Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pracownia anatomii plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-APL-1Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia anatomii plastycznej
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności rysunkowe.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny kontaktowe - ćwiczenia w pracowni - 45 godz. w semestrze (razem 90 godz.)

2.Godziny pozakontaktowe - czytanie literatury i nauka teorii - 30 godz.,

szkice i prace domowe - 40 godz.



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną - K W01

- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i

praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla

dalszego rozwoju - K W02

- posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu

artystycznego - K W10

- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych - K W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

- rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych - K U10

- posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie - K U11

- potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i

współczesnych) - K U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad

etyki zawodowej - K K02

- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego

kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do

rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K K05

- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K K06

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, wystawa

Wprowadzenie w zagadnienie - pokaz ilustracji i plansz anatomicznych, prac studentów


Metody dydaktyczne podające: opis, wykład


Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa i obserwacji

Studenci wykonują studium rysunkowe z korektą prowadzącego ćwiczenia.


Poza zajęciami studenci poznają teorię na podstawie literatury i wykonują rysunki z plansz oraz rysunki detali. Korekta polega na indywidualnym prowadzeniu każdego studenta. Co pewien czas odbywają się przeglądy prac.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie.

Pełny opis:

W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego,też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie).

W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka.

Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz),mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury).Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela").

W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt.

Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi.

Literatura:

- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020

- Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007

- Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007

- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011

- Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962

- Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat

- atlasy anatomiczne

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.

Ocena jest wystawiana na podstawie przeglądu wykonanych prac plastycznych i sprawdzianu wiedzy z zakresu anatomii człowieka.

Oceniana jest aktywność studenta na zajęciach - wykonane prace, postęp w rysowaniu i opanowanie zagadnień teoretycznych, obecność (W01, U10, U11)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie.

Pełny opis:

W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie).

W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka.

Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela").

W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela).

W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020

- Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007

Uzupełniająca:

- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011

- Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007

- Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962

- Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat

- inne atlasy anatomiczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie.

Pełny opis:

W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie).

W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka.

Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela").

W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela).

W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020

- Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007

Uzupełniająca:

- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011

- Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007

- Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962

- Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat

- inne atlasy anatomiczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bińczyk
Prowadzący grup: Ewa Bińczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie.

Pełny opis:

W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie).

W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka.

Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela").

W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela).

W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020

- Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007

Uzupełniająca:

- Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011

- Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007

- Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962

- Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994

- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat

- inne atlasy anatomiczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)