Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania architektoniczne-budownictwo murowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1402-BABM-1L-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania architektoniczne-budownictwo murowane
Jednostka: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - Ochrona dóbr kultury, konserwatorstwo (n2)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność przeprowadzenia kwerendy merytorycznej (źródłowej i bibliograficznej).

Sprawne posługiwanie się wiedzą z zakresu historii i organizacji budownictwa oraz historii technik budowlanych.

Umiejętność posługiwania się rysunkiem odręcznym w pracy terenowej.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem prowadzącego zajęcia: 15 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (repetytorium z historii technik budowlanych, historii rozwoju elementów i detali architektonicznych, poznanie polecanej literatury): 110 godz.


Łącznie 125 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

- zna metodę i strukturę badań architektonicznych oraz ich miejsce w procesie prac konserwatorskich. K_W11

- zna budowę dokumentacji z badań architektonicznych. K_W05

- zna zasady graficznej interpretacji wniosków z przeprowadzonej analizy badawczej. K_W13

Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi wykorzystać zasoby archiwalne dla określenia i ukierunkowania zakresu badań architektonicznych. K_U01

- potrafi określić niezbędny zakres badań badań, przeprowadzić je "in situ" oraz zarejestrować wnioski w postaci graficznej, opisowej i fotograficznej. K_U02

- potrafi zdefiniować różne kategorie wartości tkwiących w zabytku, a następnie sformułować wnioski konserwatorskie. K_U10

- potrafi krytycznie oszacować dokumentację, co jest niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_Uo3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy - swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego. K_K01

- potrafi krytycznie oszacować profesjonalne specjalistyczne dokumentacje niezbędne w pracy w urzędach konserwatorskich. K_K04

- potrafi współpracować z innymi uczestnikami w procesie prac konserwatorskich. K_K06

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa: w oparciu o przyswojony system oznaczania graficznego rozpoznawanych węzłów badawczych studenci analizują przedstawione przez prowadzącego różne sytuacje przestrzenno-chronologiczne zarejestrowane na zdjęciach lub dostrzeżone w pracy w terenie. Każda analizowana sytuacja jest podbudowana sprawdzaniem wiedzy z zakresu historii technik budowlanych oraz rozwoju elementów i detali architektonicznych.

Skrócony opis:

Rozszerzona wiedza o możliwościach badawczych materialnej struktury zabytku architektury (budownictwo murowane).

Pogłębiona wiedza o metodzie prowadzenia badań architektonicznych oraz opracowania wniosków z nich wynikających.

Pełny opis:

Charakterystyka badań architektonicznych pod kątem stosowanych metod oraz ich roli w programie i procesie prac konserwatorskich.

Prezentacja zasad graficznego dokumentowania wniosków z badań na różnych przykładach modelowych.

Krytyczna analiza przykładowych wcześniejszych opracowań z badań architektonicznych.

Odczytywanie przez studentów „węzłów” badawczych zarejestrowanych w zgromadzonym wcześniej materiale fotograficznym.

Odczytywanie węzłów w dostępnych budynkach zabytkowych i ich rejestracja rysunkowa zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami.

Literatura:

Brykowska, M., Metody pomiarów i badań zabytków architektury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003

Cramer, J., Handbuch der Bauaufnahme, Stuttgart 1984

Frazik, J. T., Megaskopowa analiza materiału, techniki i stratygrafii murów oraz tynków zabytkowych budowli, Czasopismo Techniczne. Budownictwo, R. 67, Kraków 1967, z.3, s. 1-15

Kajzer, L., Wstęp do badań archeologiczno-architektonicznych, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1986

Klein, U., Bauaufnahme und Dokumentation, 2001

Mader, G. Th., Angewandte Bauforschung, Darmstadt 2005

Schuller, M., Building Archeology, ICOMOS VII, Munchen 2002

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna metodę i strukturę badań architektonicznych, ich miejsce i rolę w procesie prac konserwatorskich.

Student zna budowę dokumentacji z badań architektonicznych.

Student zna i potrafi zastosować zasady graficznej interpretacji wniosków z prowadzonej analizy badawczej.

Umiejętności

Student potrafi wykorzystać zasoby archiwalne dla określenia i ukierunkowania zakresu badań architektonicznych.

Student potrafi określić niezbędny zakres badań, ich cele, przeprowadzić je „in situ” oraz zarejestrować wnioski w postaci graficznej, tekstowej i fotograficznej.

Student potrafi zdefiniować różne kategorie wartości tkwiących w zabytku (zabytkoznawcza analiza wartościująca), a następnie sformułować wnioski konserwatorskie.

Inne kompetencje

Umiejętność krytycznego oszacowania dokumentacji niezbędna w pracy w urzędach konserwatorskich.

Umiejętność współpracy z innymi uczestnikami w procesie prac konserwatorskich.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bazuje na aktywności studenta podczas zajęć oraz umiejętności wykorzystania wiedzy z przedmiotów wprowadzających w problematykę badań architektonicznych

Ocena z ćwiczeń terenowych

Obecność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)