Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Architektura zagadnienia wstępne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-AR-Wst-ka-1Z-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Architektura zagadnienia wstępne
Jednostka: Wydział Sztuk Pięknych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe konwersatorium, przewidziane w programie zajęć uzupełniających): 15 godz.


2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru: 5 godz.


Praca własna studenta:

1. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu; przygotowanie prezentacji wraz z referatem): 20 godz.


2. Czas, wymagany do przygotowania się do zaliczenia (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 20 godz.


Łączna liczba pkt. ECTS = 2 (60 godz.)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zyskuje podstawową wiedzę o głównych kierunkach, zjawiskach, stylach i trendach w architekturze. Rozpoznaje zasady wydzielenia architektury jako odrębnego pola badawczego (K_W03, K_W04) czy to wstawiać – odnosi się do programu KA


W2: Zna i rozumie podstawowe metody analizy oraz interpretacji obiektów architektonicznych; orientuje się w sposobie użycia technik i materiałów budowlanych w celu osiągnięcia przez architekta określonego wrażenia wizualnego (K_W04, K_W11)


W3: Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna elementarną terminologię architektoniczną pomocną w dalszej nauce (K_W06, K_W11)


W4: Konfrontuje wiedzę o architekturze z innymi dyscyplinami (K_W09)


W5: Opisuje obiekty architektoniczne posługując się poprawną terminologią (K_W02, K_W06, K_W11)


W6: Charakteryzuje dzieła architektoniczne zgodnie z wyznacznikami stylu (K_W03, K_W04)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę do indywidualnej pracy, np. do pisania referatów, w których formułuje, analizuje i interpretuje problemy wynikające z opracowywanego tematu z zakresu architektury (K_U02, K_U04)


U2: Uzyskuje umiejętność samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na interpretacji dzieła architektonicznego, wykorzystującej wiedzę z zakresu historii sztuki, krytyki artystycznej i podstawowego znawstwa materiałowego (K_U05)


U3: Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje ze źródeł tradycyjnych i cyfrowych na wybrany temat, analizować obiekt architektoniczny, oceniać i wartościować. Posiada elementarne umiejętności badawcze (K_U01)


U4: Umie przeprowadzić analizę stylistyczną, ikonograficzną oraz symboliczną dzieła architektonicznego i odnieść ją do warunków społeczno-kulturowych, osadzić tę analizę w szerszym kontekście (K_U06)


U5: podczas analizy dzieła architektonicznego student posługuje się merytorycznymi argumentami i formułuje wnioski w oparciu o własną wiedzę i o poglądy autorów zawarte w polecanej przez prowadzącego literaturze (K_U08)


U6: student potrafi podjąć dyskusję na temat stylistyki architektonicznej, trendów we współczesnej architekturze, rozwiązań kompozycyjnych itp. z przedstawicielami innych dyscyplin np. z historykami, filologami, filozofami. Taki dyskurs mogą podejmować np. podczas konferencji (K_U09, K_U13)


U7: student potrafi przygotować referat, esej, recenzję na potrzeby zajęć ale także dla różnych mediów wykorzystując do tego właściwą terminologię architektoniczną oraz prezentując różne ujęcia i poglądy, w oparciu o dotychczasowy stan wiedzy (K_U10, K_U11, K_U12)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student potrafi w sposób kreatywny uczestniczyć we współczesnym życiu artystycznym jako świadomy odbiorca i kompetentny krytyk. Dzięki wypracowaniu fachowego słownictwa z dziedziny architektury potrafi nawiązać rzeczowy dialog w sprawie kształtu współczesnej architektury i zadań stojących przed współczesnymi kreatorami przestrzeni, mając jednocześnie świadomość konieczności ciągłego rozwoju w tym zakresie (K_K01, K_K08)


K2: Jest zdolny do uczestnictwa w dyskursie o kierunku współczesnej architektury, ocenia jej kondycję oraz wyzwania w grupach dyskusyjnych (K_K02)


K3: Przygotowując referat, esej, wypowiedź krytyczną lub pracując w grupie potrafi wskazać priorytetowe zagadnienia, problemy aby właściwie zrealizować zadanie badawcze (K_K03)


K4: Student podczas zajęć ma styczność z zabytkowymii obiektami architektonicznymi, często wpisanymi do rejestru zabytków, dzięki czemu ma świadomość ich wartości i znaczenia dla kultury regionu Europy i świata (K_K06)


K5: Posiada umiejętność argumentowania wypowiedzi podpierając się podstawową wiedzą z zakresu teorii architektury (K_K02, K_K08)


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład konwersatoryjny


Metoda dydaktyczna poszukująca:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- referat


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień historii architektury i krytyki artystycznej (architektonicznej).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej.

Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp.

Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych, głównie w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej.

Literatura:

1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996

2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975

3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999

4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975

5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.

6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999.

7. Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006

i literatura do określonego tematu wybranego do opracowania przez studenta

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach, obecność oraz aktywny udział w dyskusjach oraz prezentacja wybranego zagadnienia – W1, W2, W3, W4, W5; U1, U2, U3 do U7; K1-K5 czy to ma być?

- kolokwia w trakcie semestru polegające na sprawdzaniu znajomości terminologii i zagadnień omawianych na zajęciach – W3, W6

- zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru i testu otwartego – W1, W3.

Ocena końcowa jest wynikową powyższych aktywności studenta.

Kryteria oceniania:

np. Zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru

ndst – 24 pkt. (60 %)

dst – 25-28 pkt. (~70%)

dst plus – 29-31 pkt. (~ 77%)

db – 32-34 pkt. (~85 %)

db plus – 35-37 pkt. (~92%)

bdb – 38-40 pkt. (100%)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharzewska
Prowadzący grup: Joanna Kucharzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej.

Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp.

Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej.

Literatura:

1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996.

2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975.

3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999.

4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975.

5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.

6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999.

7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006.

Uwagi:

Przedmiot "Architektura zagadnienia wstępne" w roku akademickim 2021/22 będzie skorelowany z zajęciami uzupełniającymi-obowiązkowymi w ilości 15 godz. Zajęcia uzupełniające są formą jedno-semestralnego dodatku godzinowego przydzielonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki jako rekompensata nauki zdalnej z powodu COVID-19 w roku szkolnym 2020/21.

Zajęcia uzupełniające rozpoczną się tylko po stworzeniu min. 15 osobowej grupy.

4 października godziny dziekańskie w związku z immatrykulacją.

Pierwsze zajęcia rozpoczną się 11 października - godz. 15:15-17:30 w sali 220 na 1 pietrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharzewska
Prowadzący grup: Joanna Kucharzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej.

Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp.

Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej.

Literatura:

1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996.

2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975.

3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999.

4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975.

5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.

6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999.

7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006.

Uwagi:

Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 października - godz. 15:15 w sali 101 na 1 piętrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharzewska
Prowadzący grup: Joanna Kucharzewska, Mateusz Przedmojski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej.

Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp.

Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej.

Literatura:

1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996.

2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975.

3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999.

4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975.

5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004.

6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999.

7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006.

Uwagi:

2 października godziny rektorskie w związku z Inauguracją Roku Akademickiego.

Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 października - godz. 15:15-16:45 w sali 101 na 1 piętrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)