Badania architektoniczne-budownictwo drewniane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-BA-1L-K-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Badania architektoniczne-budownictwo drewniane | ||
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (s2) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Wskazane jest posiadanie umiejętności i wiedzy z rysunku odręcznego i technicznego, dokumentacji pomiarowej zabytków architektury, historii i organizacji technik budownictwa, historii technik budowlanych z elementami materiałoznawstwa. Ćwiczenia są bezpośrednio związane z wykładami i ćwiczeniami z problematyki zabytkoznawczej i konserwatorskiej architektury drewnianej. Służą one poza tym jako podstawa do pracy magisterskiej o architekturze drewnianej. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów – 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 - pisanie prac, projektów – 20 - czytanie literatury – 25 Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - student ma ma szczegółową wiedzę w zakresie współczesnych kierunków badań architektonicznych budownictwa drewnianego (K_W08) W2 - zna i rozumie na poziomie pogłębionym metody analizy i interpretacji zabytków architektury drewnianej (K_W11) W3 - jest przygotowany do podejmowania badań architektonicznych budownictwa drewnianego w praktyce zawodowej (K_w13) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 – student wykorzystuje metodę badań architektonicznych w celu przeprowadzenia analizy zabytku, jego rozwarstwienia chronologicznego oraz rekonstrukcji wybranych faz budowlanych (K_U02) U2 – student wykorzystuje wyniki badań architektonicznych w celu określenia wniosków konserwatorskich dla zabytków architektury (K_U04) U3 – student analizuje różnymi kryteriami konstrukcje drewniane (K_U09) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1- student ma świadomość potrzeby wykonywania badań architektonicznych w procesie konserwacji i restauracji zabytków architektury (K_K01, K_K04) |
||
Metody dydaktyczne: | Ćwiczena polegające na wspólnym omówieniu i rozwiązaniu przykładowych zadań. Zajęcia bedą realizowane w formie zdalnej w Zoom Meetings. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Skrócony opis: |
Zapoznanie i oswojenie studenta z celami, metodami i formą dokumentacji badań materialnej substancji architektury drewnianej oraz z ich miejscem zarówno w wieloaspektowych/ interdyscyplinarnych badaniach nad domem mieszkalnym (Hausforschung) jak i w procesach konserwatorskich. Wskazane jest posiadanie umiejętności rysunku odręcznego i technicznego, dokumentacji pomiarowej zabytków architektury, historii i organizacji technik budownictwa, historii technik budowlanych z elementami materiałoznawstwa. Ćwiczenia są bezpośrednio związane z wykładami i ćwiczeniami z problematyki zabytkoznawczej i konserwatorskiej architektury drewnianej. Służą one poza tym jako podstawa do pracy magisterskiej o architekturze drewnianej. |
||
Pełny opis: |
Wstępnie zapoznaje się studenta ze stroną teoretyczną związaną z problematyką badań nad architekturą drewnianą. W centrum stoją zagadnienia związane z: - celami i metodami badań architektonicznych, - sposobem udokumentowania wyników badań architektonicznych, - rolą badań architektonicznych w kompleksowych badaniach nad domami mieszkalnymi (Hausforschung) oraz w procesie konserwatorskim. Ćwiczenia poświęcone są analizie, rozwarstwieniu i rekonstrukcji materialnej substancji na przykładzie wybranych fragmentów/zespołów konstrukcyjnych obiektów architektury drewnianej. W szczególności ćwiczenia dotyczą: - analizy i dokumentacji układu elementów konstrukcji drewnianej w formie schematycznych szkiców (skala 1:100), - badania stosowanych złącz ciesielskich i ich udokumentowania w sposób uproszczony w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50), - szczegółowego rozpoznania typowych złącz ciesielskich i innych detali oraz ich dokładnego rozrysowania (skala 1:10, 1:5 lub 1:1), - analizy systemu ciesielskich znaków montażowych i jego przedstawienia w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50), - identyfikacji budulca w aspekcie jego wymiarów i sposobu obróbki oraz zapisywania wyników w rysunkach inwentaryzacyjnych (skala 1:100 lub 1:50) oraz fotografiach, - uchwycenia i udokumentowania w rysunkach inwentaryzacyjnych użytych materiałów do wypełniania pól szkieletu (skala 1:100 lub 1:50), - rozpoznania i fotograficznego udokumentowania tynków i polichromii. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Badania architektoniczne. Historia i perspektywy rozwoju, red. Marian Arszyński, Maciej Prarat, Ulrich Schaaf, Bożena Zimnowoda-Krajewska, Toruń 2015. - Brykowska M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Warszawa 2003. - Krassowski W., Ciesielskie znaki montażowe w XV i pierwszej połowie XVI w., „Kwartalnik Historii Materialnej”, 5 (1957), nr 3-4, s. 503-518. - Prarat M., Schaaf U., Wyniki badań historyczno-architektonicznych zagrody nr 4 w Niedźwiedziu, pow. Świecie – przyczynek do dyskusji nad metodyką badań drewnianej architektury wiejskiej dla celów konserwatorskich, [w:] Wobec zabytku... tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. E. Pilecka, J. Raczkowski, Toruń 2010, s. 277-295. - Schaaf U., Prarat M., Badania architektoniczne więźby nad nawą środkową kościoła Świętojańskiego w Toruniu oraz ich znaczenie dla historii budowlanej i średniowiecznego warsztatu ciesielskiego świątyni, [w:] Kościół Świętojański w Toruniu – nowe rozpoznanie, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2015, s. 125-153. - Schaaf U., Systemy ciesielskich znaków montażowych jako źródło wiedzy o warsztacie ciesielskim i autentycznej substancji zabytku na przykładzie Kościoła Pokoju w Świdnicy, [w:] Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005, s. 113-134. - Schaaf U., Uwagi do metod badań architektonicznych konstrukcji drewnianych na przykładzie osiemnastowiecznej więźby mansardowej Dworu Studzienki w Gdańsku [w:] Problemy konserwacji i badań zabytków architektury, red. Aleksandra Kociałkowska, Gdańsk 2008, s. 151-163. Literatura uzupełniająca: - Bedal K., Gefüge und Struktur. Zu Standort und Arbeitsweise volkskundlicher Hausforschung, „Zeitschrift für Volkskunde“, 72 (1976), s. 161-176. - Bedal K., Historische Hausforschung. Eine Einführung in Arbeitsweise, Begriffe und Literatur, Münster 1978. - Eckstein G., Empfehlungen für Baudokumentationen. Bauaufnahme – Bauforschung, Stuttgart 1999. - Gerner M., Handwerkliche Holzverbindungen der Zimmerer, Stuttgart 1992. - Gerner M., Abbundzeichen. Zimmererzeichen und Bauforschung, Fulda 1996. - Großmann G. U., Einführung in die historische Bauforschung, Darmstadt 1993. - Hähnl J., Zur Methodik der hauskundlichen Gefügeforschung, „Rheinisch-westfälische Zeitschrift für Volkskunde“, 16 (1969), s. 51-69. - Knopp G., Nussbaum N., Jacobs U., Bauforschung: Dokumentation und Auswertung, Köln 1992. - Mader G. Th., Angewandte Bauforschung, Darmstadt 2005. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności (50%-10 pkt) oraz wykonanej dokumentacji badawczej (50%-10 pkt). Student może otrzymać maksymalnie 20 pkt. ndst - 11 pkt (55%) dst- 12-13 pkt (60%-65%) dst plus- 14-16 pkt (70%-80%) db- 17 pkt (85%) db plus- 18 pkt (90%) bdb- 19-20 pkt (95-100%) |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
indentyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
indentyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
indentyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ulrich Schaaf | |
Prowadzący grup: | Ulrich Schaaf | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczny jak w części A | |
Pełny opis: |
indentyczny jak w części A | |
Literatura: |
identyczna jak w części A | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.