Pracownia anatomii plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-APL-1Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia anatomii plastycznej |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. zimowy - Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności rysunkowe. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny kontaktowe - ćwiczenia w pracowni - 45 godz. w semestrze (razem 90 godz.) 2.Godziny pozakontaktowe - czytanie literatury i nauka teorii - 30 godz., szkice i prace domowe - 40 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną - K W01 - wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju - K W02 - posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu artystycznego - K W10 - zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych - K W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych - K U10 - posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie - K U11 - potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i współczesnych) - K U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej - K K02 - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich - K K05 - potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania - K K06 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, wystawa Wprowadzenie w zagadnienie - pokaz ilustracji i plansz anatomicznych, prac studentów Metody dydaktyczne podające: opis, wykład Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa i obserwacji Studenci wykonują studium rysunkowe z korektą prowadzącego ćwiczenia. Poza zajęciami studenci poznają teorię na podstawie literatury i wykonują rysunki z plansz oraz rysunki detali. Korekta polega na indywidualnym prowadzeniu każdego studenta. Co pewien czas odbywają się przeglądy prac. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie. |
Pełny opis: |
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego,też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz),mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury).Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela"). W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi. |
Literatura: |
- Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020 - Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007 - Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007 - Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011 - Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962 - Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat - atlasy anatomiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena jest wystawiana na podstawie przeglądu wykonanych prac plastycznych i sprawdzianu wiedzy z zakresu anatomii człowieka. Oceniana jest aktywność studenta na zajęciach - wykonane prace, postęp w rysowaniu i opanowanie zagadnień teoretycznych, obecność (W01, U10, U11) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie. |
|
Pełny opis: |
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela"). W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020 - Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007 Uzupełniająca: - Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011 - Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007 - Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962 - Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat - inne atlasy anatomiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie. |
|
Pełny opis: |
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela"). W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020 - Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007 Uzupełniająca: - Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011 - Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007 - Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962 - Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat - inne atlasy anatomiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bińczyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Bińczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń w pracowni anatomii plastycznej jest przekazanie wiedzy anatomicznej połączonej z umiejętnością obserwacji, rozumienia kształtów i konstruowania obrazu ludzkiego ciała na płaszczyźnie. |
|
Pełny opis: |
W pracowni anatomii plastycznej studenci kształcą się poprzez wykonywanie studiów rysunkowych i nabywanie wiedzy teoretycznej (prowadzącej do rozumienia kształtów ciała). Rysunek jest tu podstawowym żródłem poznania dlatego, też ważne są takie zagadnienia związane z rysunkiem jak proporcje, kierunki, skróty (obserwacja przedmiotu pod różnym kątem) i modelunek światłocieniowy (konstrukcja bryły na płaszczyżnie). W semestrze I podstawowym tematem jest głowa człowieka. Studenci poznają budowę głowy: kośćca- czaszki (poprzez studia rysunkowe z natury i studiowanie plansz), mięśni (plansze) i detali głowy (studia z natury). Wykonują też szkice i studia rysunkowe głów z natury (z odlewów gipsowych i z "żywego modela"). W smestrze II tematem jest studium całej postaci - akt. Przed przystapieniem do studiów aktu z natury, studenci poznają budowę kośćca (wykonując studia rysunkowe szkieletu) i rozkład mięśni (na podstawie plansz i studiów rysunkowych gipsowego modela). W tych ćwiczeniach teoria łączy się z praktyką,kolejne zagadnienia teoretyczne zazębiają się z postępującymi ćwiczeniami rysunkowymi. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Jan Pręgowski, "Anatomē. Obserwować i rysować człowieka", wyd. Na przykład, Toruń 2020 - Simblet Sarach, "Anatomia dla artystów", wyd. Arkady, Warszawa, 2007 Uzupełniająca: - Giovanni Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, Warszawa 2011 - Bochenek A., Reicher M., "Anatomia człowieka", wyd. PZWL , Warszawa 2007 - Zrzavy J., " Anatomia człowieka dla plastyków", wyd. PZWL , Warszawa 1962 - Sobotta J., "Atlas anatomii człowieka", wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1994 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. Katarzyna Kolska, wyd. Publicat - inne atlasy anatomiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.