Badania architektoniczne-budownictwo murowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-BABM-1L-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Badania architektoniczne-budownictwo murowane |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność przeprowadzenia kwerendy merytorycznej (źródłowej i bibliograficznej). Sprawne posługiwanie się wiedzą z zakresu historii i organizacji budownictwa oraz historii technik budowlanych. Umiejętność posługiwania się rysunkiem odręcznym w pracy terenowej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: 15 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (repetytorium z historii technik budowlanych, historii rozwoju elementów i detali architektonicznych, poznanie polecanej literatury): 110 godz. Łącznie 125 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna metodę i strukturę badań architektonicznych oraz ich miejsce w procesie prac konserwatorskich. K_W11 - zna budowę dokumentacji z badań architektonicznych. K_W05 - zna zasady graficznej interpretacji wniosków z przeprowadzonej analizy badawczej. K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi wykorzystać zasoby archiwalne dla określenia i ukierunkowania zakresu badań architektonicznych. K_U01 - potrafi określić niezbędny zakres badań badań, przeprowadzić je "in situ" oraz zarejestrować wnioski w postaci graficznej, opisowej i fotograficznej. K_U02 - potrafi zdefiniować różne kategorie wartości tkwiących w zabytku, a następnie sformułować wnioski konserwatorskie. K_U10 - potrafi krytycznie oszacować dokumentację, co jest niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_Uo3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość poziomu swojej wiedzy - swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. K_K01 - potrafi krytycznie oszacować profesjonalne specjalistyczne dokumentacje niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_K04 - potrafi współpracować z innymi uczestnikami w procesie prac konserwatorskich. K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa: w oparciu o przyswojony system oznaczania graficznego rozpoznawanych węzłów badawczych studenci analizują przedstawione przez prowadzącego różne sytuacje przestrzenno-chronologiczne zarejestrowane na zdjęciach lub dostrzeżone w pracy w terenie. Każda analizowana sytuacja jest podbudowana sprawdzaniem wiedzy z zakresu historii technik budowlanych oraz rozwoju elementów i detali architektonicznych. |
Skrócony opis: |
Rozszerzona wiedza o możliwościach badawczych materialnej struktury zabytku architektury (budownictwo murowane). Pogłębiona wiedza o metodzie prowadzenia badań architektonicznych oraz opracowania wniosków z nich wynikających. |
Pełny opis: |
Charakterystyka badań architektonicznych pod kątem stosowanych metod oraz ich roli w programie i procesie prac konserwatorskich. Prezentacja zasad graficznego dokumentowania wniosków z badań na różnych przykładach modelowych. Krytyczna analiza przykładowych wcześniejszych opracowań z badań architektonicznych. Odczytywanie przez studentów „węzłów” badawczych zarejestrowanych w zgromadzonym wcześniej materiale fotograficznym. Odczytywanie węzłów w dostępnych budynkach zabytkowych i ich rejestracja rysunkowa zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami. |
Literatura: |
Brykowska, M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003 Cramer, J., Handbuch der Bauaufnahme, Stuttgart 1984 Frazik, J. T., Megaskopowa analiza materiału, techniki i stratygrafii murów oraz tynków zabytkowych budowli, Czasopismo Techniczne. Budownictwo, R. 67, Kraków 1967, z.3, s. 1-15 Kajzer, L., Wstęp do badań archeologiczno-architektonicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1986 Klein, U., Bauaufnahme und Dokumentation, 2001 Mader, G. Th., Angewandte Bauforschung, Darmstadt 2005 Schuller, M., Building Archeology, ICOMOS VII, Munchen 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna metodę i strukturę badań architektonicznych, ich miejsce i rolę w procesie prac konserwatorskich. Student zna budowę dokumentacji z badań architektonicznych. Student zna i potrafi zastosować zasady graficznej interpretacji wniosków z prowadzonej analizy badawczej. Umiejętności Student potrafi wykorzystać zasoby archiwalne dla określenia i ukierunkowania zakresu badań architektonicznych. Student potrafi określić niezbędny zakres badań, ich cele, przeprowadzić je „in situ” oraz zarejestrować wnioski w postaci graficznej, tekstowej i fotograficznej. Student potrafi zdefiniować różne kategorie wartości tkwiących w zabytku (zabytkoznawcza analiza wartościująca), a następnie sformułować wnioski konserwatorskie. Inne kompetencje Umiejętność krytycznego oszacowania dokumentacji niezbędna w pracy w urzędach konserwatorskich. Umiejętność współpracy z innymi uczestnikami w procesie prac konserwatorskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bazuje na aktywności studenta podczas zajęć oraz umiejętności wykorzystania wiedzy z przedmiotów wprowadzających w problematykę badań architektonicznych Ocena z ćwiczeń terenowych Obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.