Architektura zagadnienia wstępne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-AR-Wst-ka-1Z-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Architektura zagadnienia wstępne |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. zimowy, krytyka artystyczna (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe konwersatorium, przewidziane w programie zajęć uzupełniających): 15 godz. 2. Konsultacje z wykładowcą podczas dyżuru: 5 godz. Praca własna studenta: 1. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu; przygotowanie prezentacji wraz z referatem): 20 godz. 2. Czas, wymagany do przygotowania się do zaliczenia (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 20 godz. Łączna liczba pkt. ECTS = 2 (60 godz.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zyskuje podstawową wiedzę o głównych kierunkach, zjawiskach, stylach i trendach w architekturze. Rozpoznaje zasady wydzielenia architektury jako odrębnego pola badawczego (K_W03, K_W04) czy to wstawiać – odnosi się do programu KA W2: Zna i rozumie podstawowe metody analizy oraz interpretacji obiektów architektonicznych; orientuje się w sposobie użycia technik i materiałów budowlanych w celu osiągnięcia przez architekta określonego wrażenia wizualnego (K_W04, K_W11) W3: Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna elementarną terminologię architektoniczną pomocną w dalszej nauce (K_W06, K_W11) W4: Konfrontuje wiedzę o architekturze z innymi dyscyplinami (K_W09) W5: Opisuje obiekty architektoniczne posługując się poprawną terminologią (K_W02, K_W06, K_W11) W6: Charakteryzuje dzieła architektoniczne zgodnie z wyznacznikami stylu (K_W03, K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę do indywidualnej pracy, np. do pisania referatów, w których formułuje, analizuje i interpretuje problemy wynikające z opracowywanego tematu z zakresu architektury (K_U02, K_U04) U2: Uzyskuje umiejętność samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na interpretacji dzieła architektonicznego, wykorzystującej wiedzę z zakresu historii sztuki, krytyki artystycznej i podstawowego znawstwa materiałowego (K_U05) U3: Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje ze źródeł tradycyjnych i cyfrowych na wybrany temat, analizować obiekt architektoniczny, oceniać i wartościować. Posiada elementarne umiejętności badawcze (K_U01) U4: Umie przeprowadzić analizę stylistyczną, ikonograficzną oraz symboliczną dzieła architektonicznego i odnieść ją do warunków społeczno-kulturowych, osadzić tę analizę w szerszym kontekście (K_U06) U5: podczas analizy dzieła architektonicznego student posługuje się merytorycznymi argumentami i formułuje wnioski w oparciu o własną wiedzę i o poglądy autorów zawarte w polecanej przez prowadzącego literaturze (K_U08) U6: student potrafi podjąć dyskusję na temat stylistyki architektonicznej, trendów we współczesnej architekturze, rozwiązań kompozycyjnych itp. z przedstawicielami innych dyscyplin np. z historykami, filologami, filozofami. Taki dyskurs mogą podejmować np. podczas konferencji (K_U09, K_U13) U7: student potrafi przygotować referat, esej, recenzję na potrzeby zajęć ale także dla różnych mediów wykorzystując do tego właściwą terminologię architektoniczną oraz prezentując różne ujęcia i poglądy, w oparciu o dotychczasowy stan wiedzy (K_U10, K_U11, K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi w sposób kreatywny uczestniczyć we współczesnym życiu artystycznym jako świadomy odbiorca i kompetentny krytyk. Dzięki wypracowaniu fachowego słownictwa z dziedziny architektury potrafi nawiązać rzeczowy dialog w sprawie kształtu współczesnej architektury i zadań stojących przed współczesnymi kreatorami przestrzeni, mając jednocześnie świadomość konieczności ciągłego rozwoju w tym zakresie (K_K01, K_K08) K2: Jest zdolny do uczestnictwa w dyskursie o kierunku współczesnej architektury, ocenia jej kondycję oraz wyzwania w grupach dyskusyjnych (K_K02) K3: Przygotowując referat, esej, wypowiedź krytyczną lub pracując w grupie potrafi wskazać priorytetowe zagadnienia, problemy aby właściwie zrealizować zadanie badawcze (K_K03) K4: Student podczas zajęć ma styczność z zabytkowymii obiektami architektonicznymi, często wpisanymi do rejestru zabytków, dzięki czemu ma świadomość ich wartości i znaczenia dla kultury regionu Europy i świata (K_K06) K5: Posiada umiejętność argumentowania wypowiedzi podpierając się podstawową wiedzą z zakresu teorii architektury (K_K02, K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa - doświadczeń - referat |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień historii architektury i krytyki artystycznej (architektonicznej). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych, głównie w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
Literatura: |
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996 2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975 3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999 4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975 5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004. 6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999. 7. Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006 i literatura do określonego tematu wybranego do opracowania przez studenta |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach, obecność oraz aktywny udział w dyskusjach oraz prezentacja wybranego zagadnienia – W1, W2, W3, W4, W5; U1, U2, U3 do U7; K1-K5 czy to ma być? - kolokwia w trakcie semestru polegające na sprawdzaniu znajomości terminologii i zagadnień omawianych na zajęciach – W3, W6 - zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru i testu otwartego – W1, W3. Ocena końcowa jest wynikową powyższych aktywności studenta. Kryteria oceniania: np. Zaliczenie na ocenę na podstawie testu wyboru ndst – 24 pkt. (60 %) dst – 25-28 pkt. (~70%) dst plus – 29-31 pkt. (~ 77%) db – 32-34 pkt. (~85 %) db plus – 35-37 pkt. (~92%) bdb – 38-40 pkt. (100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kucharzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
|
Literatura: |
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. 2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975. 3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999. 4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975. 5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004. 6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999. 7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006. |
|
Uwagi: |
Przedmiot "Architektura zagadnienia wstępne" w roku akademickim 2021/22 będzie skorelowany z zajęciami uzupełniającymi-obowiązkowymi w ilości 15 godz. Zajęcia uzupełniające są formą jedno-semestralnego dodatku godzinowego przydzielonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki jako rekompensata nauki zdalnej z powodu COVID-19 w roku szkolnym 2020/21. Zajęcia uzupełniające rozpoczną się tylko po stworzeniu min. 15 osobowej grupy. 4 października godziny dziekańskie w związku z immatrykulacją. Pierwsze zajęcia rozpoczną się 11 października - godz. 15:15-17:30 w sali 220 na 1 pietrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kucharzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
|
Literatura: |
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. 2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975. 3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999. 4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975. 5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004. 6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999. 7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006. |
|
Uwagi: |
Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 października - godz. 15:15 w sali 101 na 1 piętrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kucharzewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kucharzewska, Mateusz Przedmojski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej pracy na poziomie licencjatu, opartej na właściwej interpretacji dzieła architektonicznego, znajomości terminologii z zakresu architektury, podstawowych technik budowlanych oraz podstawowych zagadnień krytyki artystycznej (architektonicznej). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy studentów z zakresu architektury w powiązaniu z pokrewnymi dziedzinami sztuki (ikonografia, ornamentyka). Analizowane będą przemiany stylowe w architekturze na tle ogólnej sytuacji historyczno-kulturowej, politycznej i społecznej. Studenci będą zaznajamiani z podstawowymi pojęciami dziedziny. Poprzez przyswojenie szczegółowej terminologii z zakresu architektury rozwijane są umiejętności opisu formalnego budynków. Szczególny nacisk kładziony jest na sprawne, umiejętne i precyzyjne stosowanie terminologii. Celem jest wypracowanie jednolitego języka wypowiedzi, pozwalającego nawiązać profesjonalny dialog z pokrewnymi dziedzinami oraz w przyszłości posiadać możliwość uczestnictwa w merytorycznym dyskursie architektonicznym np. o kształcie współczesnej architektury, kierunkach i możliwościach współczesnych dizajnerów i kreatorów przestrzeni, itp. Teoretyczna podbudowa będzie konfrontowana z konkretnymi przykładami architektonicznymi. Ta część zajęć będzie realizowana w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji na zadany wcześniej temat. Przewiduje się analizę problemów i zjawisk architektonicznych w obrębie XIX, XX i XXI wieku, jednakże na bazie wiedzy z zakresu całej historii architektury powszechnej i polskiej. |
|
Literatura: |
1. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. 2. S. Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1975. 3. K. Krajewski, Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999. 4. K. Zwolińska, Z. Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1975. 5. J. Kucharzewska, Architektura i urbanistyka Torunia w latach 1871-1920, Warszawa 2004. 6. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 1999. 7. P. Gössel P., G. Leuthäuser, Architektura XX wieku, Kolonia 2006. |
|
Uwagi: |
2 października godziny rektorskie w związku z Inauguracją Roku Akademickiego. Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 października - godz. 15:15-16:45 w sali 101 na 1 piętrze w budynku przy ul. Sienkiewicza 30/32. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.