszawa 1978 Kossakowska – Szanajca, Zofia: August Zamoyski, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1974 Lenartowicz, Światosław: Zbigniew Pronaszko, Muzeum Narodowe w Krakowie, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica 2008 Lenartowicz Światosław, Jan Hrynkowski 1891-1971, Muzeum Narodowe w Krakowie 2019. Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce, red. Karol Chrobak, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK 2018. Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”, red. P. Kurc-Maj, A. Saciuk-Gąsowska, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2019. Papież awangardy. Tadeusz Peiper w Hiszpanii, Polsce, Europie, Muzeum Narodowe w Warszawie 2015. Pollakówna Joanna: Tytus Czyżewski, Wydawnictwo Ruch, Warszawa 1971 Ratajczak Tadeusz, Zgasły >>brzask epoki<<. Szkice z dziejów czasopisma „Zdrój” 1917-1922, Poznań 1980. Soczyńska, Agata: Tytus Czyżewski. Malarz – poeta, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2006 W 70 rocznicę Wystawy Nowej Sztuki Wilno 1923, Muzeum Sztuki, Łódź 1993. Wokół 1918 roku. Niepodległość i awangarda, red. M. Geron i J. Malinowski, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” Nr 13/2018. Witkiewicz Stanisław Ignacy, Nowe formy w malarstwie i wynikające stad nieporozumienia/Szkice estetyczne, oprac. J. Degler, L. Sokół, Warszawa 2002. Witkiewicz Stanisław Ignacy, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
ocenie podlega -bieżące przygotowanie do zajęć -przygotowanie referatu na zadany temat -kolokwium obejmujące materiał omawiany na zajęciach Weryfikujące wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne: W1, W2, W3, U1, U2, U3,U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4 Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.