Antropologia kultury i sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-AKiS-3Zka-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury i sztuki |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - III rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje podstawową wiedzę na temat antropologii, historii sztuki, historii, filozofii oraz wiedzy o kulturze. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (20 godz.) - udział w wykładach 10 - udział w ćwiczeniach 5 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżuru 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.55 i 2 pkt ECTS): - przygotowanie do wykładu - przygotowanie do ćwiczeń - zapoznanie z literaturą - analiza tekstów - uzupełnianie notatek - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu Łącznie: 75 godz. (3 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student ma ogólną i podstawową wiedzę z zakresu problematyki i terminologii antropologii kulturowej jak również historii sztuki europejskiej: starożytnej, nowożytnej i współczesnej od czasów starożytności K_W03, K_W04, K_W011 W:2 student ma podstawową wiedzę na temat antropologicznego, kulturowego i artystycznego dziedzictwa ludzkości, kulturowej i artystycznej korespondencji cywilizacji, ciągłości kulturowej i trwałości antropologicznych podstaw kultury i sztuki jako domeny człowieka K_W07, K_W08 W:3 student ma ugruntowaną wiedzę na temat powiązania nauk o kulturze i sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi i społecznymi (szczególnie z antropologią) oraz działalnością artystyczną dawniej i współcześnie K_W09 W4: student ma podstawową wiedzę o wierzeniach religijnych i systemach filozoficznych w kontekście antropologii religii, które oddziaływały na dawną oraz współczesną globalną sztukę i kulturę K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi samodzielnie zdobywać, selekcjonować wiedzę oraz czerpać informacje ze źródeł tradycyjnych i cyfrowych na wybrane tematy związane z antropologią kultury i sztuki. Posiada elementarne umiejętności badawcze K_U01, K_U03 U2: student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi (teorie antropologiczne oraz teorie sztuki nowoczesnej i współczesnej) i wykorzystuje tę umiejętność do analizy dzieła w kontekście antropologicznym, kulturowym i artystycznym K_U04 U3: student analizuje analizuje symboliczne treści i kulturowy kontekst dzieła sztuki z trzech zasadniczych działów: antropologii kultury przednowoczesnej, nowoczesnej i ponowoczesnej. K_U06 U4: student charakteryzuje dzieło sztuki nowoczesnej i współczesnej od strony jego potencjału antropologicznego, a więc nie tylko jego oddziaływania artystycznego, ale i całości kultury. Potrafi krytycznie je analizować i interpretować w odniesieniu do antropologicznego wymiaru kultury ponowoczesnej K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student maa świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków w dziedzinie antropologii kultury i sztuki i rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego w tej dziedzinie. Interesuje się nowymi ideami i prądami w kulturze i sztuce, naukach humanistycznych i społecznych K_K01, K_K05 K2: świadomość głęboko antropologicznego wymiaru kultury i sztuki powoduje, że student dostrzega w wytworach kultury i sztuki pole do stawiania ważnych problemów etycznych w wymiarze indywidualnym i społecznym K_K04 K3: student rozumiejąc,że kultura i sztuka w perspektywie antropologicznej to charakterystyczny dla istoty ludzkiej sposób ekspresji i twórczości dlatego posiada świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy K_K06 K4: student posiada świadomość wartości antropologicznego dziedzictwa kultury i sztuki dla współczesności K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), opis. Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, seminaryjna. Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji. Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu Antropologia kultury i sztuki jest uświadomienie studentom głęboko antropologicznego charakteru kultury i sztuki jako istotnego składnika świata kultury (kultury symbolicznej) i charakterystycznej dla istoty ludzkiej formy ekspresji. Pomaga w tym zdobyta wiedza na temat kulturowej, cywilizacyjnej i artystycznej ciągłości kultury. Nabyte umiejętności na temat teorii antropologii i sztuki w kontekście antropologicznym. Zapoznanie się z kontekstem etycznym dla kulturowego i artystycznego dorobku ludzkości. |
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. Tematyka zajęć: Kultura i sztuka w ujęciu antropologicznym Sztuka jako część kultury symbolicznej Autoteliczny i praktyczny wymiar sztuki Podmiot archaiczny, sacrum, hierofania, kosmos/chaos, czas święty, mit Kultura i sztuka średniowiecza w ujęciu antropologicznym Renesans jako okres przejściowy pomiędzy kulturą przednowoczesną i nowoczesną Ład racjonalny; ideologia i estetyka Konsekwencje społeczne i cywilizacyjne rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej Religia wolności; tożsamość narodowa, modele nacjonalizmu w sztuce Intelektualiści Kultura i sztuka wobec Zagłady Kultura ponowoczesna; podmiot ponowoczesny, różnica jako kategoria porządkująca Sztuka w późnej nowoczesności |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) 1. Barnard A. (2021). Antropologia. Zakres teorii i historii. Warszawa: PIW 2.. Burszta W. J. (2008). Antropologia kultury. Warszawa: Zysk i S-ka 3. Eliade M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR 4. Nowicka E. (1998). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: PWN 5. Rajman J., (2006). Encyklopedia średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 6. Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia 7. Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM 902-914, 935-941 Literatura zalecana (uzupełniająca) 1. Bernard A., Spencer J. (red.) (2008). Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen 2. Brague R. (2012). Europa, droga rzymska. Warszawa: Teologia Polityczna 3. Campbell J. (2004). Mityczny obraz. Kraków: Wydawnictwo KR 4. Croce B. (1998). Historia Europy w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik 5. Davies N. (1998). Europa. Kraków: Znak 6. Eliade M. (2000). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo KR 7. Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna 8. Gajda J. (2009). Antropologia kulturowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 9. Goff Le J., Truong N. (2006). Historia ciała w średniowieczu. Warszawa: Czytelnik 10. Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 11.Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato 245-251 12. Walicki A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane t. 1.. Nacjonalizm. Patriotyzm. Naród. Kraków: Universitas, s. 139-181 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • zaliczenie semestru (roku) polega na realizacji zadania w postaci wypowiedzi ustnej na zadany temat • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach oraz ocena ze wspomnianej form wypowiedzi W1- W4; U1-U4; K1-K5 • dopuszcza się formy zaliczenia on-line - w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski, Dorota Kamińska-Jones | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu Antropologia kultury i sztuki jest uświadomienie studentom głęboko antropologicznego charakteru kultury i sztuki jako istotnego składnika świata kultury (kultury symbolicznej) i charakterystycznej dla istoty ludzkiej formy ekspresji. Pomaga w tym zdobyta wiedza na temat kulturowej, cywilizacyjnej i artystycznej ciągłości kultury. Nabyte umiejętności na temat teorii antropologii i sztuki w kontekście antropologicznym. Zapoznanie się z kontekstem etycznym dla kulturowego i artystycznego dorobku ludzkości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. Tematyka zajęć: Kultura i sztuka w ujęciu antropologicznym Sztuka jako część kultury symbolicznej Autoteliczny i praktyczny wymiar sztuki Podmiot archaiczny, sacrum, hierofania, kosmos/chaos, czas święty, mit Kultura i sztuka średniowiecza w ujęciu antropologicznym Renesans jako okres przejściowy pomiędzy kulturą przednowoczesną i nowoczesną Ład racjonalny; ideologia i estetyka Konsekwencje społeczne i cywilizacyjne rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej Religia wolności; tożsamość narodowa, modele nacjonalizmu w sztuce Intelektualiści Kultura i sztuka wobec Zagłady Kultura ponowoczesna; podmiot ponowoczesny, różnica jako kategoria porządkująca Sztuka w późnej nowoczesności |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) 1. Burszta W. J. (2008). Antropologia kultury. Warszawa: Zysk i S-ka 2. Eliade M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR 3. Nowicka E. (1998). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: PWN 4. Rajman J., (2006). Encyklopedia średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 5. Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia 6. Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM 902-914, 935-941 Literatura zalecana (uzupełniająca) 1. Baszkiewicz J. (2002). Powszechna historia ustrojów państwowych. Gdańsk: Arche 2. Bernard A., Spencer J. (red.) (2008). Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen 3. Brague R. (2012). Europa, droga rzymska. Warszawa: Teologia Polityczna 4. Campbell J. (2004). Mityczny obraz. Kraków: Wydawnictwo KR 5. Croce B. (1998). Historia Europy w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik 6. Davies N. (1998). Europa. Kraków: Znak 7. Eliade M. (2000). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo KR 8. Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna 9. Gajda J. (2009). Antropologia kulturowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 10. Georges Duby G. (2006). Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady 11. Goff Le J., Truong N. (2006). Historia ciała w średniowieczu. Warszawa: Czytelnik 10. Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu Antropologia kultury i sztuki jest uświadomienie studentom głęboko antropologicznego charakteru kultury i sztuki jako istotnego składnika świata kultury (kultury symbolicznej) i charakterystycznej dla istoty ludzkiej formy ekspresji. Pomaga w tym zdobyta wiedza na temat kulturowej, cywilizacyjnej i artystycznej ciągłości kultury. Nabyte umiejętności na temat teorii antropologii i sztuki w kontekście antropologicznym. Zapoznanie się z kontekstem etycznym dla kulturowego i artystycznego dorobku ludzkości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. Tematyka zajęć: Kultura i sztuka w ujęciu antropologicznym Sztuka jako część kultury symbolicznej Autoteliczny i praktyczny wymiar sztuki Podmiot archaiczny, sacrum, hierofania, kosmos/chaos, czas święty, mit Kultura i sztuka średniowiecza w ujęciu antropologicznym Renesans jako okres przejściowy pomiędzy kulturą przednowoczesną i nowoczesną Ład racjonalny; ideologia i estetyka Konsekwencje społeczne i cywilizacyjne rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej Religia wolności; tożsamość narodowa, modele nacjonalizmu w sztuce Intelektualiści Kultura i sztuka wobec Zagłady Kultura ponowoczesna; podmiot ponowoczesny, różnica jako kategoria porządkująca Sztuka w późnej nowoczesności |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) 1. Barnard A. (2021). Antropologia. Zakres teorii i historii. Warszawa: PIW 2.. Burszta W. J. (2008). Antropologia kultury. Warszawa: Zysk i S-ka 3. Eliade M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR 4. Nowicka E. (1998). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: PWN 5. Rajman J., (2006). Encyklopedia średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 6. Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia 7. Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM 902-914, 935-941 Literatura zalecana (uzupełniająca) 1. Bernard A., Spencer J. (red.) (2008). Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen 2. Brague R. (2012). Europa, droga rzymska. Warszawa: Teologia Polityczna 3. Campbell J. (2004). Mityczny obraz. Kraków: Wydawnictwo KR 4. Croce B. (1998). Historia Europy w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik 5. Davies N. (1998). Europa. Kraków: Znak 6. Eliade M. (2000). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo KR 7. Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna 8. Gajda J. (2009). Antropologia kulturowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 9. Goff Le J., Truong N. (2006). Historia ciała w średniowieczu. Warszawa: Czytelnik 10. Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 11.Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato 245-251 12. Walicki A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane t. 1.. Nacjonalizm. Patriotyzm. Naród. Kraków: Universitas, s. 139-181 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu Antropologia kultury i sztuki jest uświadomienie studentom głęboko antropologicznego charakteru kultury i sztuki jako istotnego składnika świata kultury (kultury symbolicznej) i charakterystycznej dla istoty ludzkiej formy ekspresji. Pomaga w tym zdobyta wiedza na temat kulturowej, cywilizacyjnej i artystycznej ciągłości kultury. Nabyte umiejętności na temat teorii antropologii i sztuki w kontekście antropologicznym. Zapoznanie się z kontekstem etycznym dla kulturowego i artystycznego dorobku ludzkości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Część wykładowa służy wprowadzeniu studentów w problematykę zajęć, przekazaniu podstawowych idei, teorii i terminologii oraz pojęć związanych z antropologicznym ujęciem kultury i sztuki. Stanowi podstawę dla części ćwiczeniowej, w ramach której zagadnienia poruszane na wykładzie dyskutowane są i analizowane w oparciu o teksty źródłowe. Oprócz głównego celu przedmiotu, czyli zwrócenia uwagi studentów na antropologiczny charakteru kultury i sztuki, istotne jest również ukazanie złożonych relacji kulturalnych i artystycznych, np. zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki w danym czasie. Dodatkowym celem zajęć jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. A także "długiego trwania" pewnych zjawisk kultury i ich ewolucji w poszczególnych okresach historycznych. Tematyka zajęć: Kultura i sztuka w ujęciu antropologicznym Sztuka jako część kultury symbolicznej Autoteliczny i praktyczny wymiar sztuki Podmiot archaiczny, sacrum, hierofania, kosmos/chaos, czas święty, mit Kultura i sztuka średniowiecza w ujęciu antropologicznym Renesans jako okres przejściowy pomiędzy kulturą przednowoczesną i nowoczesną Ład racjonalny; ideologia i estetyka Konsekwencje społeczne i cywilizacyjne rewolucji francuskiej i rewolucji przemysłowej Religia wolności; tożsamość narodowa, modele nacjonalizmu w sztuce Intelektualiści Kultura i sztuka wobec Zagłady Kultura ponowoczesna; podmiot ponowoczesny, różnica jako kategoria porządkująca Sztuka w późnej nowoczesności |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) 1. Barnard A. (2021). Antropologia. Zakres teorii i historii. Warszawa: PIW 2.. Burszta W. J. (2008). Antropologia kultury. Warszawa: Zysk i S-ka 3. Eliade M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR 4. Nowicka E. (1998). Świat człowieka - świat kultury. Warszawa: PWN 5. Rajman J., (2006). Encyklopedia średniowiecza. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 6. Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia 7. Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM 902-914, 935-941 Literatura zalecana (uzupełniająca) 1. Bernard A., Spencer J. (red.) (2008). Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen 2. Brague R. (2012). Europa, droga rzymska. Warszawa: Teologia Polityczna 3. Campbell J. (2004). Mityczny obraz. Kraków: Wydawnictwo KR 4. Croce B. (1998). Historia Europy w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik 5. Davies N. (1998). Europa. Kraków: Znak 6. Eliade M. (2000). Traktat o historii religii. Warszawa: Wydawnictwo KR 7. Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna 8. Gajda J. (2009). Antropologia kulturowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 9. Goff Le J., Truong N. (2006). Historia ciała w średniowieczu. Warszawa: Czytelnik 10. Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 11.Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato 245-251 12. Walicki A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane t. 1.. Nacjonalizm. Patriotyzm. Naród. Kraków: Universitas, s. 139-181 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.