Wewnętrzne i zewnętrzne funkcje muzeum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-B.FM-M-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Wewnętrzne i zewnętrzne funkcje muzeum |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla Studium podyplomowego w zakresie ochrony i zarządzania kolekcją muzealną |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | Słuchacz zapozna się z podstawową problematyką zarządzania instytucją muzealną, w tym zbiorami i zasobami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowania typologicznego i rzeczowego muzeów polskich, w kontekście muzeów światowych. Pozyska wiedzę w zakresie formułowania misji i strategii muzeum, określania jego struktury wewnętrznej, zarządzania planowanymi i bieżącymi projektami oraz prowadzenia działań promocyjnych i marketingowych, w tym w zakresie pozyskiwania zbiorów oraz aktywności wystawienniczej. Zapozna się z problematyką edukacji muzealnej, opartej o zasoby danej instytucji, realizującej cele poznawcze istotne z punktu widzenia aktualnych i potencjalnych odbiorców. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student zapozna się z metodologią zarządzania instytucją muzealną, formułowaniem misji i strategii muzealnej, realizacją procesu edukacji muzealnej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student zdobędzie umiejętność funkcjonowania na rynku antykwarycznym, wzorcowe kompetencje w kierowaniu zasobami ludzkimi, przygotowanie do pracy w zespole przy realizacji programów edukacyjnych |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - okrągłego stołu |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje węzłowe problemy funkcjonowania muzeów w aspekcie jego organizacji wewnętrznej oraz jego funkcji społecznych. W zakres ten wchodzi przede wszystkim określenie misji muzeum, zarządzanie instytucją muzealną, dalej zagadnienia pozyskiwania muzealiów, problematyka organizacji ekspozycji jako formy unaocznienia zbiorów i prezentacji określonych treści, dalej konieczności prowadzenia działalności promocyjnej, marketingowej i kontaktu ze społeczeństwem, aktywnego pozyskiwania odbiorców, także ze środowisk wykluczonych |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu szczegółowo omówione zostaną następujące zagadnienia dotyczące funkcji muzeum wobec społeczeństwa oraz zasad jego funkcjonowania jako organizmu edukacyjno-kulturalnego, którego działalność opiera się na specyficznych założeniach naukowych. - Misja muzeum: wyjaśniona zostanie i poddana pogłębionej analizie jej specyfika w odniesieniu do typologii i charakteru zbiorów, struktura i sposób konstruowania poszczególnych elementów (cele poznawcze i społeczne, odbiorcy; zakres geograficzny i tematyczny działalności instytucji muzealnej) - Zarządzanie muzeum jako instytucją: zagadnienia administracji, struktury wewnętrznej, podziału oraz kompletności i komplementarności funkcji muzealnych - Pozyskiwanie muzealiów: w ramach zajęć naszkicowana zostanie problematyka pozyskiwania muzealiów oraz postępowania w różnych sytuacjach z obiektami dostępnymi na rynku sztuk; omawiana będzie tematyka pozyskiwania darów, depozytów oraz zakupy, w tym kwestia strat wojennych, importu dzieł sztuki i zakupów na aukcjach; odrębne zagadnienie stanowi przybliżenie mechanizmów działania rynku sztuki, przede wszystkim domów aukcyjnych, z uwzględnieniem roli muzeów i muzealników; dodatkowo przedstawiona zostanie w systematyczny sposób problematyka falsyfikatów, ich rozpoznawania i zapobiegania wprowadzeniu do obrotu. - Promocja i marketing muzealny; muzeum, wystawa, muzealiom, wydawnictwa i inne rezultaty pracy muzealnej jako „produkt”; przybliżona zostanie problematyka promocji instytucji muzealnej, organizacją wystaw i działań około-wystawowych w celu marketingowym, współpracy z innymi instytucjami muzealnymi, rolą wydawnictw związanych z działalnością placówki . - Działalność edukacyjna w muzeum: w trakcie zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia: zarys historii edukacji muzealnej (XVIII – XX wiek), pozycjonowanie zagadnień edukacyjnych we współczesnych misjach muzealnych, różnorodne, najciekawsze działania edukacyjne w polskich muzeach. Szczegółowo zostanie omówiony Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. |
Literatura: |
Ekonomia muzeum, red. Dorota Folga-Januszewska, Bartłomiej Gutowski, Kraków 2011 Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce, red. Marcin Szeląg, Warszawa 2012 Edukacja muzealna. Antalogia tłumaczeń, red. Marcin Szeląg, Jolanta Skutnik, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2010 Ekspert kontra dzieło sztuki. Rozponawanie falsyfikató oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, red. Ronald D. Spencer, tłum. Magdalena Iwińska, Warszawa 2009 Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, tłum. Sonia Jaszczyńska, Kraków 2012 G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorca. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, Warszawa 2006 Muzea, wystawy, wypożyczenia. Propozycje działań Unii Europejskiej na rzecz mobilności kolekcji w Europie 2005-2008, red. Dorota Folga-Januszewska, Kraków 2012 Piotr Ogrodzki, Sławomir Kocewiak, Prawne podstawy ochrony i zabezpieczenia muzeów. Poradnik muzealnika, Warszawa 2010 [ew.] Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo (Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 1), red. Robert Pasieczny, Warszawa 2012 Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. Wojciech Kowalski, Katarzyna Zalasińska, Warszawa 2011 Katarzyna Zalasińska, Muzea publiczne. Studium administracyjnoprawne, Warszawa 2013 Zbiory publiczne a kolekcjonerstwo prywatne. Problematyka ochrony dziedzictwa kulturowego w przeszłości i dzisiaj, red. J. Lipińska, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset, Michał Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Adam Chełstowski, Maria Gessek, Michał Woźniak, Marcin Zdanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset, Michał Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Adam Chełstowski, Maria Gessek, Michał Woźniak, Marcin Zdanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset, Michał Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Adam Chełstowski, Maria Gessek, Michał Woźniak, Marcin Zdanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset, Michał Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Basiul, Adam Chełstowski, Maria Gessek, Michał Woźniak, Marcin Zdanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.